به گزارش خبرنگار ایرنا، براساس آخرین دادههای آماری چهار میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیکلت در تهران تردد میکنند که ۹۰ درصد آنها ضمن فرسودگی، اما به دنبال تامین معیشت و منبع درآمد برای خود و خانواده هستند و از این طریق از صبح تا پاسی از شب با تحمل انوع مشکلات و صداهای گوشخراش مجبور به تامین امرار معاش برای زندگی خود هستند.
دادههای آماری نشان میدهد اگر چه ۳۰ درصد موتورسیکلتهای کشور در تهران فعالیت دارند اما بسیاری از آنها برای درآمدزایی خانوادههای خود از این وسیله استفاده میکنند بطوریکه فقط بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسوار در بحث پیک موتوری فعالیت دارند و برخی از آنها نیز با مسافرکشی، درآمدهای روزانه زندگی خود را تامین میکنند.
صدای موتورهایی که هر روز به گوش میرسد
شهر تهران هیچ روزی از صدای پرتعداد موتورسیکلتها در همه بزرگراهها، خیابانها و کوچهها خالی نیست، هر لحظه یک موتورسیکلت با سرعتی بسیار بالا از کنار همه رد میشود، سرعتی که همیشه گویا بدنبال یک کار ضروری و مهم میرود، همین است دیگر برخی در حال مسافرکشی، برخی دیگر رساندن بستهها و غذاهای سفارشی مردم به عنوان پیک موتوری، اما همه اینها نشان میدهد که باید برای جلوگیری از فرسودگی موتور خود نیز اقدام کنند.
فرسودگی هم نمیتواند فرصت کسب و کار و امرار معاش را از موتورسیکلتهای فرسوده در تهران بگیرد، چنان در خیابانهای پایتخت میتازدند که گویی سوار بر بهترین موتورسیکلتهای جهان شدهاند اما غافل از آن هستند که فقط ۱۰ درصد این وسایل فرسوده نیست و فعالیت آنها در سطح خیابانها و بزرگراههای این کلانشهر بلامانع است.
آمارهای پلیس از فعالیت موتورسیکلتها در تهران
اگر چه بسیاری از موتورسواران به خوبی میدانند که داشتن موتور فرسوده، علاوه بر آلودگی هوا خطرات جانی براثر تصادف برای همه این افراد دارد اما باز هم به دلایل شرایط اقتصادی و مشکلات پیشروی خود امکان نوسازی موتورسیکلت خود را ندارند و همین امر باعث شده که درصد بسیار بالایی از موتورسواران تَن به استفاده از این وسایل نقلیه دهند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ نیز آمارهایی جالب از وضعیت موتورسیکلتهای موجود در این کلانشهر داده به گونهای که به فرسوده بودن ۹۰ درصد موتورهای فعال و ترددکننده در سطح شهر تهران را تایید کرده است و گفت: ۹ میلیون موتورسیکلت و خودرو در این استان تردد میکنند و روزانه ۲۱ میلیون سفر نیز در شهر تهران انجام میشود.
سردار سیدابوالفضل موسویپور درباره موتورسواران در تهران نیز اظهار کرد: مصرف سوخت موتورسیکلتها ۲ برابر میانگین جهانی است این در حالی است که با وجود فرسوده بودن این تعداد از موتورسیکلتها، مصرف سوخت آنها در یک سال گذشته نیز با روند افزایشی ۲۰ درصدی مواجه بوده است.
وی ادامه داد: بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار موتورسیکلت در شهر تهران در پیک موتوری فعالیت دارند که برای حفظ ایمنی و سلامتی آنها برنامه اجرای طرح ایمنی و سلامت بری این گروهها در دستور کار است از آنجا که ۳۰ درصد کل موتورسیکلتها در تهران تردد دارند توجه به این افراد بسیار دارای اهمیت است.
سردار موسویپور افزود: بیشترین حجم آلودگی هوا در کلانشهر تهران مربوط به موتورسیکلتها و خودروهای سبک و سنگین درحدود ۸۲ درصد است که در این زمینه سهم خودروها حدود ۴۰ درصد و سهم موتورسیکلتها ۲۱ درصد و مابقی این سهم به سایر خودروها برمیگردد.
وی معتقد است باید طرحی برای تعویض موتورسیکلتهای فرسوده در تهران اجرایی شود تا علاوه بر حفظ جان و سلامتی موتورسواران، کاهش آلودگی هوای پایتخت را شاهد باشیم.
۴۱ درصد تصادفات مربوط به موتورسواران
با توجه به اینکه براساس آمارهای پلیس راهور، ۴۱ درصد تصادفات در تهران در پنج سال اخیر مربوط به موتورسواران است بنابراین باید برای جلوگیری از بروز اتفافات این چنینی و تامین حفظ جان و سلامتی موتورسواران اقدامات جدی در راستای تعویض موتورسیکلتها در سطح این استان انجام شود تا هم جان این افراد در خطر نباشد و هم اینکه بخشی از مشکلات موجود ناشی از آلودگی هوا در تهران روند کاهشی پیدا کند.
اینکه برخی از راکبان موتورسوار احساس میکنند که موتورسیکلت نمیتواند از وسایل نقلیه باشد بطور کامل اشتباه است زیرا موتورسواران روزانه در سطح این شهر به عنوان یک وسیله تردد دارند و همین امر نشان میدهد که رعایت همه قوانین و موضوعات مرتبط با قوانین راهنمایی و رانندگی و حتی نوسسازی این وسیله از سوی راکبان امری ضروری است.
سهم خود را در کاهش آلایندگی هوا اجرا کنید
یکی از مطالباتی که پایتختنشینان از همه خودروها و موتورسیکلتها دارند این است که باید همه برای کاهش آلایندگی هوا در تهران تلاش کنند البته در شرایطی که ۹۰ درصد خودروها و بیش از نیمی از خودروها در این کلانشهر فرسوده باشد به طور یقین سهم بالایی در روند افزایش آلودگی هوای پایتخت دارند.
اگر امروز هر کدام از ما سهم خود را در راستای کاهش این آلودگی اجرایی نکنیم به طور یقین در سالهای نه چندان دور آمار افزایش مرگ و میر به دلیل آلودگی هوا بسیاری از تهرانیها را با خطر جانی مواجه خواهد کرد پس چه بهتر که امروز به فکری فردای خود و خانوادهها باشیم و همه ما در این سهم شریک باشیم. ناگفته نماند که مدیریت شهری هم باید در کنار همه این مشکلات، در راستای برنامههای کاهنده آلودگی هوا به نقش خود عمل کند.
رییس پلیس راهور تهران بزرگ همچنین درباره سلامت فنی خودرو و معاینه فنی وسایل نقلیه از نظر ایمنی خودرو و تصادفات و آلایندگیهای زیست محیطی که دارای اهمیت بالایی است، گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری حدود ۱۲ هزار دستگاه از خودروهای دودزا اعمال قانون شدند که این آمار نسبت به سال گذشته که ۹ هزار و ۷۱۲ فقره معادل ۲۰ درصد افزایش داشته است.
بنابراین با توجه به این آمارها باید موتورسیکلتهای فرسوده نیز باید اعمال قانون شود تا سهم این وسایل نیز در کاهش آلودگی هوا مشخص شود زیرا آمار بالایی از موتورسواران در تهران تمایلی به تعویض این وسیله ندارد که در همین راستا اعمال قانون میتواند مسیر درستی برای این موضوع باشد.