زهرا عزیز پوریان در گفتوگو با خبرنگار علمی ایرنا درباره اضافه شدن واحدهای درسی مهارتی به دروس اصلی رشتههای مختلف گفت: این دانشگاه رویکرد تحولی و نوآوری در مباحث درسی دارد و در زمینه کارآفرینی نیز همگام با دانشگاههای نسل سوم و چهارم که تلاش دارند مهارت و کارآفرینی را به دانشجویان بیاموزند، در حرکت است.
وی، روزمرّگی را از آفات جدی دانشگاهها برشمرد و گفت: حجم زیادی از فعالیتها و انرژی دانشگاه، درگیر عملیاتهای روزمره مانند ثبتنام میشود و عملا به حاشیه میرود. در حالیکه باید با استفاده از ابرازهایی مانند هوش مصنوعی روند ثبتنام به نحوی انجام شود تا تمرکز دانشگاه به سمت کارآفرینی باشد.
عزیز پوریان تصریح کرد: البته تلاش کردیم ظرفیت دانشجوها را شناسایی کنیم و تاکنون در این دانشگاه از دانشجویان در رشتههای هوش مصنوعی و سامانههای شبکهای برای پیشبرد کارهای دانشگاه استفاده کردهایم و معتقدیم با این کار، هم حس عزتنفس دانشجویان تقویت میشود و هم علوم مختلف به سمت کاربردی شدن، پیش میرود.
مدیر تحصیلات تکمیلی دانشگاه جامع انقلاب اسلامی درباره افزوده شدن طرح استادمحور در مقطع دکتری اظهار داشت: در این دانشگاه مقطع کارشناسی ارشد و دکتری داریم که بحث استادمحوری اگر رویکرد خوبی به آن اضافه شود، مطلوب خواهد بود. گاهی اوقات استاد را با نگاه آموزشیمحور قرار میدهیم که شاید اثر مطلوب نداشته باشد اما اگر استادمحوری به گونهای تعریف شود که نقش هدایتکننده داشته باشد، در کنار آن ابعاد پژوهشی و تربیتی را تقویت کند و دانشجو را خارج از چارچوب خلاقیت به سمت نقطه هدف سوق دهد که هدف ما تعالی علوم در دانشگاه با نگاه اسلامی و انقلابی است.
وی به نقش بورسیه صنعت و دانش در انگیزهبخشی به دانشجوها اشاره کرد و افزود: در این زمینه برای جذب دانشجو اقدامی نکردیم اما نکته مهم در دانشگاه در جذب بورسیه دانش این است که باید جهت آن مشخص شود یعنی دانشجو وقتی وارد محیط دانشگاه شد حس رهاشدگی نداشته باشد تا بتوانیم به آن نقطهنظر دست یابیم.
دانشگاه جامع انقلاب اسلامی؛ وابسته به بسیج، از سال ۱۴۰۱ مجوز فعالیت خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کرده و به عنوان یک مرکز آموزش عالی تحصیلات تکمیلی، اکنون با حدود ۵۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت میکند.