شیراز - ایرنا - رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: اصلاح پنج قانون کشور در قالب طرح و لایحه در دستورکار کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، محمد سرگزی روز پنجشنبه در نشست بررسی ابعاد حقوقی حوادث تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) عنوان کرد: آیین دادرسی کیفری، لایحه اصلاح مبارزه با مواد مخدر، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، نحو ه مجازات محکومان مالی مانند مهریه، عصر و هرج و قانون تسهیل از قوانینی هستند که اصلاح آنها در دستور کار قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: وکلای مرکز وکلای قوه قضاییه معتقد بودند که برخی قوانین نیاز به اصلاحات دارد و اکنون با پیگیری دولت و مجلس در قالب طرح و لایحه در کمیسون قضایی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

سرگزی از کانون وکلای قوه قضاییه نیز خواست تا یک کمیسیون را بررسی اصلاحات لازم ایجاد کنند و پیشنهادات خود را ارائه کنند.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی افزود: ما نیز برای دفاع پیشنهاد یکی از وکلا و حقوقدانان این مرکز را به کمیسیون دعوت می‌کنیم.

وی در ادامه با قدردانی از اقدام مرکز وکلای قوه قضاییه برای ارائه دادخواست و محکومیت نقش آمریکا در اقدامات تروریستی علیه ملت ایران، اظهار کرد: قوانین و کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی از جمله قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل می‌توانستند در زمینه حادثه تروریستی شاهچراغ (ع) نقش داشته و موثر باشند.

سرگزی یادآور شد: کنوانسیون‌های متعدد بین‌المللی، هرگونه حمله به اماکن دینی را نقض حقوق بشر دانسته و اقدامی که در حرم شاهچراغ اتفاق افتاد جنایت علیه بشریت است.

وی افزود: محاکم قضایی در بررسی اقدامات تروریستی صلاحیت سرزمینی دارند اما باید برای کسب صلاحیت جهانی در بررسی جنایت‌های تروریستی نیز اقدام کنیم.

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمان حاضر خلائی در زمینه صلاحیت جهانی محاکم قضایی ایران وجود دارد که باید دولت درخواست و مجلس مصوب کند تا به طور جدی دنبال شود.

سرگزی با گرامیداشت یاد شهدای ۲ حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ (ع) گفت: پس از این اقدامات، وزارت امور خارجه ایران گزارش مفصل خود را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داد اما مورد بررسی قرار نگرفت.

وی اضافه کرد: همچنین کمیته بین‌المللی مقابله با تروریسم نیز باید بنا به قانون گزارش خود از اقدامات تروریستی را تنظیم و به شورای امنیت و دیگر مراجع ارائه می‌کرد.


اقدامات مجلس شورای اسلامی پس از حمله تروریستی به شاهچراغ (ع)

رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پس از این حمله‌ها محکومیت این حملات را اعلام و به مراجع بین‌المللی ارائه کرد.

سرگزی افزود: علاوه بر آن این حملات در کمیسیون‌های تخصصی بررسی شد و طرحی برای تقویت امنیت اماکن مذهبی و عمومی ارائه شد.

وی اضافه کرد: اختصاص بودجه برای حمایت از پیشگیری مجموعه های امنیتی از اقدامات تروریستی در آینده نیز از دیگر اقدامات مجلس شورای اسلامی بود.