همدان- ایزنا- وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: تپه «گیان» نهاوند به عنوان یک اثر تاریخی مهم، ضمن نگهداری و نویابی (اکتشاف) به ایجاد زیرساخت کافی برای جذب گردشگر نیاز دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ سیدرضا صالحی‌امیری عصر چهارشنبه در بازدید از جاذبه‌های گردشگری شهرستان نهاوند افزود: تپه تاریخی گیان باید به سایت گردشگری تبدیل شود تا زمینه حضور گردشگران داخلی و خارجی برای دیدن این مکان مهم و ارزشمند تاریخی فراهم گردد.

وی با بیان اینکه نهاوند اعتبار ایران است و شناسنامه ایران بدون نهاوند ابتر خواهد ماند،تاکید کرد: فرهنگ، تاریخ و تمدن این دیار موجب افتخار و غرور ایران است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: در همه ادوار تاریخ، از هخامنشیان تاکنون از نهاوند یاد شده و تپه گیان رمز و رازهای تاریخی بسیار زیادی را در دل خود جای داده است.

صالحی‌امیری بیان کرد: این تپه جزو سه تپه میراثی و تاریخی ایران محسوب می‌شود و قابلیت ثبت جهانی را دارد و در این رابطه همکاران ما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تلاش خواهند کرد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: شهرستان نهاوند به موزه ثبت، نگهداری و مرمت آثار تاریخی‌ نیاز دارد.

لزوم تدوین طرح جامع توسعه گردشگری و صنایع دستی نهاوند

صالحی‌امیری گفت: طرح جامع و توسعه گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند باید طراحی و در استانداری همدان با حضور نماینده مردم شهرستان در مجلس بررسی شود.

وی افزود: بررسی این طرح هفته آینده با حضور فرماندار و نماینده این شهرستان در تهران آغاز خواهد شد و امیدوارم این اقدام مقدمه اتفاقات خوبی برای شهرستان نهاوند باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار کرد: در زمینه تپه تاریخی گیان موضوع نگهدری تاکنون ضعیف و محدود بوده که باید به حفاظت قوی‌تر تبدیل شود.

صالحی‌امیری گفت: قرار است مشکل معارضین این مکان تاریخی با همکاری فرمانداری و شهرداری حل‌ و فصل شود.

به گزارش ایرنا؛ وزیر میراث فرهنگی در سفر ۲ روزه خود به استان همدان عصر امروز چهارشنبه وارد شهرستان نهاوند شد.

تپه تاریخی گیان در ۱۹ کیلومتری جنوب غربی نهاوند و ۲ کیلومتری سراب گیان و در کنار شهری به همین نام، قرار گرفته و یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی شهرستان نهاوند و استان همدان است.