اردبیل - ایرنا - مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل گفت: شرکت تعاونی‌های زیرمجموعه این اتحادیه در پایاب سد خدآفرین در دشت فتحعلی شهرستان پارس آباد، در قبال فروش محصولات کشاورزی خود ۴۶۰ میلیارد ریال درآمد کسب کردند.

اصغر آصفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل به منزله بازوی اجرایی و عملیاتی سازمان جهاد کشاورزی استان عمل می‌کند و درآمد مذکور در یکسال اخیر و از کشت و زرع در سطح ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی دشت فتحعلی به دست آمده است.

وی افزود: از ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی کشاورزی دشت فتحعلی در پایاب سد خدآفرین، یک هزار هکتار به ایجاد باغ و کشت درختان مثمره و یک هزار و ۶۰۰ هکتار به زراعت اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: در کل اراضی یاد شده ۲ هزار بهره برداری کشاورزی مشغول کشت و زرع و برداشت محصول در باغات و اراضی زراعی هستند و در باغات، درختانی همچون شلیل، گردو و بادام درختی و در اراضی زراعی محصولاتی همچون گندم و جو کشت می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل گفت: از ۶۲ شرکت تعاونی که زیر مجموعه این اتحادیه در سطح استان تشکیل شده است، ۱۲ تعاونی در دشت فتحعلی و در حوزه اراضی یاد شده مشغول فعالیت هستند.

آصفی اضافه کرد: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید روستایی استان اردبیل به تعاونی‌های زیرمجموعه در دشت فتحعلی خدماتی همچون تحویل حجمی آب، حفاظت از شبکه توزیع آب و رفع ترکیدگی خطوط انتقال و نهاده‌های کشاورزی از قبیل کود ارائه می کند.

او افزود: خوشبختانه با راهبری اتحادیه، همکاری همکاران فعال ما و تلاش بهره برداران، کشاورزی و برداشت محصول و درآمد حاصل از آن در دشت وسیع فتحعلی نسبت به سالهای گذشته رونق یافته است به نحوی که اجاره بهای هر هکتار زمین در آن منطقه که در سالهای قبل حدود ۴۰۰ میلیون ریال بود، امسال به ۶۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل ۱۸ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و ۴۳.۶ درصد از مساحت این استان شامل ۸۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی، ۵۰.۴ درصد معادل ۹۴۹ هزار هکتار مرتع، ۳.۵ درصد برابر با ۶۳ هزار هکتار جنگل و مابقی نیز مربوط به سایر کاربری‌هاست.

استان اردبیل با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین محصولات کشاورزی کشور را دارد و بخش مهمی از اراضی کشاورزی این استان در دشت مغان در شمال این استان است.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است و محصول گندم با حدود ۲۹۰ تا ۳۰۵ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۹۰ تا ۱۲۰ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.