تهران- ایرنا- گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام‌کرد که از ابتدای امسال تا پایان مهر ماه ۱۴ میلیون و ۱۵ هزار تن انواع کالاهای اساسی به ارزش ۸.۶ میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد.

به گزارش ایرنا از گمرک ایران، این میزان کالای اساسی وارداتی در این مدت نسبت به سال گذشته از نظر وزن ۵.۶ درصد افزایش و از حیث ارزش ۶.۴ درصد کاهش داشته است.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش وزن و ارزش در بین واردات کالای اساسی مربوط به واردات کنجاله سویا و گوشت قرمز سبک گرم بوده است و بیشترین کاهش وزنی و ارزشی مربوط به واردات گندم و انواع روغن خوراکی بوده است.

این گزارش می‌افزاید: ذرت با یک میلیارد و ۶۱۵ میلیون دلار، کنجاله سویا با یک میلیارد و ۲۶۴ میلیون دلار، انواع دانه‌های روغنی با یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار، روغن‌های خوراکی با ۸۱۵ میلیون دلار و برنج با ۵۷۷ میلیون دلار، پنج قلم نخست کالای اساسی به لحاظ ارزش در این مدت بودند.

در بین ۲۰ قلم کالای اساسی در این مدت، واردات ذرت، انواع دانه‌های روغنی، انواع روغن‌های خوراکی، برنج، جو، کاغذ چاپ و تحریر، گندم، سموم تکنیکال شیمیایی و کود شیمیایی به لحاظ ارزش نسبت مدت مشابه سال قبل با کاهش و کنجاله سویا، شکر خام، گوشت قرمز سرد سنگین، گوشت قرمز سبک گرم، لاستیک سنگین، خمیر کاغذ، چای خشک، حبوبات، گوشت مرغ، انواع بذر و کاغذ روزنامه با افزایش روبه‌رو شد.