بجنورد-ایرنا- مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: بازرسی ها منجر به پلمب ۲ معدن غیر ایمن استان شد.

حسین حاجی بگلو روز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استخراج زیرزمینی و حفر تونل غیر ایمن سبب شد این ۲ معدن در شهرستان اسفراین پلمب شود.

وی افزود: بررسی میدانی و اظهارات ۲ نفر از نگهبانان حاکی از این است که حفاری، استخراج و برداشت مواد معدنی شبانه انجام می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی گفت: معادن مزبور شامل معدن سرب و روی و معدن آهک است که با رویکرد جلوگیری از وقوع حادثه با دستور دادستان پلمب شد.

وی تصریح کرد: یک معدن نیز به ایجاد تونل قائم، ارتفاع غیر استاندارد با شیب منفی و شکاف های غیر ایمن پلمب شد، در این معدن احتمال ریزش و سقوط سنگ بر دهانه تونل و مسدود شدن دهانه تونل و محبوس شدن افراد وجود داشت که دستور توقف و مسدود سازی دهانه تونل از طریق مراجع قضایی صادر شد.

حاجی بگلو گفت: رعایت نکردن ضوابط ایمنی از جمله استفاده از کفش و کلاه ایمن، همچنین نداشتن گواهینامه اپراتورهای دستگاه های بیل مکانیکی از دیگر مواردی بود که سبب پلمب این معادن شد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: قریب به اتفاق معادن استان، روباز است و بر این اساس نظارت ها لازم از محیط کار و فعالیت در این معادن انجام می شود.

خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.

به گزارش ایرنا، سالانه پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تُن ماده معدنی از معادن خراسان شمالی استخراج می‌شود که بیشتر این مواد خام فروشی می شود.

۶۸ ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که ۲۸ مورد آن در خراسان شمالی نیز یافت می‌شود.