همدان- ایرنا- صنعتگر واحد فروسیلیس ملایر با اشاره به اینکه موانع صادرات این محصول باید رفع شود گفت: ۸۰ هزار میلیارد ریال در صنعت فروسیلیس این شهرستان سرمایه گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «محسن طوبایی» روز چهارشنبه در نشست بررسی مشکلات واحدهای فرآوری سیلیس در شهرک صنعتی جوکار ملایر که با حضور استاندار همدان برگزار شد، افزود:شهرک فروسیلیس جوکار ملایر توانایی بیش از ۶۰ میلیون دلار صادرات به نرخ روز را دارد، در حالی‌که طبق آمار صادرات کل استان ۵۰ میلیون دلار بوده است.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید فروسیلیس در این شهرک ۱۰۰ هزار تُن و ۲۵ هزار تن فروسیلیکو منگنز است که در مجموع ۱۲۵ هزار تُن فروآلیاژ در این شهرستان تولید می‌شود.

وی بیان کرد: پروژه جدیدی مربوط به مجموعه لوتوس آدلی با ظرفیت ۳۵ هزار تُن در سال با پیشرفت ۵۱ درصد در حال اجرا است.

عضو هیات مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش کل تولید فروسیلیس کشور را ۳۰۰ هزار تُن عنوان کرد.

طوبایی ادامه داد: محصولات ما به بیش از ۲۰ کشور جهان همچون آلمان، فرانسه، لهستان، ترکیه، پاکستان، بلغارستان، افعانستان، امارات، عمان و آذربایجان به صورت مستقیم صادر می‌شود و بخشی از محصولات ما نیز به صورت غیرمستقیم از طریق کشورهایی همچون امارات به هلند و لوکزامبورگ صادر می‌شود و کشورها فروسیلیس را به نام ملایر می‌شناسند.

وی بیان کرد: هم اکنون در این شهرک صنعتی یک‌هزار و ۲۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۶ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال دارند و اگر هر خانواده‌ای را پنج نفر در نظر بگیریم، بیش از ۳۰ هزار نفر درگیر صنعت فروسیلیس در شهرستان ملایر هستند.

عضو هیات مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش با بیان اینکه مواد اولیه ما از منطقه شامل سنگ سیلیس، ذغال سنگ را از سمنان و شمال کشور، ضایعات کارخانجات فولادی و بخشی را نیز از خارج کشور تامین می‌شود، گفت: با توجه به فعالیت بیش از ۲۰ معدن در این شهرستان، نیاز به یک معدن مستقیم داریم.

طوبایی یادآور شد: ما تامین کننده فولاد مبارکه، ذوب آهن اصفهان، فولاد خوزستان، هرمزگان و سایر شرکت‌های فولادی هستیم و مستقیم بار به آنها تحویل می‌دهیم و برای تامین مواد اولیه از خارج کشور، به دلیل تعلل در ثبت سفارش‌ها، درگیر مشکلاتی هستیم و در استان همدان این مشکلات بیشتر نمود دارد.

وی با بیان اینکه فروسییلس برای تولید فولاد، چُدن، شمش منیزیم، کارخانه‌های ریخته‌گری و فروآلیاژ های دیگر و فروسیلکیو منیزیم استفاده می‌شود، ادامه داد: اگر بخواهیم خط زنجیره را تکمیل کنیم، نیاز به شمش منیزیم داریم، چراکه فلز آینده دنیاست.

عضو هیات مدیره شرکت فروسیلیس آذرخش فلز منیزیم را مورد استفاده برای ماشین‌های تولیدی و برقی دانست و افزود: بسیاری از کشورها از آب دریا فلز منیزیم را استحصال می‌کنند، اما ما ظرفیت بالایی برای تولید این محصول داریم.

طوبایی یادآور شد: محصول دوم ما میکروسیلیکا است و از دود و غبار آن برای تولید محصولات استفاده می‌کنیم و غبار میکروسیلیکا در بیش از ۲ هزار صنعت استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه محصول میکروسیلیس را نیز برای امارات، قطر و کویت صادر می‌کنیم، یادآور شد: طبق اعلام سازمان صمت استان، ۲۶ معدن سیلیس در ملایر وجود دارد که ۲۰ تا فعال است و ۶ تا معارض معدنی دارد.

مدیرعامل شرکت فروسیلیس آذرخش نیز به مشکلات موجود در این شهرک اشاره و بیان کرد: شهرک صنعتی جوکار سال ۸۸ کلنگ‌زنی و سال ۱۳۹۲ بهره‌برداری شد و امروز با وجود واحدهای زیاد مستقر در این شهرک و بروز اتفاقات ناگوار، استقرار آتش‌نشانی و درمانگاه از ضروریات است.

"علی‌اصغر زبردست" با بیان اینکه واحدهای مستقر همچنان مشکل برق مشکل برق دارند، افزود: فقط شرکت آذرخش ۳۰ مگاوات برق نیاز دارد و با احتساب مابقی واحدها در شهرک ۱۵۰ مگاوات برق نیاز دارد.

وی ادامه داد: در کنار این مشکلات محیط زیست مجوز بهره‌برداری تعدادی از واحدهای در دست اجرا را نداده، در حالی‌که هر کدام از این واحدها ظرفیت ایجاد ۲ و نیم برابری اشتغال حال حاضر را دارند.

مدیرعامل شرکت آذرخش عوارض آلایندگی، افزایش مبلغ جریمه آلایندگی، نداشتن معافیت مالیاتی، جریمه بیمه تامین اجتماعی، معطلی واحدها برای صدور و تمدید مجوز و مشکلات گمرک را از دیگر مشکلات برشمرد و بیان کرد: استان همدان ۳۲ تنوع معدنی دارد و با فرآوری این معادن، ارزش افزوده بالایی دارد و بیش از گردشگری و سایر موارد، کمک حال استان است.

زبردست تاکید کرد: پیرو جلسه‌های برگزار شده، مقرر شد طی یک هفته پروانه بهره‌برداری را به برخی واحدها بدهند، اما همچنان معطل پروانه هستیم.

به گزارش ایرنا؛ استاندار همدان در سفر یکروزه خود از واحدهای فرآوری سیلیس در شهرک صنعتی جوکار بازدید کرد.