تهران- ایرنا- معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور با تاکید بر اینکه خودروهای آزمایشی‌ شرکت کرمان موتور در اسفندماه امسال وارد خط تولید انبوه می‌شوند، گفت: با فرض فرایندهای تست و هولوگیشن و فرایندهای مربوطه در شهریورماه سال آینده محصول PS۱۲ برای ورود به بازار آماده و تجاری‌سازی‌ آن انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، ابوالفضل خلخالی در مراسم دومین رویداد فرصت های نواوری و فناوری کرمان موتور که در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، به تشریح اقدامات شرکت کرمان موتور درحوزه نوآوری‌های جدید پرداخت.

وی افزود: در بخش R&D یا توسعه محصول، بیشترین ارزش افزوده را داریم و در قسمت پروداکشن که تولید محصول است، کمترین ارزش افزوده را داریم که بر همین اساس کشورهای توسعه‌یافته به این سمت رفته‌اند که پروداکشن را در سایر کشورها انجام می‌دهند.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور اضافه کرد: توسعه محصول که قسمت نرم موضوع است را در داخل کشور خودشان انجام می‌دهند و این موضوع توسط مدیران ارشد شرکت کرمان موتور شناخته شده، هدف‌گذاری شده است.

وی اضافه کرد: امیدواریم با همراهی و همکاری همگان در حوزه صنعت، اتفاقات خوبی رقم بخورد و به آن نقطه برسیم تا بتوانیم توسعه محصول را به زنجیره ارزش خودروسازی در شرکت کرمان موتور اضافه کنیم.

خلخالی با اشاره به اینکه در شرکت کرمان موتور ما سه تا پلتفرم اصلی را داریم، عنوان کرد: پلتفرم PS۱ که اولین پلتفرم خودروی سواری محسوب می شود بر روی این پلتفرم سه محصول در سه کلاس مختلف وجود دارد.

وی یادآور شد: دو تا مگاپلتفرم خودروی سواری کوچک و متوسط KP۱ و مگاپلتفرم KP۲ که خودروی سواری بزرگ است را هدف قرار دادیم. هر کدام از این پلتفرم‌ها ۱۵ سال قرار است کار کنند و محصولاتی که بر روی این پلتفرم‌ها عرضه می‌شوند، با عمر پنج سال در نظر گرفته شده‌اند.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور افزود: پلتفرم PS۱ در سه تایپ بدنه سدان، ‌هاچ بک و SUV عرضه خواهد شد و سه نوع پاراتین بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک را روی این پلتفرم در نظر گرفته‌ایم و در دو نوع تیپ استاندارد و فول آپشن هم عرضه خواهد شد.

وی گفت: در پلتفرم KP۱ ما چهار نوع بدنه سدان، ‌هاچ بک، کوپه و SUV را داریم، پاورترینش دوباره بنزینی، هیبریدی و فول الکتریک است و به لحاظ آپشن هم استاندارد و فوق آپشن را داریم.

خلخالی بیان داشت: در پلتفرم KP۲ ما سه نوع بدنه سدان، SUV و NPV را داریم؛ به لحاظ پاورترین، بنزینی، PHEV، EV و REV را مدنظر قرار دادیم و دو نوع سیستم تحرک خودرو که ۴Vil drive و ۲Vil drive هست یا همان ترکشن از جلو هست را در نظر گرفتیم که در دو نوع آپشن استاندارد و فوق آپشن هم ارائه خواهد شد.

وی گفت: به صورت segmentation بازار از نقطه نظر ابعادی و قیمتی، محصولات پلتفرم‌های ما، KP۱، PS۱ و KP۲ در این اسکتین باند قابل مشاهده هستند.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتورعنوان کرد: به لحاظ زنجیره تامین، هدف سبد محصولات ما این است که ۳۰ درصد زنجیره تامین، قطعات وارداتی باشند و ۷۰ درصد داخلی‌سازی انجام شود.

وی اذعان داشت: در حال حاضر متوسط نزدیک به ۴۰ درصد داخلی‌سازی داریم و در پلتفرم PS۱ ما بر اساس آخرین دفترچه داخلی‌سازی، ۶۸ درصد داخلی‌سازی داشته که این عدد دارد به بالای ۷۰ درصد نزدیک می‌شود.

وی افزود: در سبد محصولاتمان به لحاظ محصولات داخلی و مونتاژی یا وارداتی، ۸۰ درصد محصولاتمان هدف‌گذاری این است که محصول بومی و محصول ایرانی باشد و ۲۰ درصد محصولات مونتاژی باشد.

خلخالی گفت: به لحاظ قوای محرکه، ۱۰ درصد هدف محصولات برقی است و ۳۰ درصد قوای محرکه هیبریدی و ۶۰ درصد هم قوای محرکه بنزینی. این اهداف برای برنامه توسعه هفتم که تا پایان سال ۱۴۰۷ هست، در نظر گرفته شده است.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور گفت: در بخش توسعه قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف، کاهش مصرف سوخت ۲۰ درصدی را هدف قرار دادیم، میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالیانه ۲۵۰ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات عمومی کرمان موتور ۶۰ درصد است. وی اضافه کرد: قوای محرکه برقی، کاهش مصرف سوخت صددرصدی را شامل خواهد شد و ۷۰ درصد ساخت داخل خواهیم داشت و تیراژ تولید سالیانه‌مان هم ۲۵ هزار دستگاه است و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور هم ۱۰ درصد را شامل خواهد شد.

خلخالی گفت: در مورد قوای محرکه هیبریدی، کاهش مصرف سوخت ۳۵ درصدی را هدف قرار دادیم و میزان ساخت داخل ۷۰ درصد، تیراژ تولید سالیانه ۱۲۵ هزار دستگاه و درصد سبد محصولات بومی کرمان موتور ۳۰ درصد خواهد بود.

وی افزود: به لحاظ وضعیت هر کدام از این پروژه‌هایی که عرض کردم، ما در پلتفرم PS۱، محصول ایگل بنزینی را به صورت کامل توسعه دادیم و فرایند هولگیشن برای این محصول طی شده و آماده عرضه به بازار است، فرایند فروشش آغاز شده و اولین محصول ایرانی شرکت کرمان موتور هست که بر پایه پلتفرم PS۱ عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه همزمان بر روی پلتفرم PS۱، محصول PS۱۲ را داشته که تحت عنوان شادو معرفی شد، بیان داشت: از نظر ساخت نمونه‌ها، تاکنون بالغ بر ۷۵ درصد پیشرفت وجود داشته است.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور با تاکید بر اینکه خودروهای آزمایشی‌ شرکت کرمان موتور در اسفندماه امسال وارد خط تولید انبوه می‌شوند، گفت: با فرض فرایندهای تست و هولوگیشن و فرایندهای مربوطه در شهریورماه سال آینده محصول PS۱۲ برای ورود به بازار آماده و تجاری‌سازی‌ آن انجام خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: یک محصول برقی بر روی پلتفرم PS۱ در حال حاضر عرضه و فرایندهای هولیگیشن آن در دست اقدام است و یک محصول کاملا فول الکتریک به شمار می رود.

خلخالی به بومی بودن این پلتفرم اشاره کرد و گفت: در بخش‌های مختلف با کمک شرکت‌های ایرانی فرایند کار در این حوزه توسعه یافته و این پلتفرم کاملا بومی به شمار می رود.

وی با تاکید بر اینکه تسلط کامل بر روی تمام بخش‌های مختلف این پلتفرم وجود دارد، اظهار داشت: از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری هم در توسعه این محصول بهره‌مند بودیم که این امر تاثیر مطلوبی بر کار داشته است.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور بیان داشت: همزمان برای پلتفرم PS۱ یک محصول هیبرید نیز توسعه یافته که این محصول هم تحت عنوان خودروی ایگل هیبریدی تا ۳۵ درصد کاهش مصرف سوخت را به همراه خواهد داشت و از تکنولوژی DHD استفاده می‌کند و در حال حاضر ۴۰ درصد این پروژه پیشرفت داشته و تا پایان سال آینده فرایند تجاری‌سازی آن محصول و ورود به بازارانجام خواهد شد.

وی ادامه داد: بر روی پلتفرم KP۲ توسعه اولین محصول را شروع کردیم که محصول KP۲۱ بوده و این یک محصول شاسی بلند است و در رِنج سواری بزرگ به صورت SUV و فرایندهای طراحی استایلش انجام شده، نمونه‌های گِلی‌اش در حال ساخت است و فرایند طراحی مهندسی‌اش هم در حال آغاز است.

خلخالی با اشاره به اینکه در بخش قوای محرکه بنزینی کم‌مصرف یک موتور ۱۵۰۰ سی‌سی داریم که ۷۰ درصد داخلی‌سازی‌ آن انجام شده و در حال حاضر با تعریف پروژه‌های فناورانه در حال ارتقای این موتور هستیم، گفت: مصرف سوخت آن به صورت قابل توجهی کاهش یافته و آلایندگی‌ آن هم بر این اساس کاهش خواهد داشت.

وی عنوان کرد: در پایان برنامه توسعه هفتم یعنی سال ۱۴۰۷ به تولید ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو خواهیم رسید که بر اساس تقسیم‌بندی انجام شده حدود ۲۰ درصد آن متعلق به محصولات CKD و الباقی کاملا محصولات ایرانی خواهد بود که روی پلتفرم‌های SP۱، KP۱ و KP۲ در سه تیپ قوای محرکه برقی، هیبریدی و بنزینی کم‌مصرف عرضه خواهد شد.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور اذعان داشت: بر این اساس میزان ساخت داخل کرمان موتور به ٧٠ درصد میرسد و می‌توانیم در GDP ملی به اندازه نیم درصد با کمک شرکت کرمان موتور رشد داشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه‌های شرکت کرمان موتور درباره زیست بوم توسعه فناوری صنعت خودرو گفت: این شرکت با مساعدت و همراهی معاونت علمی ریاست جمهوری فرایندهای مختلفی را تعریف کرده تا بتوان در زیست بوم فناوری کشور نقش‌آفرینی داشته باشیم و بر همین اساس در بخش‌های مختلف می‌توانیم این کار را انجام دادیم.

خلخالی ادامه داد: یکی از مهمترین گام‌هایی که در زمینه زیست بوم توسعه فناوری صنعت خودرو برداشتیم، تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر CVC بوده که فرایند آن در حال انجام است و با توجه به اهمیت موضوع و بر همین اساس از شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها و شرکت‌های فناور حمایت خواهیم کرد.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور با بیان اینکه برای توسعه فناوری‌هایی که مورد نیاز شرکت کرمان موتور است حمایت از محصولات فناورانه شرکت‌های دانش بنیان با TRL سطح پنج تا هشت هدف‌گذاری شده است، افزود: انعقاد قراردادهای تحقیقاتی با دانشگاه‌ها موردنظر قرار گرفته است و تاسیس دفاتر فناوری در دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها در دستور کار ماست و بر این اساس ما یک مرکز توسعه نرم‌افزار در دانشگاه شریف راه‌اندازی کردیم.

وی تصریح کرد: ما در حوزه توسعه نرم‌افزارهای خودرویی یک برنامه مشترکی را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف هدف‌گذاری کردیم که در این راستا یک مرکز توسعه نرم‌افزار در داخل دانشگاه شریف راه‌اندازی شده و امروز رسما افتتاحیه این مرکز هم محسوب می‌شود.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور خاطرنشان کرد: این مرکز تحت عنوان مرکز متا با کمک دانشگاه صنعتی شریف و شرکت کرمان موتور راه‌اندازی خواهد شد و تمامی نرم‌افزارهای مرتبط با خودرو در این مرکز هدف‌گذاری می‌شوند و توسعه‌شان انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین بخش‌هایی که آینده یا حال حاضر صنعت خودرو را به خودش اختصاص می‌دهد، شبکه برق و الکترونیک و سیستم‌های کمک‌کننده است تاکید کرد: ما در این حوزه برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و شرکت‌های تولیدی داخل کشور که بتوانند در حوزه سنسورها، کلاسترهای دیجیتال، هاچ‌بک اتوماتیک و تک تک یونیک کنترلرها، همچنین بحث‌های مربوط به IVI را بتوانند دنبال کنند و ساپورت کنند، اعلام همکاری کردیم.

خلخالی گفت: در قسمت شاسی و بدنه امروز کاهش وزن بدنه خودرو یکی از مسائل و موضوعات بسیار مهم در صنعت خودرو است و ما در این حوزه استفاده از آلومینیوم و تکنولوژی‌هایمرتبط با آلومینیوم در ساخت بدنه، مثل گیگاکستینگ و مگاکستینگ را هدف‌گذاری کردیم و باید به این سمت برویم که در تکنولوژی‌های بدنه استفاده شود.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور اظهار داشت: در قسمت سخت‌افزارهای خودرویی، بحث‌های مربوط به صندلی‌ها با کنترلدرهای مختلف و تجهیزات رفاهی که صندلی‌ها دارند مثل حرکت‌های برقی و سایر امکاناتی که دارند و ایربگ‌هایی که در بخش‌های مختلف خودرو استفاده می‌شوند ما آماده همکاری با نهادهای علمی و صنعتی هستیم.

وی تاکید کرد: کرمان موتور با تمام توان و تجهیزات از تعامل دانشگاه و بخش صنعت استقبال‌ می‌کند از این رو رویداد امروز نمادعینی تحقق اهداف ما در حوزه تعامل با بخش علمی کشور است.

معاون توسعه محصول شرکت کرمان موتور گفت: این رویداد و برنامه می تواند در شناسایی افراد توانمند و نیز شرکت ها و ظرفیت‌های داخل کشور موثر بوده و کمک شایانی در ایجاد ارتباط و همراهی با صنایع خودرویی را به همراه دارد.