زاهدان - ایرنا - مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان با بیان اینکه اختلاف قیمت سوخت در مرز علت اصلی قاچاق است، گفت: برای حل این موضوع نیازمند عزم و اراده جمعی تمام بخش‌های مسوول هستیم.

قربانعلی مردانی روز پنجشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا مرکز زاهدان با اشاره به اینکه نقش رسانه بر هیچ‌کس پوشیده نیست و همه مدیران به این موضوع واقف هستند، افزود: خبرگزاری ایرنا در راستای حاکمیت و نظام حرکت کرده و بال مدیران و مسوولان به شمارمی رود؛ تجربه ثابت کرده، این خبرگزاری علاوه بر اینکه خبر را زود و به هنگام ارائه می نماید، صداقت و درستی را نیز ملاک کار قرار داده است.

وی بیان کرد: شرایط خاص سیستان و بلوچستان که در زمره سه استان پهناور کشور به لحاظ وسعت تلقی می شود و نیز پراکندگی جمعیت، باعث شده تا حجم عملیات شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و تامین به موقع سوخت مصرفی مورد نیاز مردم از مبادی تامین و توزیع آن درمکان های مورد نظربسیار زیاد باشد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان ادامه داد: بُعد مسافت سیستان و بلوچستان با مبادی تامین فرآورده، مورد دیگری به شمار می رود، در ۳۷ منطقه کشور از مبادی متعدد و مختلف تامین فرآورده می شود و در این زمینه مبادی تامین اصلی این استان نیز بندرعباس و کرمان، رفسنجان و در برخی مواقع نیز از مشهد، تربت حیدریه و اصفهان بوده که عمده فرآورده از طریق نفتکش‌های جاده‌پیما و بخشی از آن توسط مخزن‌دارهای ریلی انجام می شود، کار سخت و بسیار توان فرسایی که با همت و تلاش کارکنان منطقه، عملیات سوخت‌رسانی به نحو مطلوب و بدون وقفه در حال انجام است.

بعد مسافت مهترین چالش شرکت نفت زاهدان

وی اظهار کرد: در فواصلی از سال مانند زمستان که پیک مصرف و مصارف بالاتر می‌رود و نفت سفید نیز باید تامین شود این بعد مسافت برای ما حائز اهمیت بوده و در برخی موارد چالشی ایجاد می‌کند؛ از سوی دیگر به علت اینکه مبادی تامین در این برهه بیشتر استان‌ها را تغذیه می‌کنند، ترافیک در عملیات انبارها طولانی می‌شود تا یک محموله به دست ما برسد، این در حالیست که حداقل روزانه باید بیش از هشت میلیون لیتر فرآورده بنزین، نفت گاز و نفت سفید در سیستان و بلوچستان توزیع کنیم که این حجم زیاد فرآورده معادل ۲۶۶ محموله نفتکش تریلر جاده پیما است.

مردانی تاکید کرد: موضوع دیگری که خاص سیستان و بلوچستان بوده مرز است، حدود یک‌هزار و ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ۲ کشور افغانستان و پاکستان داریم، با توجه به اینکه قیمت فرآورده در دو سوی مرز متفاوت بوده این تفاوت قیمت یکی از متغیرهایی به شمار می رود که کار شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی را در بخش نظارت پررنگ ‌تر و فعالیت و ارائه خدمات را بیشتر می‌کند.

موضوع مهم دیگر تعداد زیاد خانوارهای مصرف کننده نفت سفید و گاز مایع موجود در سیستان و بلوچستان بوده که از این حیث رتبه اول به این استان اختصاص داردوی گفت: تنوع بخش‌های مصرف در سیستان و بلوچستان موضوع دیگری به شمار می رود، از آنجایی که در سامانه صدف حدود ۹ بخش مصرف است و عموما در مناطق مختلف نهایتاً ۶ یا ۷ بخش مصرف دارند؛ اما در این استان تمام بخش‌های مصرفی را به خود اختصاص می دهد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه زاهدان ادامه داد: موضوع مهم دیگر تعداد زیاد خانوارهای مصرف کننده نفت سفید و گاز مایع موجود در سیستان و بلوچستان بوده که از این حیث رتبه اول به این استان اختصاص دارد.

وی ادامه داد: در منطقه زاهدان به تنهایی ۵۱۱ هزار خانوار در سامانه صدف ثبت هستند که با توجه به گازرسانی خانوارهای شهر زاهدان و برخی خانوارها در سایر شهرهای استان، عملیات پایش و قطع سهمیه خانوارهای دارای گاز شهری درحال انجام بوده و با اجرای این مرحله از پایش تاکنون حدود ۲۷ هزار خانوار از سامانه خارج شده و حدود ۴۸۴ هزار خانوار دیگر وجود دارند.

مردانی افزود: تخلفات و قاچاق که به واسطه مرز صورت می‌گیرد و از سایر استان‌ها به این منطقه می آید، چالش دیگری است، در این زمینه می توان گفت حدود ۲۵ درصد از قاچاق سوختی که از مرزهای استان صورت می گیرد مربوط به خود استان و مابقی قاچاق سوخت از سایر استان‌ها بوده که این موضوع کار نظارت را سخت‌تر کرده و می‌طلبد یک خرد جمعی و عزم استانی شکل گیرد، همه پای کار باشند تا ورود به مرزها کنترل شود.

وی گفت: تشکیل پرونده تخلف و معرفی به مراجع قضایی مالکان ۹۴۵ دستگاه کامیون، اتوبوس و مینی بوس ناوگان حمل و نقل بار و مسافر که در زمینه استفاده از بارنامه های صوری فعالیت داشتند و همچنین تخلف ۴۵۰ تاکسی و وانت فاقد فعالیت که مبادرت به قاچاق سوخت می کردند، بخشی از فعالیت های انجام شده از سوی این منطقه در۲ ماهه اخیردرراستای مقابله با قاچاق سوخت است.