ساری - ایرنا - علی جعفریان ، مشاور عالی و جانشین وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در بازدید از مرکز خدمات جامع سلامت شماره پنج ساری و نشست با جمعی از پزشکان خانواده مازندران مسائل و مشکلات روند اجرای طرح ملی پزشک خانواده را بررسی کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر جعفریان برای شرکت در آیین تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مازندران به این استان سفر کرده است و در حاشیه این سفر روز پنجشنبه بازدید و بررسی روند اجرای طرح پزشک خانواده در این استان انجام شد.

جانشین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: پزشک خانواده و نظام ارجاع مورد توجه دولت است و باید مشکلات پیش روی آن رفع شود.

علی جعفریان با تاکید بر اینکه در این دوره نگاه ویژه به حوزه سلامت داریم و دلیل آن آشنایی رئیس جمهور به این حوزه است ادامه داد: پزشک خانواده و نظام ارجاع مورد توجه دولت است و باید نظام مسائل و مشکلات احصا شود.

وی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از دانشگاه‌های بزرگ کشور یاد و خاطرنشان کرد: حوزه سلامت کمترین نگرانی در همه بحران‌های کشور بوده و این جای بسی امیدواری است.

به گزارش ایرنا ، طرح پزشک خانواده که از سال ۱۳۹۱ در مازندران و فارس به عنوان ۲ استان پایلوت "نمونه" آغاز به کار کرد، برنامه ای سلامت‌محور و مبتنی بر پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها است، به طوری که آموزش و پیشگیری در آن اولویت اصلی اجرای طرح محسوب می‌شود تا به این شکل هزینه‌های بخش درمان در کشور کاهش یابد.

در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت هر پزشک خانواده به ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار نفر خدمات درمانی ارائه می کند و تمامی کنترل های لازم درمانی افراد از طریق این پزشکان برای افراد انجام می شود و در صورت نیاز به دریافت سطوح بالاتر دریافت خدمات اقدام لازم برای ارجاع به پزشک متخصص که در این طرح قرار دارند انجام می شود.

طبق گزارش رسمی مازندران به خاطر اجرای طرح پزشک خانواده، رتبه دار در شناسایی بیماران دیابت است. پزشکان از دیابت و فشار خون به عنوان مادر بیماری ها یاد می کنند. بر اساس برآوردهای رسمی، دیابت بیشتر از ۱۰ درصد هزینه درمان نظام سلامت را به خود اختصاص می‌دهد.

همچنین در طرح پزشک خانواده برای گروه های مختلف سنی و جنسی مانند مادران باردار، نوزادان و کودکان، افراد بالای ۵۰ سال و مسن بسته های ویژه مراقبتی در نظر گرفته شده است و جمعیت این گروه ها برای این که قطار نظام سلامت محور به حرکتش در مسیر ادامه دهد، باید طبق برنامه زمان بندی به پزشک خانواده خود مراجعه کنند.

۳۷۰ پزشک خانواده روستایی و همین تعداد ماما خانواده به جمعیت خانوار روستایی مازندران خدمات ارایه می دهند و همچنین ۵۵۲ پزشک خانواده شهری در این استان فعالیت دارند.