تهران - ایرنا - معاون امور برق و انرژی وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در فصل سرد تامین‌ سوخت نیروگاه‌ها در اولویت قرار دارد، گفت: تلاش برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها با رایزنی با وزارت نفت در جریان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، همایون حائری روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: شبانه‌روزی با وزارت نفت در حال همکاری و رایزنی برای تامین سوخت و پر کردن مخازن نیروگاه ها هستیم و اگر کمبودی وجود داشته باشد با در نظر گرفتن مسایل زیست محیطی از سوخت مایع هم استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته از سوخت مازوت هم استفاده می‌شود و تلاش ما این است که مشکلی برای مردم بوجود نیاید.

معاون وزیر نیرو همچنین درباره پیش بینی ناترازی ۲۵ هزار مگاواتی برای تابستان سال آینده گفت: اگر به آمار نگاه کنیم و سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ را در نظر بگیریم میانگین رشد نیاز مصرف سالانه ۲۰۰۰ مگاوات بوده ولی از سال ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۳ میانگین رشد مصرف به ۴۰۰۰ مگاوات رسیده است و امسال نسبت به سال گذشته ۶۵۰۰ مگاوات رشد نیاز مصرف داشته‌ایم.

وی رشد مصرف را بیشتر به سیستم های سرمایش مربوط دانست و ادامه داد: این باعث می شود که رشد نیاز مصرف بیش از ۳ برابر داشته باشیم که جبران آن نیز سخت است.

معاون وزیر نیرو گفت: با مدیریت مصرف و با کمک و همکاری مردم می توانیم برای تابستان سال آینده ناترازی را کاهش داد.

حائری خاطرنشان کرد: البته وضعیت ناترازی بستگی به میزان مصرف دارد و اینکه به چه شکل مصرف شود.

نقش بخش خصوصی در برنامه‌های وزارت نیرو برای رفع ناترازی انرژی در کشور

وی درباره نقش بخش خصوصی در برنامه‌های وزارت نیرو برای رفع ناترازی انرژی در کشور، خاطرنشان کرد: به صورت هفتگی با حضور شخص وزیر نیرو با بخش خصوصی جلسه داریم و فضایی ایجاد شده است که به دنبال استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در کاهش ناترازی هستیم.

معاون وزیر نیرو ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه نشان می‌دهد که بخش خصوصی توانمندی را ایجاد کرده است تا صنعتی خودکفا داشته باشیم و برای کاهش ناترازی روی بخش خصوصی حساب می کنیم.

حائری درباره برنامه تعهدات صادراتی برق در کشور گفت: تعهدات صادراتی را انجام داده و واردات برق هم داریم. 

وی افزود:در حال حاضر می توان گفت که صادرات و واردات در یک تعادل است با این حال صادرات‌ باعث نشده که در تامین برق داخل به مشکل برخورد کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی درخصوص وضعیت نیروگاه بوشهر خاطرنشان کرد: اکنون واحد نخست این نیروگاه در مدار است و در تابستان هم کمک زیادی کرد و ۲ واحد دیگر هم در حال احداث هستند.

حائری به نقش تجدیدپذیرها در کاهش ناترازی برق اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف وزیر نیرو دولت چهاردهم که در حال حاضر در اجلاسی در چین حضور دارد، سرمایه‌گذاری مشترک با این کشور در حوزه تجدیدپذیرها است، زیرا این نوع سوخت با توجه به بی‌نیازی به سوخت فسیلی، سریعتر به نتیجه می‌رسد.

وی با ابراز امیدواری ازاینکه تا تابستان آینده سهم بیشتری از تجدیدپذیرها در تولید برق را خواهیم داشت، افزود: اکنون  سهم تجدیدپذیرها در تولید برق حدود ۱۳۰۰ مگاوات است که ۵۰۰ مگاوات برای اضافه کردن به آن تا پایان سال برنامه‌ریزی شده و امیداست تا تابستان به ۴۰۰۰ مگاوات برسیم

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق از امروز پنجشنبه تا یکشنبه (سوم تا ششم آبان) با مشارکت ۵۰۰ شرکت داخلی و ۱۲۰ شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار کرد.

این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۴۵ هزار و ۴۰۸ مترمربع برپا شده است که ۲۴ هزار و ۲۹۲ مترمربع به شرکت‌های داخلی و ۱۵۹۶.۵ مترمربع به شرکت‌کنندگان خارجی اختصاص دارد و شرکت‌هایی از کشورهای چین، کره، هند، روسیه، ایتالیا، ترکیه، آلمان، تایوان، فرانسه و اسپانیا در آن حضور دارند.