کرج - ایرنا - عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی مستقر در کرج اعلام کرد: خرمای تجاری مجول از طریق جنین زایی غیرجنسی در چهار استان کشور تولید شد.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از روابط عمومی پژوهشگاه بیوتکنو لوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی "رضا ضرغامی" افزود: پروژه ملی تحقیقاتی - ترویجی خرمای کشت بافتی رقم مجول پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در چهار کرمان ، کرمانشاه ،بوشهر و استان فارس عملیاتی شده است.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت اقتصادی و سازگاری خرمای رقم مجول در مناطق جیرفت، بم، جهرم، دشتستان و قصر شیرین این پروژه تحقیقاتی با هدف ارزیابی اقتصادی و امکان‌سنجی نتایج تحقیقاتی در حال اجرا است.

ضرغامی گفت: پروژه ملی تحقیقاتی - ترویجی کشت بافتی خرمای مجول یکی از اقدامات کلیدی در توسعه و نوآوری کشاورزی و باغداری است که با تمرکز بر بهره‌برداران و ارتقای دانش و مهارت محققان از طریق پژوهش‌های کاربردی اجرا می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این فرآیند افزون بر اطمینان از سازگاری رقم مجول با محیط کشت ، فرصتی برای آشنایی کارشناسان، مروجان و مددکاران ترویجی با دستاوردهای جدید است .

وی افزود: در فرآیند تولید و کاشت ، نهال نخل‌های مجول تولیدی با حضور کارشناسان ناظر از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی مستقر در کرج به استان‌های کرمان و کرمانشاه انتقال یافت .

عضو هیات علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به اینکه خرمای رقم «مجول» به دلیل اندازه بزرگ و ظاهر مشتری پسند آن از مقبول ترین و پرسودترین ارقام خرما در دنیاست در بیان اهمیت دستیابی به پروتکل تکثیر این خرما به روش جنین زایی غیرجنسی گفت:یکی از روش های تکثیر نخل خرما تکثیر از طریق جنسی (بذر)است که از زمان کاشت تا ظهور میوه حدود هشت تا ۱۰ سال زمان می برد و در نهایت هم منجر به تولید درختانی با میوه نه چندان مرغوب می شود.

وی افزود: روش دیگر تکثیر غیرجنسی با استفاده از پاجوش ها است که مناسب تر از روش جنسی است زیرا در این فرآیند درختانی مشابه پایه مادری و میوه هایی با همان کیفیت تولید می شود؛ با این حال تعداد پاجوشی که توسط هر نخل خرما تولید می شود بسیار کم، متغیر و غیرقابل کنترل است. ضرغامی ادامه داد: به همین دلیل استفاده از تکنیک های ریزازدیادی به ویژه روش جنین زایی غیرجنسی و اندام زایی مستقیم در مورد ارقام تجاری و بومی و همچنین ارقام نر از اهمیت خاصی برخوردارند.

ضرغامی، کاهش مدت زمان موردنیاز برای تکثیر نهال ها، مقاومت بالا در برابر عوامل بیماری زا، تکثیر ارقام ماده سالم تر و تولید انبوه پایه های نر پرگرده را از جمله مزایای روش جنین زایی غیرجنسی عنوان کرد.

همچنین دانش فنی تکثیر خرمای مجول پژوهشگاه از طریق جنین زایی غیرجنسی به مرکزتحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سیستان و بلوچستان منتقل شده است.