شهرکرد - ایرنا - اختتامیه هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس به میزبانی چهارمحال و بختیاری روز چهارشنبه با حضور جانشین رییس بناید حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دبیر هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس در این آیین گفت: بزرگترین نقطه ضعف این جشنواره در هشت دوره قبل معمولی بودن سوژه‌ها است که ذهن‌های هنرمندان دچار یکنواختی و نگاه‌های تکراری است.

مصطفی محدثی خراسانی افزود: تنها عنصری که تلاش‌های ذهنی مختلف را به ثمر می‌نشاند، نگاه کاشف، متفاوت و تلاش برای بخش‌های مغفول مانده است که تا کنون به آن پرداخته نشده است.

دبیر هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس گفت: افزایش شمار آثار ارسالی از ۶۵۰ اثر در سال ۹۶ به ۱۱ هزار ۵۹۱ اثر از نقاط قوت این جشنواره است.

محدثی خراسانی افزود: از مجموع آثار ارسال شده ۴۵۰ اثر به مرحله کشوری راه یافت.

وی اظهار داشت: از سرجمع آثار راه یافته به مرحله کشوری ۶۰ اثر از هنرمندان کشور در ۶ بخش به عنوان آثار برگزیده هشتمین جشنواره ملی هنری فانوس انتخاب شدند.

جشنواره فانوس فرصتی برای قهرمان‌پروری و معرفی قهرمانان دوران دفاع مقدس

استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره‌های مختلف هنری به خصوص جشنواره فانوس فرصتی برای قهرمان‌پروری و معرفی قهرمانان ملی است.

غلامعلی حیدری افزود: باید زیرساخت‌های لازم برای برگزاری این جشنواره های هنری با هدف معرفی قهرمانان به یاد ماندنی این سرزمین فراهم شود.

وی با اشاره به انجام عملیات کربلای۵ در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: شجاعت‌ها و حضورهای قهرمانانه جوانان ایران زمین بود که دشمن را در دوران دفاع مقدس خسته کرد و این حماسه آفرینی‌ها است که جرات حمله را از دشمن گرفته است.

حیدری اضافه کرد: معرفی قهرمانان ملی این سرزمین باید چراغ راه و الگویی برای نسل جوان و آینده این جامعه باشد و نباید اجازه داد این حماسه آفرینی ها و شجاعتها به فراموشی سپرده شود.

وی افزود: این فرهنگ دفاع مقدس است که جریان مقاومت را شکل داده است و امروز موجب شده تا دشمن تاب این جریان را نداشته باشد.

استاندار چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: بهترین زبان برای انتقال فرهنگ رشادتهای دوران دفاع مقدس زبان هنر است.

جشنواره هنری فانوس؛ فرصتی برای مقابله با تحریف دفاع مقدس

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره ملی هنری فانوس در راستای منویات رهبر معظم انقلاب و با رویکرد استفاده از ظرفیت‌های هنری برای انتقال ارزش‌های دفاع مقدس طراحی شده است.

سرهنگ منوچهر ذوالفقاری افزود: جشنواره ملی هنری فانوس ظرفیتی برای معرفی، تبیین و ارائه جزییات، ریزه‌کاری‌ها و الگوهای دفاع مقدس است که می‌تواند پیام انقلاب و دفاع مقدس را به اعماق جامعه انتقال دهد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری گفت: جشنواره ملی هنری فانوس مهمترین ظرفیت برای مقابله با تحریف و فرصتی برای جلوگیری از فراموشی، مقابله با زنگارها، کژنگاری‌ها و غبارهای دفاع مقدس است.

وی اضافه کرد: جشنواره ملی هنری فانوس فرصتی برای شناخت ظرفیت‌ها، استعدادها و توانمند شدن هنرمندان استان برای انتقال، نشر ارزش‌ها و زیبایی‌های دفاع مقدس است.

ذوالفقاری ادامه داد: جشنواره هنری فرهنگی فانوس یکی از اثرگذارترین جشنواره هنری دفاع مقدس است که می‌تواند همه جزییات، ریزه‌کاری‌ها و ظرافت‌های تابلوی پررنگ، نقش و نگار و زیبای دفاع مقدس را تبیین و در جامعه رسوخ کند.

وی با تاکید براینکه زبان هنر زبانی ماندگار و اثرگذار است یادآور شد: جشنواره‌های فرهنگی و هنری این ظرفیت را دارند که با همه انحراف‌ها، زنگارها و غبارهایی که ممکن است برای دفاع مقدس ایجاد شود مقابله کنند.

در این آیین از سه خانواره شهید و هنرمندان چهارمحال و بختیاری بهرام شمسی‌پور، سید محمد طاهریان و مریم آل‌مومن تقدیر شد.

همچنین از کتاب چشم و چراغ مجموعه ای از ۵۰ عکس والدین شهدا، سردیس شهید فاضل و همچنین پوستر نهمین جشنواره ملی هنری فانوس که قرار است در بوشهر برگزار شود رونمایی شد.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره ملی هنری فانوس از سال ۹۵ با ۶۵۰ اثر برگزار شد و اختتامیه هشتمین مرحله این جشنواره دوم آبان در چهارمحال و بختیاری برگزار شد.