همدان- ایرنا- معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر گفت: در حال حاضر ۱۰ طرح و پروژه بزرگ صنعتی در این شهرستان با سرمایه‌گذاری ۱۵۶ هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که برای بیش از سه هزار نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ «سلمان اسماعیلی» چهارشنبه شب در نشست شورای اداری شهرستان ملایر که با حضور وزیر میراث فرهنگی و استاندار همدان برگزار شد، افزود: این شهرستان دارای پنج شهرک و ناحیه صنعتی فعال با ۲۲۳ واحد فعال و اشتغال پنج هزار و ۷۸۴ نفر است.

وی افزود: در ابتدای دولت سیزدهم ۲۳ واحد راکد و نیمه تعطیل بود که از این تعداد ۱۰ واحد دوباره فعال و به چرخه تولید بازگشت که یک نمونه آن ذوب آهن آلیاژی بود و ۲۴۰ نفر به مجموعه بازگشتند.

فرماندار ویژه ملایر ادامه داد: مجموعه زیرساخت‌های صنعتی دولتی این شهرستان از ابتدا ۲۸۷.۵ هکتار است که زمینی با وسعت ۵۵۰ هکتار به این مجموعه اضافه خواهد شد و در حال توافق نهایی با مالکان بخش خصوصی هستیم و بیش از ۲۰۰ درصد زیرساخت‌های صنعتی دولتی ملایر رشد می‌کند.

اسماعیلی با بیان اینکه ما هنوز خام فروش و در صنایع موجود این شهرستان نیازمند صنایع تبدیلی بیشتری هستیم، افزود: میزان ذخایر معدنی این شهرستان ۷۴۴ میلیون تُن ذخایر معدنی است و برای صدها سال آینده دخیره معدنی داریم.

وی با اشاره به ظرفیت بالای این شهرستان در بخش کشاورزی، گفت: محصولات کشاورزی این شهرستان سالانه ۳۰۸ هزار میلیارد تومان آورده برای کشاورزان دارد و افتخار ما ثبت جهانی انگور است.

معاون استاندار همدان همچنین به وجود صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی همچون مرکز پرتودهی غرب کشور با ۷۰ درصد پیشرفت، پروژه بزرگ گاوداری ۶ هزار راسی شستا، پالایشگاه انگور، شرکت به طعم لبن و گلخانه صنعتی اشاره و بیان کرد: در توسعه گلخانه‌ها دچار عقب‌ماندگی مزمن هستیم و سطح گلخانه این شهرستان تنها ۱۳ هکتار است.

اسماعیلی صنایع دستی را از دیگر ظرفیت‌های ملایر با بیش از ۱۳ هزار نفر شغل مستقیم در این حوزه دانست و گفت: بیش از ۱۰ هزار نفر در حوزه مبل و منبت فعالند که بالغ بر ۴۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این هنرصنعت فعالیت می‌کنند.

وی مبل و منبت را راه نجات ملایر و پیشران اصلی این شهرستان دانست و اظهار کرد: در یکماه برگزاری جشنواره مبلمان منبت، ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه وارد ملایر شد و بسیاری از حوزه‌های دیگر فعال شدند.

فرماندار ویژه ملایر به بخش صادرات نیز اشاره کرد و گفت: صادرات در این شهرستان سال ۱۳۹۱ خوب بود و سال ۹۲ به اوج خود رسید، سال ۹۳ افت پیدا کرد، اما سال ۹۴ و ۱۴۰۰ رشد خوبی داشت.

وجود فرهیختگان مایه افتخار این شهرستان است

امام جمعه ملایر نیز اظهار کرد: باید خدا را شاکر باشیم در زمان و جغرافیایی زندگی می‌کنیم که افتخار ما تداوم یاد و مسیر شهدا و ملحق شدن به شهدا است و به برکت نظام جمهوری اسلامی و رهبری‌های امامین انقلاب و اعتقاد باطنی به اسلام و قرآن در این عصر و زمان این توفیق روزی ما شده است.

حجت الاسلام «محمدعلی ارزنده» یک‌هزار و ۱۰۰ شهید والامقام را از برکت‌های این شهرستان دانست و افزود: وجود فرهیختگان و علمای بزرگانی همچون آیت الله گنبدی، آیت الله میرشاهولد به عنوان رهبر مبارزات انقلابی ملایر و آیت الله فاضلیان مایه افتخار این شهرستان است.

وی با تاکید بر اینکه این بزرگان در زمان حیات خود عملا به حکمت ‌های امیرالمومنین(ع) توجه داشتند، گفت: ملایر شهری فرهنگی و عالم‌خیز در عرصه علم، دانشگاه و حوزه‌های علمیه است و وجود پنج حوزه علمیه در ملایر نشان می‌دهد مردم به دین و علم علاقمند هستند و در این مسیر تلاش می‌کنند.

علاج فوری برای تعیین قیمت کشمش

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه برخی شهرستان‌ها در حوزه منابع انسانی قریب هستند، افزود: ملایر شهرستان دوم استان است و جمعیت آن به اندازه چهار شهرستان استان است و ظرفیت‌های خوبی در آن نهفته است که از این ظرفیت باید با تدبیر در استان استفاده شود.

حجت الاسلام «احد آزادیخواه» وجود برندهای جهانی را از دیگر ظرفیت‌های این شهرستان برشمرد و بیان کرد: نمایندگان سازمان فائو نیز این ظرفیت‌ها را مستعد و بی‌نظیر دانستند که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی ضمن تاکید بر اینکه علاج فوری برای قیمت کشمش شود، مبلمان منبت را سومین ظرفیت ملایر دانست و ادامه داد: ۱۰ هزار هنرمند حرفه‌ای منبت‌کار در این شهرستان داریم و ثبت جهانی این هنرصنعت را زنده کرد و شهرک تخصصی ما توانمندی و ظرفیت خوبی را توانست ایجاد کند.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی از استاندار همدان خواست: اقداماتی در حوزه صادرات مبلمان منبت، تامین چوب و مواد اولیه در این هنرصنعت صورت گیرد.

حجت الاسلام آزادیخواه به ظرفیت بالای خیاطی و اشتغال ۲۰ هزار خیاط در شهرستان ملایر اشاره و اظهار کرد: عمده تولیدات آنها در خیابان هفت تیر تهران است، در حالی‌که خیاطان ما با کمترین مساعدت می‌توانند ظرفیت اشتغال زیادی را در این شهرستان ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه نیروگاه ۵۵۰ مگاواتی سیکل ترکیبی با برج آن گازسوز و یک برج بخار در دست اجرا است، افزود: سوخت جایگزین این نیروگاه گازوئیل است و این پروژه نیمه‌تمام و آماده اجرا است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: سد کلان ملایر با ۴۵ میلیون مترمکعب ذخیره آبی به عنوان یک ظرفیت گردشگری است و ضرورت دارد نام این سد تغییر کند و علت آن این است و با یک مکاتبه در شورای فرهنگ عمومی، یک اسم بومی برای سد پیشنهاد شود.

حجت الاسلام آزادیخواه با اشاره به اینکه فاز دوم تصفیه‌خانه، خط انتقال و پمپاژ آب برای ۱۲ میلیون مترمکعب آب شرب ملایر انجام شده، یادآور شد: فاز سوم آن در کانال‌های ۱و ۲ باقی مانده و وظیفه وزارت نیرو و کانال سه و چهار وظیفه جهاد کشاورزی است و چنانچه بتوانیم در دو مرحله دو تخصیص یک‌هزار میلیارد ریالی بگیریم، می‌توانیم مشکل این پروژه را حل کنیم.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذار گلخانه ۵۲ هکتاری و مجتمع پرتودهی غرب کشور با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال اجراست و چنانچه حداقل تسهیلاتی به این ۲ پروژه تخصیص داده شود، برای ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دامداری ۶ هزار راسی شرکت شستا اشاره و خواستار رفع مشکلات شهرک صنعتی مبلمان ملایر و شهرک صنعتی فروسیلیس شد و افزود: شرکت‌های بافتینه و بافتسان در حوزه تولید اسپان باند و ملت بلوند فعالیت دارند.

ملایر می‌تواند منشا تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی در کشور شود

دیگر نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ما توانایی ایجاد کارخانه تولید سلول‌های خورشیدی را داریم، ابراز امیدواری کرد: این شهرستان با کمک وزارت دفاع و بخش خصوصی منشا تاسیس نیروگاه‌های خورشیدی کوچک و بزرگ در سراسر کشور شود.

«احمد آریایی‌نژاد» با بیان اینکه بروکراسی‌های اداری به شدت مردم را اذیت می‌کند، استفاده از توان دولت الکترونیک را راه حل این مشکل دانست و افزود: منطقه ویژه اقتصادی سامن پس از ۱۵ سال معطلی، محروم واقع شده است و باید روند اجرای آن سرعت گیرد.

وی بیان کرد: با توجه به جای خالی صنایع تبدیلی در حوزه کشاورزی ملایر، خام فروشی داریم و از طرفی کشاورزان و تولیدکنندگان در خرید محصولات کشاورزی متضرر می‌شوند.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی همچنین به مشکلات آب شرب روستایی و شبکه‌های فرسوده آب در روستاه اشاره و بر لزوم حرکت به سمت استفاده نیروگاه‌های خورشیدی تاکید کرد و گفت: کیفیت و کمیت نان، عدم هماهنگی بین سازمان نوسازی و تجهیز مدارس و آموزش پرورش از دیگر معضلات این شهرستان عنوان کرد.

آریایی‌نژاد بر لزوم جذب سرمایه‌گذار و تقویت تعاونی‌ها تاکید کرد و افزود: با وجود ظرفیت‌های موجود می‌توانیم در حوزه بهداشت و درمان به قطب گردشگری سلامت تبدیل شویم.

وی خواستار راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی در ملایر بعنوان دومین شهر بزرگ استان همدان شد و اظهار کرد: خانه‌های بهداشت با اینکه در امر پیشگیری دخیل هستند و نیاز ما را به درمان تامین می‌کنند، اما دیده نمی‌شوند.

نماینده مردم ملایر در مجلس همچنین خواستار ارتقاء ایستگاه مسافربری قطار ملایر و استقلال آن از استان مرکزی شد و ابراز امیدواری کرد: مدیریت‌های توانمند در دولت چهاردهم ارتقا پیدا کنند.

آریایی‌نژاد با تاکید بر اینکه مدیران خوب در دولت چهاردهم کنار زده نشوند و ارتقا یابند، خاطرنشان کرد: نباید برخی افراد به دلیل سلیقه‌های سیاسی انتصاب شوند و کشور را دچار خسران کنند.

وی از ملایر به عنوان شهر مدال آوران المپیک، ورزشکاران هندبال خواهران و شهر علما و مفاخر در همه عرصه‌ها یاد کرد و گفت: ما بدهکار مردم هستیم و در اقتصاد باید به سمت و سویی برویم که ثروتمندترین افراد جامعه تولیدکنندگان باشند، اما با این هدف فاصله زیادی داریم.

به گزارش ایرنا؛ شهرستان ملایر با جمعیتی بیش از ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری همدان واقع شده است.