تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه مالزی گفت: اگر سازمان ملل متحد به دنبال تشدید تنش‌ها تصمیم به خارج کردن نیروهای حافظ صلح از جمله گردان مالزی از لبنان بگیرد، کوالالامپور آماده اجرای برنامه خروج خواهد بود.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری برناما، محمد حسن گفت: مذاکراتی با سازمان ملل متحد در مورد این موضوع انجام شده است و هرگونه تصمیم برای خروج یا ماندن نیاز به دستور مستقیم این سازمان دارد؛ زیرا نیروی موقت سازمان ملل متحد در لبنان (یونیفل) تحت لوای آن عمل می کند.

وی افزود: ما از شورای امنیت سازمان ملل متحد (UNSC) خواسته ایم تا حضور یونیفل را در لبنان مورد ارزیابی مجدد قرار دهد زیرا مالزی نمی تواند به طور یک‌جانبه کارکنان خود را از منطقه خطر خارج کند و در صورت لزوم سازمان ملل متحد یک عقب نشینی جمعی را هماهنگ خواهد کرد.

محمد حسن ادامه داد: وزارت امور خارجه مالزی مذاکراتی با طرف های مربوط داشته است و فقط منتظر اشاره مقام های مسئول است. پس از دریافت پیام فرمانده زمینی نیروهای حافظ صلح در لبنان مبنی بر اینکه آنها باید از منطقه خارج شوند، به سرعت عملیات تخلیه نیروهای حافظ صلح سازمان ملل متحد از جمله کارکنان مالزیایی را ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: این دستور از سوی سازمان ملل متحد است و موضوعی نیست که هیچ کشوری بتواند به طور یک‌جانبه درباره آن تصمیم بگیرد. ما اگر بخواهیم به تنهایی پیش برویم، کار بسیار پرهزینه خواهد بود و بدون حمایت سازمان ملل متحد تضمینی برای حفاظت از نیروها وجود نخواهد داشت.

محمد حسن با اشاره به بیست و هفتمین نشست سران دولت های مشترک المنافع (CHOGM) در آپیا، ساموآ (کشوری در اقیانوسیه) گفت: من از کشورهای مشترک المنافع می خواهم که موضعی محکم در مورد موضوع حقوق بشر و نسل کشی در غزه اتخاذ کنند.