تهران بزرگ - ایرنا - شهردار تهران با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اساسی شهرداری و شورای شهر حفظ ایمنی، سلامت و محیط زیست است گفت: اگر به این موضوعات توجه نداشته باشیم در عمل از ایمنی دور شده و باید منتظر حوادث متعدد در شهر تهران باشیم.

به گزارش ایرنا، علیرضا زاکانی روز چهارشنبه در نخستین جلسه شورای عالی ایمنی، سلامت و محیط زیست پایتخت اظهار کرد: از آنجا که مجموعه مدیریت شهری، مشارکتی است امیدوارم همه دستگاه‌ها کمک کنند تا شرایط به سمت مشارکت مردم هدایت شده و میدان عمل را به آنها واگذار شود تا چشم بینای ما و ناظری جدی برای رعایت این اصول در شهر باشند. همچنین آنچه ناظر به مجموعه مدیریت شهری است فراهم کردن مقدمات اجرای این طرح است.

وی با اظهار امیدواری درباره تدوین دستورالعمل اجرایی HSE در شهر تهران یادآور شد: همچنین در بخش منابع باید چارچوب‌های بودجه‌ای مشخص شود، آنچه تاکنون انجام شده اقدامی فاخر است اما آغاز راه است و نباید در مسیر مشخصی تکمیل شود زیرا شهر موجودی زنده است و باید این پویایی را در نظر گرفت و طرح را کامل کرد.

شهردار تهران در ادامه بر لزوم توجه به جنبه پایشی در اجرای طرح، ارتباط با نخبگان جامعه، استفاده از نظرات نقادانه برای رفع خطاها، افزایش ایمنی در شهر تهران و حفظ جان شهروندان تاکید کرد و گفت: اقدام شورای شهر در این زمینه قابل تقدیر است،‌ توجه به گزارش‌دهی دقیق، سطح‌بندی، فهم درست از مخاطرات و تکمیل نقشه‌های آن، مستندسازی و انتقال تجربیات به دیگر استان‌ها و تاکید بر الگو قرار دادن موضوعی همچون بررسی ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه برای حفظ ایمنی، سلامت و محیط زیست شهر تهران باید رعایت شود.

مهدی پیرهادی رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز اظهار کرد: مدیری که در این زمینه مسئولیتی بر عهده می‌گیرد، باید بداند مسئولیت جان انسان‌ها بر عهده اوست، در نتیجه افراد انتخاب شده باید با استفاده از چارچوب انتخاب شوند. حوادث شهر تهران کاهش یافته است.

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران و عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: استراتژی محوری در مدیریت شهری، مدیریت ریسک و کاهش حوادث بود و پیرو این استراتژی به این سمت حرکت کردیم که در شهرداری تهران الزامات مختلف در این راستا پیش برده شود تا شاهد کاهش حوادث در شهر تهران باشیم.

مهدی بابایی افزود: برای تحقق همین موضوع به HSE رسیدیم که سال‌ها پیش تشکیل شده اما به دلیل نداشتن اثرگذاری به نوعی تشریفاتی بود و به دلیل فقدان جایگاه مطلوب، اثربخشی آن مشخص نمی شد. HSE تا پیش از این ساختار لازم در مناطق نداشت. پیرو جلسات مختلف به این نقطه رسیدیم که باید نظام‌نامه تهیه و به شورا ارسال شود. در نهایت دبیرخانه HSE در سازمان مدیریت بحران شهر شکل گرفت تا راهبری آن را در کل شهر تهران برعهده داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در زمینه بودجه نیز پس از بررسی‌ها لازم، بودجه HSE در شهر تهران یک هزار و ۶۰۰ درصد افزایش پیدا کرد تا اثربخشی لازم برای کاهش حوادث و حفظ محیط زیست داشته باشد.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران نیز گزارشی از اقدامات انجام گرفته در حوزه دبیرخانه HSE شهر تهران ارائه داد و گفت: موضوع حوادث روزمره در شهر چیزی نیست که مبهم باشد سازمان‌های مختلف حوزه‌های ایمنی و سلامت تلاش می‌کنند تا موارد ناایمنی رفع شوند.

علی نصیری با بیان این که ما وارث شهری هستیم که در آن بار ریسک زیاد شده و در یک دهه گذشته اقدامات جدی برای کاهش آن صورت نگرفته یادآور شد: پیرو دستور شهردار تهران، بعد از یک دهه توقف لایحه HSE شهرداری تهران در دوره کنونی مدیریت شهری در شورای شهر تهران تصویب شد.

وی افزود: نظام‌نامه مدیریت یکپارچه سلامت، ایمنی و محیط زیست شهرداری تهران، محصول یک فرایند نخبگانی است که در شهرداری انجام شد و می‌تواند به توسعه منجر شود. ما هماهنگ‌کننده بین‌بخشی هستیم و با هم‌افزایی، گزارش‌ به موقع و پرهیز از رویکرد غیرمنصفانه به اصلاح فرایندها پرداخته تا شهر ایمن‌تر باشد.

وی در ادامه درباره بخش‌های مختلف نظام‌نامه HSE شهر تهران، ارکان، اعضای شورای سیاست‌گذاری و وظایف آن توضیح داد و خاطرنشان کرد: تمام ارکان و وظایف ایمنی کالبدی مطابق نظامنامه در این بخش تجمیع می‌شود و کمیته‌های ایمنی موازی رفع خطر جمع می‌شوند و کمیته‌های HSE جایگزین می‌شود.

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه شورای عالی HSE شهرداری تهران با هدف بررسی نظام‌نامه HSE و موضوعات مرتبط با ایمنی، سلامت و محیط زیست شهر با حضور شهردار تهران برگزار شد.