تهران-ایرنا- واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: روسیه می‌خواهد از جزئیات طرح موسوم به احیا و بازیابی سوریه که توسط سازمان ملل در حال توسعه است، باخبر شود.

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا از "تاس", وی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد با موضوع سوریه گفت: "ما می دانیم که نهادهای سازمان ملل در حال حاضر روی یک طرح بازیابی زودهنگام برای سوریه کار می کنند. ما می خواهیم جزئیات این طرح را بدانیم. من فکر می کنم که دمشق نیز خواسته مشابهی دارد."

به گفته این نماینده روسیه، مسکو اصرار دارد که "اصل یک این طرح، مخالفت با هرگونه شرط سیاسی برای راه اندازی پروژه های توسعه ای در این کشور باشد."

وی ادامه داد: به هر حال، صرف نظر از اینکه رهبری سازمان ملل شهامت کافی برای انجام اقدام لازم در رابطه با سوریه را داشته باشد و از سیاسی کردن تلاش‌های بشردوستانه در حمایت از جمعیت این کشور خودداری کند، ما معتقدیم که ساختار بشردوستانه صرفاً باید همبستگی خود را نشان دهد و به مقامات سوریه کمک کند تا مهاجران را پذیرش کنند و به آنها خدمات پزشکی, غذا و مسکن ارائه دهند.

به گزارش ایرنا, چند سال از توقف عمده تهدیدات تروریستی و اقدامات ضدامنیتی در سوریه سپری شده اما این کشور همچنان با نتایج تلخ حملات و خرابکاری های تروریست‌ها و تکفیری‌ها روبروست. ورود مهاجمان تکفیری از چندین کشور جهان به سوریه و صدمه های شدید آنها به شهرها، زیرساخت‌ها و اقتصاد سوریه, تلاش ها برای بازسازی این کشور را دشوار کرده و دستیابی به هدف سوریه آباد، نیازمند تأمین اعتبارات کلان است.

واگذاری بازسازی منازل آسیب دیده به ابتکارات محلی و سازمان‌های غیردولتی، یکی از سیاست‌های دولت بشار اسد رییس جمهور سوی در سالیان اخیر بوده است چرا که دولت، نهایتاً فقط می‌تواند برای بازسازی مجدد زیرساخت‌ها هزینه کند. اما با وجود برخی کمک‌های سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی، تعمیر و بازسازی خانه‌ها و تأسیسات عمومی به دلیل هزینه‌های بالا، در سال ۱۴۰۲ هم پیشرفت چندانی نداشت. کل پروژه‌های تعمیر منازل توسط آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR) در طول یک سال گذشته، حتی از عدد ۱۵۰ خانه فراتر نرفته است.