تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد شبکه انتقال و فوق توزیع در تهران فرسوده است، گفت: برای نوسازی این شبکه نیازمند منابع مالی قابل‌توجهی هستیم که حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، فرهاد شبیهی روز پنجشنبه در نشست خبری در بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق افزود: تاکنون نزدیک به ۵ هزار میلیارد تومان منابع تأمین شده و تلاش می‌شود منابع بیشتری جذب کنیم تا بتوان شبکه را اصلاح کرد.

وی شبکه برق تهران را از فرسوده‌ترین شبکه‌های کشور دانست و ادامه داد: ترانسفورماتورهایی با عمر ۵۰ تا ۶۰ سال داریم که نیاز به تعویض دارند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: امسال نخستین ترانسفورماتور یکپارچه ۵۰۰ مگاولت آمپر در تهران نصب شد که در ایران ساخته و منتقل شد.

شبیهی درباره سیستم مدیریت کنترل پروژه‌ها گفت: این سیستم‌ها تخصصی هستند و هماهنگی با شهرداری‌ها و دستگاه‌های مختلف پیچیدگی‌هایی ایجاد می‌کند. تلاش ما بر این است که با تأمین منابع مالی و هماهنگی بیشتر، توسعه زیرساخت‌ها را تسریع کنیم؛ چراکه حدود ۳۰ درصد شبکه انتقال و فوق توزیع در تهران فرسوده است و اصلاح آن زمان‌بر خواهد بود.

افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و تسریع و تسهیل ورود نیروگاه‌ها به مدار

وی با اشاره به انجام برنامه‌ریزی‌هایی برای افزایش ظرفیت نیروگاه‌ها و تسریع و تسهیل ورود نیروگاه‌ها به مدار افزود: در تهران، قم و البرز برنامه‌هایی برای افزایش ظرفیت نیروگاهی داریم؛ اما در تهران، هدف ما افزایش ۱۴۰۰ مگاوات ظرفیت خازنی است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی در تهران در دست اجراست، از جمله آنها پروژه سیاه‌بیشه که هدف آن افزایش ظرفیت نیروگاهی تا ۲۰۰۰ مگاوات ساعت است.

شبیهی ادامه داد: رشد مصرف برق امسال بی‌سابقه بوده و از مردم تقاضا داریم که مدیریت بار خود را بهبود بخشند.

وی درباره زیرزمینی کردن خطوط انتقال برق گفت: با شهرداری و دستگاه‌های خدماتی برای ایجاد تونل‌های انرژی همکاری می‌کنیم. این اقدام باعث کاهش آسیب‌پذیری شبکه و بهبود ظرفیت‌ها می‌شود و برق مطمئن‌تری به مردم ارائه می‌دهد.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران درباره خودروهای برقی ادامه داد: در زمینه خودروهای برقی، ایستگاه‌های شارژ در برنامه کلان کشور قرار دارد. توسعه انرژی تجدیدپذیر نیز به همین منظور است.

شبیهی افزود: ایستگاه‌های شارژ الکتریکی در تهران ایجاد خواهد شد تا فرهنگ استفاده از خودروهای الکتریکال ترویج یابد و آلودگی کاهش یابد.

تا پایان سال حدود ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید اضافه خواهیم کرد

وی خاطرنشان کرد: البته نوسازی شبکه برق نیز در دستور کار است. قصد داریم تا پایان سال حدود ۲۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید اضافه کنیم و پروژه‌های بزرگی برای اصلاح شبکه فرسوده داریم. این اصلاحات به‌مرور انجام می‌شود تا شاخص‌های شبکه بهبود یابد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای تهران درباره اهداف سال جاری گفت: تمرکز ما بیشتر بر بهینه‌سازی مصرف انرژی و کاهش بار روشنایی بوده است.

شبیهی ادامه داد: این صرفه‌جویی در مصرف انرژی به معنای ذخیره آب بیشتر پشت سد است که با افزایش بازدهی چراغ‌ها و استفاده از تجهیزات پربازده، نتایج ارزشمندی حاصل شده است.

وی گفت: صنایع بزرگ مانند فولاد و سیمان موظف شدند بخشی از انرژی خود را به‌صورت خود تأمین تولید کنند. بسیاری از کارخانه‌های سیمان وارد این حوزه شده‌اند و تولیدات خود را آغاز کرده‌اند.

مدیرعامل برق منطقه‌ای تهران افزود: در تهران، صنایع اصلی شامل فولاد و سیمان هستند که تلاش می‌کنند ظرفیت‌های خود را به کار گیرند.

شبیهی ادامه داد: همچنین با پالایشگاه تهران همکاری‌هایی داشتیم تا از ظرفیت تولید آن برای شبکه بهره ببریم البته که شرکت‌های سیمانی مانند فراز فیروزکوه و سیمان قم توانسته‌اند بخشی از نیازهای خود را تأمین کنند.

وی خاطرنشان کرد: با شهرک‌های صنعتی نیز همکاری‌هایی انجام شده تا ظرفیت‌ها وارد مدار شوند.

بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق از امروز پنجشنبه تا یکشنبه (سوم تا ششم آبان) با مشارکت ۵۰۰ شرکت داخلی و ۱۲۰ شرکت خارجی در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز بکار کرد. این نمایشگاه در فضایی به وسعت ۴۵ هزار و ۴۰۸ مترمربع برپا شده است که ۲۴ هزار و ۲۹۲ مترمربع به شرکت‌های داخلی و ۱۵۹۶.۵ مترمربع به شرکت‌کنندگان خارجی اختصاص دارد و شرکت‌هایی از کشورهای چین، کره، هند، روسیه، ایتالیا، ترکیه، آلمان، تایوان، فرانسه و اسپانیا در آن حضور دارند.