سمنان - ایرنا - معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: ۹ استان کشور درگیر پشه آئدس هستند که می‌تواند حشره مهاجم و از ابزارهای جنگ زیستی باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی‌محمد لطیفی روز پنجشنبه در همایش ملی «جنگ بیولوژیک، ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها» در زمینه امنیت غذایی و بحران جمعیت در سالن همایش اداره کل حفظ‌آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سمنان با اشاره به اینکه فناوری تراریخته فقط در حوزه گیاهان نیست بلکه در زمینه‌های مختلف می‌تواند ایجاد شود، تاکید کرد: جامعه باید به این باور برسد دشمنان از هیچ دسیسه و ترفندی برای ضربه به کشور کم نمی‌گذارند.

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور افزود: مهندسی حشرات وحشی و اهلی برای دستکاری ژنتیک و تبدیل آنها به سلاح زیستی و انقراض ژنتیکی، از جمله مباحث جنگ زیستی است.

خطر طعم‌دهنده‌های وارداتی

وی بیان کرد: خرابکاری، تقلب و تروریسم از مخاطرات و تهدیدهای امنیت غذایی به شمار می‌رود و طعم‌دهنده‌های وارداتی در زمره این مخاطرات محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: حلال و پاکیزه بودن ۲ مولفه مهم از دیدگاه اسلام در تامین امنیت غذایی و مقابله با جنگ زیستی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) اظهار کرد: بخشی از امنیت غذایی در جنگ زیستی مورد تهدید است و باید هوشیارانه عمل کرد و تروریسم ترکیبی از خطرناک‌ترین تروریسم‌هاست که دشمن از این ترفند بهره می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه غفلت عامل تهدید زیستی است، گفت: ۶۰ درصد خودکفایی در تامین امنیت غذایی در کشور در برنامه هفتم توسعه هدفگذاری شد و خودکفایی در تامین ۱۰۰ درصدی موادغذایی در دستور کار است.

ضرورت بررسی تغییر اقلیم و گرما در کشور از نظر جنگ زیستی

معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور با اشاره به اینکه تراریخته یک فناوری با تیغ ۲ لبه است که باید هوشیارانه عمل کرد، تصریح کرد: تغییرات اقلیم و مهندسی اقلیم، مهندسی ترکیبات مواد غذایی، طغیانگرها از جمله هدایت طغیانگر ملخ‌ها، حشرات تراریخته و مهاجمان زیستی از جمله مولفه‌های تهدیدهای امنیت غذایی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری، سازگاری و تاب‌آوری، لازمه های مقابله با دسیسه‌های دشمنان است، گفت: افزایش دما در ایران نیز از موضوع‌هایی است که باید از لحاظ جنگ زیستی مورد بررسی قرار بگیرد.

به گفته معاون سلامت سازمان پدافند غیرعامل کشور، ویرایش ژنی از تهدیدهای مهم در تروریست زیستی است و ترغیب به حشره‌خواری می‌تواند از توطئه‌ها در پیشبرد جنگ زیستی باشد.

به گزارش ایرنا، دبیرخانه دایمی همایش ملی و بین‌المللی جنگ بیولوژیک، ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها در سمنان است.

مقاله هایی از استان‌های مختلف از جمله تهران، قم، سمنان، آذربایجان شرقی، یزد و خوزستان به دومین همایش ملی جنگ بیولوژیک، ماهیت، ابعاد، پیامدها و راهکارها ارایه شده بود.