قزوین - ایرنا - رییس گروه توسعه پایدار و امور فناوری جهاد کشاورزی قزوین از رهاسازی فاضلاب خانگی به ۱۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهر اقبالیه خبر داد.

فاطمه قاسمی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: ۱۵۰ هکتار از اراضی شهر اقبالیه بنا به بررسی های صورت گرفته در ۶ ماه نخست سال جاری و علی‌رغم پیگیری های قبلی همچنان با فاضلاب شهری آبیاری شده و هیچ اقدام موثری در راستای احداث تصفیه خانه در این شهر انجام نمی‌شود.

وی با اشاره به این نکته که شهر اقبالیه و ناحیه شهری چوبیندر قزوین فاقد هرگونه سیستم تصفیه فاصلاب خانگی هستند و فاضلاب آن‌ها وارد اراضی کشاورزی می شود، تصریح کرد: زمین های کشاورزی یاد شده تحت آب‌های شرب مخلوط با فاضلاب شهری و خانگی بوده که برای آبیاری ۶۰ هکتار اراضی گندم، ۶۰ هکتار جو و ۳۰ هکتار ذرت علوفه استفاده می‌شود.

رییس گروه توسعه پایدار و امور فناوری جهاد کشاورزی قزوین بیان کرد: این در حالی است که خوشبختانه موفق شدیم با پیگیری های فراوان جلوی آبیاری سبزیجات و صیفی جات این منطقه را با آب های فاضلاب شهری بگیریم.

قاسمی با بیان اینکه مطالبه ما جلوگیری از دسترسی کشاورزان و هدایت فاضلاب به خارج از کانال های آبیاری است، ادامه داد: این موضوع را بارها و بارها اعلام کرده و از همه مسوولان ذیربط درخواست کرده ایم تا نسبت به این موضوع اهتمام بیشتر و جدی تری داشته باشند.

این مسوول تاکید کرد: کشاورزان را در آبیاری اراضی از طریق فاضلاب شهری مقصر نمی دانیم، چرا که آنها چاره ای ندارند و مجبور به استفاده از همین نوع آب‌ها هستند، حتی خود کشاورزان نیز به این موضوع اعتراض کرده و خواستار رسیدگی به این وضعیت شدند.

قاسمی خاطرنشان کرد: باید اعتبار و اقدامات تصفیه خانه اقبالیه در کوتاه ترین زمان ممکن تامین شده و نسبت به احداث و راه اندازی آن اقدام شود، این در حالی است که کشاورزان منطقه، ۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی خود را طی سال های گذشته به منظور احداث تصفیه خانه در اختیار شهرداری و اداره کل آب و فاضلاب قرار داده‌اند، اما با این اوصاف متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

رییس گروه توسعه پایدار و امور فناوری جهاد کشاورزی قزوین اظهار کرد: از وضعیت زیست محیطی و چالش هایی که ورود فاضلاب به اراضی کشاورزی اقبالیه و چوبیندر به وجود آورده گزارشی تهیه و به مدیران مسوول و ذیربط همچون آب و فاضلاب، استانداری، شهرداری و محیط زیست ارسال کرده‌ایم، همچنین به مراجع قضایی استان نیز اعلام کرده ایم تا به عنوان مدعی العموم در این موضوع ورود پیدا کنند تا از سطح آلودگی های میکروبی حاصل از ورود فاضلاب شهری و خانگی به اراضی کشاورزی اقبالیه و چوبیندر جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: کشاورزان و بهره برداران نسبت به ورود آب‌های نامتعارف و فاضلاب خانگی به سیستم آبیاری اراضی کشاورزی بی گناه بوده و چاره ای جز استفاده از آن را ندارند، اما در نهایت سلامت و کیفیت محصولات تولید شده اهمیت داشته و بخش کشاورزی باید پاسخگو و تضمین کننده سلامت غذایی جامعه باشد.

رییس گروه توسعه پایدار و امور فناوری جهاد کشاورزی قزوین خاطرنشان کرد: همکاران ما در جهاد کشاورزی تمام اقدامات لازم برای جلوگیری از ورود فاضلاب شهری به اراضی کشاورزی را به مراجع ذیربط ارجاع داده و نسبت به مسوولان و حتی شهروندان با صدور اخطاریه، برپایی کلاس‌های آموزشی و ارسال پیامک اطلاع رسانی کرده‌اند.

قاسمی با بیان اینکه کشاورزان نباید از فاضلاب شهری و پساب‌ها برای آبیاری محصولات خود استفاده کنند، اضافه کرد: هنگامی که آب مصرفی کشاورزان از فاضلاب شهری تفکیک نشده باشد، مجبور به استفاده از آن هستند، بنابراین تنها اقدام جدی برای مقابله با شیوع آلودگی میکروبی در محصولات غذایی، ممانعت از آبیاری سبزیجات و صیفی جات بود.

وی یادآور شد: در حوزه مدیریت پساب‌ها و جلوگیری از ورود فاضلاب به سیستم آبیاری اراضی کشاورزی، تمامی فعالان این بخش مطالبه گر هستند، این در حالی است که انتظار می رود شرکت آب و فاضلاب نسبت به تکمیل و احداث تصفیه خانه اقدام موثر و سریع تری داشته باشد و نسبت به مطالبات موجود در این زمینه پاسخگو باشد.

رییس گروه توسعه پایدار و امور فناوری جهاد کشاورزی قزوین همچنین بیان کرد: شهرداری اقبالیه نیز مسوول و متولی اصلی جمع آوری آب های سطحی بوده که باید نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهد.

وی یادآور شد: مسوولان متولی، نبودن اعتبارات و بودجه را مهمترین دلیل احداث نشدن تصفیه خانه در این منطقه عنوان می کنند، اما حداقل کار ممکن جدا سازی فاضلاب شهری و جلوگیری از ورود به سیستم آبیاری کشاورزی است که همین نیز انجام نشده و بخش کشاورزی را با مخاطرات بهداشتی و زیست محیطی زیادی روبرو ساخته است.

گفتنی است شهر اقبالیه با بیش از ۸۵ هزار جمعیت در هفت کیلومتری جنوب قزوین قرار دارد.