گرگان- ایرنا- خشکسالی، تغییر اقلیم و افزایش تقاضای غذا، ارزش برنامه‌ریزی موشکافانه و مدیریت بهتر سرچشمه‌های کشاورزی را دوچندان کرده و در این راستا، سرشماری کشاورزی برای گلستان به عنوان قطب کشت و زراعت ایران گامی رو به جلو برای گسترش پایدار و تامین امنیت غذایی است.

به گزارش ایرنا، حرکت یک جامعه بدون برنامه‌ریزی مانند رفتن در دل تاریکی است که جز ناکجاآباد ره به جایی نخواهد برد، یک جامعه پویا و فعال که به دنبال طی کردن پله‌های پیشرفت و توسعه است برای شناختن نیازها و رفع موانع خود به آمار و اطلاعات دقیق نیاز دارد و این مهم، اساس و مبنای برنامه‌ریزی محسوب می‌شود.

کارشناسان برنامه‌ریزی‌های متکی بر داده‌های صحیح آماری را یکی از رازهای موفقیت و پیشرفت سازمان‌ها می‌دانند و معتقدند نبود آمار و اطلاعات برخی مدیران و سازمان‌ها را دچار اشتباه محاسباتی می‌کند.

مصداق ما از بیان اهمیت آمار و داده‌های صحیح در برنامه‌ریزی کشور، برگزاری رویداد مهم سرشماری کشاورزی در آبان ماه جاری است که اجرای این سرشماری برای گلستان که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی استوار است و همچنین با توجه به وقوع پدیده تغییر اقلیم و خشکسالی، اهمیت ویژه‌ای دارد.

نیاز روزافزون مسوولان و تصمیم‌گیران بر آمار و اطلاعات برکسی پوشیده نیست و از آنجا که گلستان قطب کشاورزی ایران محسوب شده و بخش کشاورزی یکی از شاخص‌ترین محورهای تولید در استان است اهمیت سرشماری کشاورزی در این خطه شمالی برای رسیدن به مختصات درست بسیار مهم و قابل‌توجه است.

گلستان به دلیل داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی جهان، خاکی مستعد برای کشاورزی دارد و به دلیل بهره‌مندی از پوشش گیاهی وسیع و جنگل‌های انبوه به عنوان قطب کشاورزی در همه رشته‌های کشاورزی و دامپروری از کشت گندم و محصولات باغی و تولید چوب گرفته تا پرورش دام، صید ماهی، شیلات و استحصال خاویار و غیره حضور جدی و پیشگام دارد.

این خطه شمالی همچنین ۱۵۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی و باغی دارد که با فعالیت در ۶۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ، این استان را در ردیف استان‌های نقش‌آفرین در امنیت غذایی کشور قرار داده‌اند.

یکی از پیش‌نیازهای مهم برای رسیدن به امنیت غذایی و افزایش کمی و کیفی تولیدات محصولات کشاورزی دسترسی به آمار و داده‌های صحیح است که بهترین راه برای گردآوری اطلاعات و آمار دقیق و به‌هنگام برای تصمیم‌گیران، کمک گرفتن از سرشماری است.

براساس اعلام مرکز آمار ایران، سرشماری کشاورزی با حضور ۱۵ هزار مامور از ۱۲ آبان جاری تا ۴۵ روز به صورت میدانی و مردمی در حوزه‌های مختلف کشاورزی شامل زراعت، باغبانی، دام و طیور و آبزیان اجرایی می‌شود.

از آنجا که این سرشماری مبنای برنامه‌ریزی و هدفگذاری ۱۰ سال آینده در حوزه کشاورزی خواهد بود مسوولان گلستان عزم خود را برای اجرای درست و دقیق این رویداد مهم جزم کردند تا با ارائه و جمع‌بندی اطلاعات دقیق و واقعی، از مواهب برنامه‌ریزی‌ و هدفگذاری‌های صحیح برخوردار شوند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با بیان اینکه این استان آماده برگزاری سرشماری کشاورزی است، اظهار کرد: این رویداد نقش به‌سزایی در دستیابی به خودکفایی در تولید محصولات و امنیت غذایی کشور دارد.

علیرضا نورانی در گفتگو با خبرنگار ایرنا، احصای اطلاعات و برنامه‌ریزی در راستای امنیت غذایی پایدار را هدف اصلی سرشماری کشاورزی برشمرد و گفت: تلاش ما برگزاری سرشماری کشاورزی با نهایت دقت در گلستان است.

وی با تاکید بر اینکه سهم کشاورزی در اقتصاد کشور حدود ۹ درصد و در اقتصاد گلستان ۲۶ درصد است، افزود: ۲۶ درصد اقتصاد گلستان به بخش کشاورزی، ۵۷ درصد به بخش خدمات و ۱۲ درصد به بخش صنعت و معدن و پنج درصد به بخش ساختمان مرتبط است لذا با توجه به جایگاه کشاورزی در گلستان، سرشماری کشاورزی اهمیت ویژه‌ای دارد.

بنا به گفته مسوولان، سرشماری از محصولات سالانه، محصولات دائمی، پرورش دام سبک، پرورش دام سنگین، کشت گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی، پرورش زنبور عسل، پرورش کرم ابریشم، پرورش طیور به روش سنتی از جمله فعالیت‌های نه‌گانه مشمول سرشماری عمومی کشاورزی در سال ۱۴۰۳ به شمار می‌رود و مرغداری‌های صنعتی و واحدهای پرورش قارچ خوراکی مشمول سرشماری کشاورزی نمی‌شوند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گلستان با بیان اینکه ماموران آمارگیر با جلیقه مخصوص و با در دست داشتن کارت شناسایی در روستاها حاضر می‌شوند، یادآور شد: آمارگیری برای بهره‌برداران غیرساکن و خانوارهایی که در مراجعه حضوری ماموران در منزل نباشند از طریق سامانه تلفنی ۲۱۲۱۰۰۰۰ انجام می‌شود.

نورانی از مردم خواست با مشارکت فعالانه در سرشماری کشاورزی به گردآوری اطلاعات درست و دقیق کمک کنند و نگران مباحثی مانند گرفتن مالیات نباشند.

در استان گلستان نیز بیش از ۵۰۰ کارگزار در پنجمین سرشماری عمومی کشاورزی فعالیت خواهند کرد که از این تعداد، ۱۶۸ نفر مامور آمارگیر هستند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان نیز در این باره به ایرنا گفت: متولی سرشماری کشاورزی در استان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است و جهاد کشاورزی عضو اصلی کارگروه سرشماری کشاورزی به شمار می‌رود.

علی ساوری با اشاره به معرفی و به‌کارگیری نیروهای مجرب و آموزش‌دیده برای آمارگیری طرح سرشماری کشاورزی افزود: تهیه اطلاعات پایه از وضعیت بهره‌برداران اراضی و سایر رده‌های کشاورزی در این طرح در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اطلاعات سرشماری کشاورزی محرمانه است و سازمان امور مالیاتی دخالتی در آن ندارد، از مردم خواست با مشارکت فعالانه در این طرح به گردآوری آمار و اطلاعات دقیق کمک کنند.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان بهره‌مندی از آمار صحیح و درست را مبنای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی دانست و بیان کرد: از آنجا که اقتصاد گلستان بر پایه کشاورزی استوار است هر گونه برنامه‌ریزی برای استان در حوزه کشاورزی به داشتن آمار و اطلاعات صحیح در حوزه کشاورزی مرتبط است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان نیز در این باره به ایرنا گفت: کشاورزی نیاز به برنامه‌ریزی هوشمند دارد تا در راستای آن فعالیت‌های کشاورزی منطبق با سیاست‌های آمایشی، آب و هوا و زیست بوم استان ادامه پیدا کند.

علیرضا صابری با بیان اینکه به خاطر ارزش بالای زمین در استان در سال‌های گذشته تغییر کاربری‌های غیرقانونی در استان رخ داد، ابراز امیدواری کرد نظام تصمیم‌گیری استان همچون گذشته اجازه تغییر کاربری اراضی را ندهد و نگذارد که سیاست‌های آمایشی متوقف شود.

وی تشدید نظارت‌ها و جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌ها و کنترل آب و خاک برای حفاظت از کشاورزی استان را ضروری خواند و یادآور شد: در کنار این سیاست‌ها و با استفاده بهینه و درست از منابع آب و خاک باید برای داشتن کشاورزی پایدار تلاش کنیم.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه سرشماری کشاورزی اطلاعات جامعی درباره وضعیت موجودی محصولات، زمین‌های کشاورزی، دام‌ها و سایر منابع کشاورزی ارائه می‌دهد، تاکید کرد: این اطلاعات به تصمیم‌گیران کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

صابری تشخیص نیازها و مشکلات کشاورزان و تلاش برای حل آنها را از دیگر آثار مثبت سرشماری برشمرد و گفت: نقش سرشماری کشاورزی در حل چالش‌های مختلف بخش کشاورزی غیرقابل انکار است و این ابزار ارزشمند می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشاورزان و افزایش پایداری و بهره‌وری در این بخش کمک کند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با بیان اینکه اقتصاد کشاورزی در گلستان از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به این موضوع، امیدواریم سرشماری کشاورزی با هدایت و حمایت مسوولان و همراهی مردم به خوبی اجرا شود.

به گزارش ایرنا، براساس اعلام مرکز آمار ایران، نتایج آمار سرشماری عمومی کشاورزی از بهره‌برداران اوایل سال ۱۴۰۴ به‌طور رسمی اعلام خواهد شد.

بنا به گفته مسوولان، همه اطلاعات کشاورزان و بهره‌برداران به صورت محرمانه در مرکز آمار ایران باقی می‌ماند و در اختیار هیچ دستگاه و ارگان خاصی قرار نمی‌گیرد.

این سرشماری پنجمین سرشماری کشاورزی در ایران است و آخرین سرشماری‌ در سال ۱۳۹۳ انجام شده است.