تهران- ایرنا- امروز ۲ آبان به رسم چهارشنبه‌های هیأت وزیران، دولتمردان در حیاط دولت حاضر شدند و پاسخگوی اصحاب رسانه بودند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، امروز هم وزرا و معاونان رئیس‌جمهور، بعد از جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران حاضر شدند و به سؤالات و دغدغه‌های آنها پاسخ گفتند. امنیت مرزها، رفع فیلترینگ، افزایش قیمت بنزین و امنیت تأسیسات هسته‌ای کشور، از جمله مهم‌ترین موضوعاتی بود که در چهارمین حضور دولتمردان دولت چهاردهم در حیاط پاستور، مطرح شد.

جلسه هیأت دولت امروز در حالی برگزار شد که مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور با همراهی برخی از وزرا، راهی کازان روسیه شده تا در نخستین اجلاس سران بریکس جدید (بریکس بزرگ) شرکت کند؛ اعضای دولت به همین دلیل، به ریاست محمدرضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه دادند.

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت،‌ رضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، غلامرضا نوری‌قزلجه وزیر جهاد کشاورزی، اسکندر مومنی وزیر کشور،‌ حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری،‌ محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،‌ حجت الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس جمهور و احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان از جمله افرادی بودند که در جمع خبرنگاران حاضر شدند.

لایحه سازمان ملی مهاجرت به مجلس ارسال می‌شود

ساماندهی اتباع که این روزها به یکی از دغدغه‌های مردم و مسئولان تبدیل شده، از سؤالاتی بود که از اسکندر مؤمنی وزیر کشور، پرسیده شد؛ او در این خصوص گفت: وزارت کشور با همکاری شورای عالی امنیت ملی لایحه «سازمان ملی مهاجرت» را تدوین کرده است که در موعد مقرر تقدیم مجلس می‌شود.

همچنین وزیر کشور درباره انتصاب استانداران، تصریح کرد: استانداران بر اساس سیاست‌های رئیس‌جمهور و وعده‌های ایشان در انتخابات، با پیشنهاد وزارت کشور در هیات دولت منتخب می‌شوند، همه استانداران جز یکی، دو مورد با اکثریت و اجماع رأی آورده‌اند و اولین‌ها در این دولت شکل گرفت که البته کار آسانی نبود.

مؤمنی همچنین از برگزاری نشست منطقه‌ای پیرامون افزایش امنیت مرزها خبر داد.

تغییر مدیرانِ میراث احساسی و سلیقه‌ای نیست

سیدرضا صالحی‌امیری وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم امروز دومین دولتمردی بود که به حیاط پاستور آمد و پشت تریبون حاضر شد؛ صالحی‌امیری درباره انجام تغییرات در سطح مدیریتی این وزارتخانه گفت: تغییرات در دستگاه ما کاملا تخصصی و فنی است و مبتنی بر سلایق و رویکردهای احساسی قطعاً نخواهد بود. تغییر ذات یک دستگاه برای پویایی است.

پرونده دانشجویان اخراجی را یک به یک بررسی کردیم

از حسین سیمایی صراف وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم درباره پرونده دانشجویان اخراجی سؤال شد؛ وی در پاسخ به این سؤال گفت: پرونده‌ دانشجویان اخراجی را یک به یک مشاهده کردیم اگر مربوط به حوادث ۱۴۰۱ بود نظرات خود را به دانشگاه‌ها ابلاغ کردیم. اگر دانشجویان اعتراضی دارند، به دفتر بازرسی شکایات وزارت علوم اعلام کنند.

وزیر علوم همچنین درباره انتصاب روسای دانشگاه‌ها، تاکید کرد: تحزب، نقشی در انتخاب روسا و مدیران دانشگاه‌ها ندارد و اگر مشخص شود فردی کنشگر سیاسی است و در مدیریت اعمال سیاست می‌کند در مدیریت جایی ندارد.

حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز شایعه است

غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی هم امروز پشت تریبون دولت، انتشار اخباری درباره حذف ارز ترجیحی گوشت قرمز را تکذیب کرد و گفت: این شایعات برای ایجاد التهاب در بازار است و مشکلی در تأمین گوشت قرمز و تامین ارز آن وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از برگزاری نخستین کمیسیون مشترک با کشورهای آفریقایی در دولت چهاردهم بعد از ۱۶ سال خبر داد و اظهار کرد: این کمیسیون دستاوردهای خوبی داشت و حدود ۱۱ مورد قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شد که بخشی از آنها را بخش خصوصی و بازرگانان انجام دادند.

هرگونه تعرضی به تأسیسات هسته‌ای با پاسخ کوبنده ما مواجه خواهد شد

محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی هم درباره آمادگی دفاعی و امنیتی ایران در مقابل تعرضات دشمنان، گفت: قابلیت‌های دفاعی و امنیتی همیشه در ترازی بوده که با هوشیاری با هرگونه تهدیدی مقابله کند. دشمن کوچکترین تعرضی علیه تاسیسات ما داشته باشد پاسخ کوبنده‌ای خواهیم داد.

حضور پذیرفته شدگان ارشد و دکتری ۱۴۰۳ در آزمون امسال بلامانع است

حجت‌الاسلام مجید انصاری هم امروز به دو مسأله پرتکرار این روزهای کشور اشاره‌ کرد که اولی مربوط به کنکوری‌ها بود؛ معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: بر اساس بررسی های این معاونت، حضور پذیرفته شدگان ارشد و دکتری ۱۴۰۳ در آزمون امسال بلامانع است. تاریخ اجرای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی سال ۱۴۰۴ است، بنابراین دانشجویانی که سال ۱۴۰۳ شرکت کرده بودند مجوز شرکت را دارند و منع از نظر ما برداشته شد.

وی در پاسخ به دومین سوال درباره اقدامات معاونت حقوقی در مقابل ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه هم تاکید کرد: این‌ها فقط ادعاست که براساس اسناد تاریخی و حقوق بین‌الملل یک ادعای غلط است. ما در معاونت حقوقی، گروهی را مأمور کردیم تا مستندات تاریخی را آماده کنند که این اقدام انجام شد. در معاونت حقوقی در مقابل این ادعاها ایستادیم و کل ملت ایران در برابر این ادعاهای واهی ایستاده‌اند.

۳۰۰ هزار وام ازدواج پرداخت شده است

احمد دنیامالی وزیر ورزش و جوانان هم از نسشت شورای عالی جوانان با حضور رئیس‌جمهور در روزهای آتی خبر داد و گفت: حدود ۳۰۰ هزار وام ازدواج داده شده و در نوبت هم زیاد داریم و گشایش خیلی خوبی شده و در حال انجام است.

دو سوم پذیرش برخی رشته‌های دانشگاهی سهمیه‌ای است

محمدرضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در حاشیه حیاط دولت با اشاره به ماموریت رئیس‌جمهور به وزرای بهداشت و علوم برای بازنگری در سهمیه‌های پذیرش دانشگاهی، گفت: دو سوم پذیرش برخی رشته‌های دانشگاهی سهمیه‌ای است.

بدون آمادگی مردم افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت/ جزایر سه‌گانه همیشه متعلق ایران بوده و هست

فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت چهاردهم نیز به رسم هر هفته آخرین عضو از کابینه بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن اعلام مصوبات امروز هیأت دولت، به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. خانم سخنگو با تاکید بر اینکه بدون آمادگی مردم هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین نخواهیم داشت، گفت: مردم در مورد افزایش قیمت بنزین غافلگیر نخواهند شد، حتماً اگر قرار باشد موضوع افزایش بنزین به جمع‌بندی برسد با مردم مطرح می شود.

وی در مورد ادعاها در مورد جزایر سه گانه ایران بیان کرد: موضوع حاکمیت مطلق ایران بر سه جزیره بوموسی، تنب کوچک و تنب بزرگ مورد تأکید است، هیچ کسی حق ندارد به پاره تن ایران نگاه چپ کند؛ مطلقاً این موضوع پذیرفته نیست.