تبریز- ایرنا- مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی با اشاره به پایش رود ارس از نظر آلودگی پرتوی و شیمیایی، گفت: نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که این رود آلودگی پرتوی و شیمیایی ندارد.

به گزارش ایرنا، محمد بیگ روز پنجشنبه در نشست خبری به‌مناسبت هفته پدافند غیرعامل، با بیان اینکه رود ارس چندین سال دارای آلودگی دائمی و فصلی بوده است، اظهار کرد: موضوع رفع این آلودگی در دستور کار قرار گرفت اما در ۲ سال کرونا پیگیری‌های وزارت نیرو راکد ماند و سه دستگاه هم ارز و موازی استان در این موضوع فعالیت داشتند اما در نهایت پیگیری این آلودگی در دستورکار اصلی پدافند غیرعامل قرار گرفت و در سطح ملی مطرح شد و حتی منجر به دستور صریح رئیس جمهور شهید به رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای پیگیری موضوع شد.

وی با اشاره به تشکیل سه کارگروه رصد و نظارت، رصد و پایش و صنعت برای رفع آلودگی و توجیه اقتصادی فعالیت‌ها برای ۲ کشور، افزود: پیگیری‌ها منجر شد تا سند ۲۵ بین ایران و ارمنستان امضا و مصوباتی به تصویب برسد که در حیطه وظایف حفاظت محیط زیست کشور است‌.

وی با بیان اینکه رود ارس در ۲ حوزه هسته‌ای یا پرتوی و فیزیکی یا شیمیایی در خطر آلودگی قرار دارد، ادامه داد: پس از بررسی‌ها و تجهیز سیستم پایش هوشمند خاک و آب توسط سازمان انرژی اتمی در منطقه، اعلام شده که آلودگی هسته‌ای در رود ارس توجیهی ندارد از سویی معادن ارمنستانی که در بالادست رود ارس قرار دارند، گاه عمدا یا سهوا پساب سد باطله خود را در ارس تخلیه می‌کردند و شاید الان هم انجام می‌گیرد که استانداری و دولت به این موضوع ورود کرده و تخلیه را به حداقل رسانده و بر اساس پایش‌ها نیز وضعیت به سطح آلودگی نرسیده است.

شرکت کلرپارس جانمایی اشتباه دارد

بیگ در مورد آلودگی کارخانه کلر پارس، تاکید کرد: هدف ما پیاده سازی پدافندغیرعامل در این مجموعه است، سال‌ها پیش به دلیل جانمایی اشتباه در مجاورت شهرستان بستان آباد و تبریز و منطقه دارای ارتفاع راه اندازی شده که در صورت بروز حادثه، باد غالب به کدام طرف باشد، نشت گاز کلر به آن اتفاق می‌افتد و خطر زیاد را منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه توسعه شهری به این منطقه، خطرات و تلفات در صورت بروز حادثه را افزایش داده است، افزود: شعاع خطر این کارخانه چند برابر شعاع خطر کارخانه‌های پتروشیمی و پالایشگاه است بنابراین یک زیرساخت بسیار حساس محسوب می‌شود و در این راستا نیز برای ارتقای امنیت آن پدافند غیرعامل ورود کرده است.

وی با اشاره به بهبود وضعیت امنیت این مجموعه در سالجاری، گفت: شرکت کلرپارس در طول ۲ سال گذشته هزینه میلیاردی برای ارتقای امنیت انجام داده در حالی که پیش از آن حتی ریالی بابت این موضوع صرف نکرده است گویا این موضوع در آن دوره اهمیتی برای مجموعه نداشت و اتفاقاتی در این مجموعه می‌افتاد که دستگاه‌های محیط زیستی شاید از آنها خبری نداشتند.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی ادامه داد: پس از برگزاری چندین جلسه و بازدیدهای میدانی و تیمی، اکنون این تهدید زیستی، شیمیایی و سایبری از وضعیت مطلوب برخوردار است و انبار کپسول‌های گاز کلر آن خالی هستند در حالی که قبلا هزار تن کلر گازی و مایع وجود داشت.

وی با بیان اینکه نظارت شبانه روزی از کلرپارس انجام می‌گیرد و اقدامات برای رسیدن به حد ایده آل پیگیری می‌شود، اظهار کرد: سیستم‌های قدیمی این مجموعه در حوزه سایبری بروزرسانی و حفاظت فیزیکی آن برقرار و وضعیت ورود و خروج کنترل می‌شود و در حوزه زیستی نیز دستگاه آر او خریداری شده و در روزهای آینده به بهره برداری می‌رسد که این دستگاه موجب می‌شود تا پساب خارج شده به طبیعت منتشر نشود در حالی که پیش از آن وارد می‌شد و تهدیدی برای امنیت منطقه و آب‌های زیرزمینی بود.

وی از حمایت استانداری از ایجاد صنایع پایین دستی این مجموعه از جمله کلرجامد که یک ماده بی خطر است، خبر داد و گفت: سال گذشته، مدیر عزل شده این مجموعه از صحبت‌های من خوشش نیامده بود ولی ما در موضوعات امنیتی با هیچ کسی تعارف نداریم و با حمایت و تایید دادستانی، طرح انتقال شرکت کلرپارس به مکان امن در داخل استان را پیگیری می‌کنیم.

شهرداری برای اجرای طرح پدافندغیرعامل در تبریز همکاری کند

بیگ با اشاره به تشکیل کمیته پدافندغیرعامل شهرداری تبریز و تدوین طرح جامع پدافندغیرعامل این شهر، اظهار کرد: فعالیت‌های پدافند غیرعامل شهرداری تبریز در حد انتظار نبوده و انتظار داریم که شهردار تبریزپای کار بیاید که از جمله مواردی که در بحث پدافند غیرعامل مربوط به شهرداری پیگیری می‌شود، ساماندهی خیابان‌هایی که محصولات شیمیایی و خطرزا خرید و فروش و انبار می‌کنند و ایجاد مرکز قطب داده در بخش سایبری است.

وی در خصوص وضعیت امنیت سایبری آذربایجان شرقی نیز گفت: تیم تخصصی ارزیابی ریسک(خطرپذیری) امنیتی در استان تشکیل یافته و برنامه‌ها به طور هفتگی ابلاغ می‌شود و پس از ۶ ماه اگر اقداماتی از سوی دستگاه‌ها انجام نشود به کارگروه حقوقی ارجاع داده می‌شود و بر اساس آخرین ارزیابی‌ها نیز آذربایجان شرقی در حوزه امنیت سایبری جزو استان‌های دارای رتبه نخست کشوری است.

تشکیل کمیته بارورسازی ابرها در استان

وی از تشکیل کمیته بارورسازی ابرها در آذربایجان شرقی خبر داد و اظهار کرد: علم بارورسازی ابرها و استفاده از لیزر امروز در دنیا مطرح است و به رغم این‌که استان ما صاحب علم در این حوزه است اما غفلت در گذشته باعث شده تا به این عرصه ورود نکنیم، از لیزر و بارورسازی ابرها در مقابل تهدیدات از جمله جلوگیری از وقوع سیل در یک منطقه و هدایت آن نیز استفاده می‌شود.

نیروگاه‌ تبریز در شان این شهر نیست و جای تاسف دارد که یک نیروگاه‌ به روز با بهره وری بالای ۵۰ درصد در استان نداریم.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی در خصوص وضع آلودگی هوای تبریز نیز گفت: شرایط کنونی نیروگاه‌ تبریز در شان این شهر نیست و جای تاسف دارد که یک نیروگاه‌ به روز با بهره وری بالای ۵۰ درصد در استان نداریم بر این اساس باید از نمایندگان استان مطالبه کرد که چرا تا به امروز برای توسعه و بروزرسانی نیروگاه تبریز اقدامی عملی انجام گرفته است.

وی با بیان اینکه هنوز پدافندغیرعامل جایگاه خود را بین دستگاه‌ها نیافته است، افزود: پس از گذشت ۲ دهه، قانون تشکیل سازمان پدافندغیرعامل کشور در سال گذشته تصویب شده و در سایه کار تیمی اعضای شورای پدافندغیرعامل و حمایت‌های استانداران گذشته، بر اساس ارزیابی سال ۱۴۰۲ سردار خرّم، استاندار فقید آذربایجان شرقی به عنوان‌ استاندار برتر در زمینه فعالیت‌های پدافندغیرعامل انتخاب شد و یکی از چهار مدیرکل برتر پدافندغیرعامل کشور نیز از استان ما بود.

برگزاری ۲۳۵ رزمایش پدافندغیرعامل در آذربایجان شرقی

وی از برگزاری تعداد ۲۳۵ رزمایش پدافندغیرعامل و ۵۶ دوره‌ تخصصی در سال گذشته در استان خبر داد و گفت: آموزش پدافندغیرعامل، سه جامعه هدف عموم مردم، دستگاه‌های اجرایی و آموزش و پرورش را شامل می‌شود که در سال ۱۴۰۲ برای حوزه آموزش و پرورش ورود کردیم اما به دلیل انتصابات مکرر مدیران استان برنامه‌ها عملیاتی نشد تا این‌که اواخر ۱۴۰۲ هماهنگی مورد انتظار برای آموزش دانش آموزان از سوی این نهاد انجام گرفت و سپس دوره تربیت مربی رایگان برای ۲۵۰ دبیر و متخصصان حوزه پدافند غیرعامل برای ارائه آموزش‌های تخصصی به دانش آموزان برگزار شد.

بیگ ادامه داد: دبیرخانه‌ای با همکاری آموزش و پرورش برای تهیه محتواهای آموزشی تشکیل یافت و محتوا و داده‌ای که سال ۹۷ برای آموزش دانش آموزان تعریف شده بود بررسی و بروزرسانی شد و بر این اساس نیز شنبه در زنگ پدافندغیرعامل از این محتوا رونمایی شده و نخستین کمیته پدافند غیرعامل دانش آموزی تشکیل می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری دوره پرتوی ویژه نیروهای امدادی و دوره شیمیایی ویژه نیروهای امدادرسان در سال گذشته، اظهار کرد: امسال دوره تخصصی درمان حوادث پرتوی برای کادر درمان استان و دوره تخصصی شیمیایی برای نیروهای امدادرسان برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم در سایه این آموزش‌ها بتوانیم شاهد راه اندازی نخستین بیمارستان هسته‌ای شمالغرب در تبریز باشیم که یکی از ضروریات امروز و از نیازهای شهر تبریز است.

مدیرکل پدافند غیرعامل آذربایجان شرقی با اشاره به ارزیابی فعالیت‌ شرکت‌های داروسازی زهراوی، دانا، شهید قاضی و سرم سازی رازی در استان، اظهار کرد: سال گذشته تفاهمنامه پنج جانبه ورود هوش مصنوعی برای تامین و توزیع آب شرب تبریز با یک شرکت دانش بنیان امضا شد که اگر اجرایی شود بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از هدر ررفت آب در تبریز جلوگیری می‌کند که معادل چهار برابر سد نهند است.

به گزارش ایرنا، هشتم آبان‌ روز تشکیل سازمان پدافند غیرعامل به عنوان روز پدافندغیرعامل نامگذاری شده است.