مراغه- ایرنا- جشنواره سیب مراغه برای نخستین‌بار با حضور میهمانان ملی و با هدف قدردانی از تلاش باغداران برگزار، و برخی از مشکلات بخش کشاورزی شهرستان نیز در سخنرانی‌ها و گپ‌ و گفت‌ها مطرح شد؛ میهمانانی از وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صمت که با دعوت نماینده مردم در خانه ملت به مراغه سفر کرده‌اند تا رفع برخی از مشکلات را پیگیری کنند.

به گزارش ایرنا معاون استاندار آذربایجان‌شرقی و فرماندار شهرستان ویژه مراغه روز پنج‌شنبه در این آیین که با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی و برخی از مدیران وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، گفت: مراغه با تولید ۲۷۰ هزار تن سیب و سه‌هزار و ۵۰۰ تن عسل از قطب‌های تولید این محصولات در سطح کشور به شمار می‌رود.

فرماندار: راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی مطالبه به‌حق مراغه است

«مرتضی مینویی» برخی از مشکلات بخش کشاورزی مراغه را برشمرد و افزود: راه‌اندازی پایانه صادراتی محصولات کشاورزی در مراغه یک مطالبه به‌حق محسوب می‌شود اما با وجود پیگیری‌ها و جذب سرمایه‌گذار، صدور مجوز برای آن بیش از ۲ سال تاخیر داشته است.

فرماندار مراغه اضافه کرد: در قیمت‌گذاری محصولات سیب و عسل نیز مراغه باید نقش‌آفرین باشد و متاسفانه قیمت این محصولات در جاهای دیگری تعیین می‌شود که به نوعی ظلم به تولیدکنندگان محصولات باکیفیت این شهرستان به شمار می‌رود.

وی ابراز امیدواری کرد که مراغه محل تعیین قیمت سیب و عسل باشد و ادامه داد: راه‌اندازی بازارچه‌های عرضه محصولات کشاورزی نیز از ضعف‌های بخش کشاورزی این شهرستان به شمار می‌رود.

«مینویی» با بیان اینکه توزیع سموم و کود تقلبی در برخی از موارد کشاورزان را متضرر می‌کند، پیشنهاد داد تا مرکزی برای توزیع سموم و کود شیمیایی در نظر گرفته شده و نظارت‌ها نیز تشدید شود.

وی همچنین پوشش ناقص بیمه محصولات کشاورزی را نیز یادآوری کرد و ادامه داد: کشاورزان در برخی از موارد متحمل هزینه‌های گزاف می‌شود و بیمه نیز جوابگو نیست لذا باید در این زمینه ایده‌پردازی شود.

فرماندار مراغه در خصوص محصول عسل این را هم بیان کرد: تسهیلات ویژه برای تشویق سرمایه‌گذاران در بخش صنایع تبدیلی عسل این شهرستان در نظر گرفته شود و توزیع نهاده تولید عسل با قیمت دولتی نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

به گفته «مینویی» حدود ۷۰ درصد از معیشت مردم مراغه با کشاورزی گره خورده است و باید به این حوزه بیش از پیش توجه شود.

در حال تکمیل ...

به گزارش ایرنا در این جشنواره از خانواده شهید خدمت، «دکتر مالک رحمتی» نیز تجلیل شد؛ جشنواره‌ای که در یک فضای باغی و با برپایی غرفه‌هایی از محصولات سیب و عسل مراغه برگزار شد.

تجلیل از خانواده شهید خدمت، دکتر مالک رحمتی در جشنواره سیب مراغه