تهران- ایرنا- عضو فراکسیون مستقلین مجلس گفت: دشمنان ما به سرکردگی آمریکا سعی دارند با اعمال تحریم‌ها علیه کشورمان اقتصاد ما را فلج کنند. اما تعامل و توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای عضو پیمان بریکس می‌تواند خنثی‌کننده تحریم‌ها باشد.

احمد فاطمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا با اشاره به سفر رئیس جمهور به روسیه گفت: سفر آقای پزشکیان به روسیه به منظور شرکت در اجلاس پیمان بریکس اولین حضور رسمی ایران به عنوان عضو دائم این پیمان است.

وی اظهار کرد: این سفر و مذاکره با مقامات کشورهای عضو پیمان بریکس فرصت مناسبی برای توسعه مناسبات اقتصادی کشورمان با کشورهای مختلف است.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس افزود: کشورهای عضو پیمان بریکس همچون روسیه، چین، برزیل و غیره بخش قابل توجهی از اقتصاد جهان را در اختیار خود دارند و توسعه مناسبات اقتصادی ما با این کشورها باعث رونق در حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور خواهد شد.

فاطمی خاطرنشان کرد: کشور ما نیز از ظرفیت‌های خوبی در حوزه‌های انرژی، ترانزیت و غیره برخوردار است و می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های خودمان و تعامل با کشورهای عضو پیمان بریکس زمینه‌ساز رونق اقتصادی در کشور شویم.

وی گفت: دشمنان ما به سرکردگی آمریکا سعی دارند تا با اعمال تحریم ها علیه کشورمان اقتصاد ما را فلج کنند اما تعامل و همکاری و توسعه همکاری های اقتصادی با کشورهای عضو پیمان بریکس می تواند خنثی کننده تحریم های دشمنان علیه کشورمان شود.

به گزارش ایرنا، رئیس‌جمهور سه‌شنبه یکم آبان ۱۴۰۳ در پنجمین سفر خارجی خود، به دعوت ولادیمیر پوتین و به منظور شرکت در شانزدهمین نشست سران بریکس، عازم شهر کازان محل برگزاری این اجلاس در روسیه شد.

شانزدهمین اجلاس سران گروه بریکس روزهای اول تا سوم آبان در کازان روسیه در حال برگزاری است و «مسعود پزشکیان» به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس و بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این اجلاس حضور دارد.

او ظهر چهارشنبه در نشست اصلی سران بریکس ضمن تشریح ظرفیت‌های متقابل بریکس و ایران برای همکاری‌ها، پنج پیشنهاد مهم در راستای تحقق اهداف تشکیل این نهاد بین‌المللی ارائه داد و گفت: پیگیری برنامه‌های بسیار متنوع درون گروهی، بدون داشتن یک دبیرخانه کوچک و چابک مشکل خواهد بود.

رئیس‌جمهور همچنین در سخنانی در شانزدهمین اجلاس سران بریکس با تاکید بر این که بریکس از ظرفیت خود برای توقف جنگ در غزه و لبنان استفاده کند، گفت: تداوم این وضعیت در غزه جهان را در خطر گسترش ناامنی و جنگ قرار خواهد داد.

پزشکیان ظهر پنج شنبه ـ ۳ آبان ـ در اجلاس بریکس پلاس نیز حضور یافت و با بیان اینکه پایه‌های معادلات یکجانبه و توازن برخاسته از محوریت تک‌قطبی به شدت سست شده است، گفت: ائتلاف‌گرایی و تلاش برای ایجاد مناسباتی سازنده و دوستانه، بخشی از واقعیت امروز و خواسته جمع زیادی از کشورها و بازیگران بین‌المللی است.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور در ابتدا با حضور کشورهای روسیه، چین، هند و برزیل شکل گرفت و سپس آفریقای جنوبی به آن پیوست. در ابتدای سال جاری میلادی، کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، مصر و اتیوپی نیز به این گروه اضافه شدند.

روسیه از اول ژانویه ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای یک ساله گروه بریکس را بر عهده گرفت است و قرار است با نظارت این کشور، بریکس در اجلاس کازان بیش از ۲۵۰ رویداد را که طیف وسیعی از موضوعات را پوشش می‌دهند، برگزار کند.