تهران بزرگ - ایرنا - معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: مردمی‌سازی در حوزه فرهنگ تنها راه برای تحقق اهداف و برنامه‌های شهرداری است و باید در این مسیر حرکت کنیم.  

به گزارش ایرنا از شهرداری تهران، محمدامین توکلی‌زاده روز پنجشنبه در نشست مشترک مدیران ستادی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با مدیران اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲۱ که در طرح «قرار خدمت» برگزار شد، افزود: مردمی‌سازی در قالب طرح شهید آرمان، قهرمان شهر و موضوعات دیگر در حال دنبال شدن است اما هنوز کارهای بزرگی در پیش داریم که باید انجام شود.

وی اضافه کرد: شهرداری زیرساخت‌هایی دارد که این زیرساخت‌ها برای آن یک مزیت است اما این مزیت اکنون تبدیل به یک مساله برای شهرداری شده است، زیرا به دلیل آماده بودن زیرساخت‌ها منتظر هستیم تا مردم به ما مراجعه کنند. این نگاه تحرک و پویایی را از شهرداری گرفته است. این زیرساخت‌ها باید با تکنولوژی که ایجاد می‌شود در اختیار مردم قرار گیرد تا مردمی‌سازی محقق شود.

توکلی‌زاده با بیان اینکه در سه سال گذشته وارد عرصه خیابان شدیم تا کار فرهنگی در بطن جامعه جریان پیدا کند، اظهار کرد: نباید منتظر ماند تا مردم به ما مراجعه کنند. با این نگرش وارد خیابان شدیم و توانستیم با جریان‌های مردمی ارتباط برقرار کنیم و با کمک آنان برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: موانعی در مسیر مردمی‌سازی امور در مدیریت شهری وجود دارد اما با وجود این موانع توانسته‌ایم با پیدا کردن راهکارهایی روند مردمی‌سازی را سرعت ببخشیم. اکنون از محل درآمد سرای محله، در حال اجرای رخدادهای اجتماعی و فرهنگی در مناطق و محله هستیم و توانسته‌ایم ارتباط خود را با مسجد، تشکل‌های مردم نهاد و خیریه‌ها تقویت کنیم که این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت بالای شهرداری در اجرای برنامه‌ها به شکل مردمی است.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه در نگاه نخست انجام کار به شکل مردمی سخت و ناشدنی است، ادامه داد: وقتی مردم و مجموعه‌های مردمی متوجه عملکرد و رویکردها در حوزه اجتماعی و فرهنگی می‌شوند، خود مشتاق همکاری و تعامل خواهند شد. در چنین شرایطی می‌توان از ظرفیت نخبگانی محله استفاده و با بکارگیری ایده‌های آنان این ظرفیت به شکل حداکثری بکار گرفته شود.

توکلی‌زاده با بیان اینکه در همه برش‌های فرهنگی می‌توان مردمی‌سازی را محقق کرد، گفت: بخش‌های فرهنگی در سه سال گذشته در مردمی‌سازی برنامه‌های خود به دلیل علاقه شهروندان به رویدادهای دینی و آیینی پیشروترین بخش اجتماعی و فرهنگی در شهر بوده است. باید این رویکرد و نگاه به سایر بخش‌های اجتماعی در مدیریت شهری نیز تسری یابد.

تصدی‌گری آفت حوزه فرهنگ است

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، تصدی‌گری در حوزه فرهنگ را افت این عرصه دانست و افزود: هر چه تصدی‌گری به دست مردم باشد اقدامات موثرتر و ماندگارتر خواهد بود. نباید به داشته‌های فرهنگی و اجتماعی خود اکتفا کرد بلکه باید برنامه‌های خود را در عرصه‌هایی با حضور مردم انتقال داد و اجرا کرد تا مردم بتوانند با کمترین بروکراسی اداری و ساده‌ترین روش ممکن در برنامه‌های مدیریت شهری حضور پیدا کنند.

توکلی‌زاده با بیان اینکه باید خیمه خود در محل تجمع مردم برقرار کرد، ادامه داد: باید محله را با کمک مردم، نقطه به نقطه ایمن‌سازی فرهنگی کرد تا شهروندان به مدیریت شهری مراجعه کنند و بتوان خدمات خوبی به آنان ارایه کرد.

معاون شهردار تهران با قدردانی از اقدامات انجام شده در حوزه اجتماعی و فرهنگی منطقه ۲۱ گفت: فضای کار و تلاش در منطقه آغاز و ریل‌گذاری و سیاست‌ها به درستی انجام شده است. این موضوع سبب حرکت درست سازمانی مدیریت شهری منطقه برای رسیدن به اهداف کلان شهرداری در این خطه از پایتخت شده است.

توکلی‌زاده با تاکید بر اینکه برای پاسخ به مطالبات مردم در منطقه، مسوولان مدیریت شهری باید نیازهای محله و منطقه را به خوبی احصا کنند، افزود: باید محله و منطقه را خوب بشناسیم و برای آسیب‌ها و مشکلات آن برنامه داشته باشیم تا رضایت مردم از اقدامات انجام شده جلب شود.

وی به سند تحول منطقه اشاره کرد و گفت: سند تحول منطقه یک ساله است و در راستای آینده‌پژوهی باید سند تعالی نیز تدوین شود، سند تعالی منطقه نشانگر آینده منطقه است. این سند باید تدوین و نهایی شود تا بتوان با پیش‌بینی موضوعات آینده برای آن راهکار داشته باشیم.