همدان- ایرنا - وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه هنرمندان باید امنیت شغلی داشته و بیمه شوند تا در لابه لای سختی ها گم نشده و کمر خم نکنند، گفت: هنر استادکاران لالجین باید به نسل جدید منتقل شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا صالحی امیری شامگاه پنجشنبه در جمع هنرمندان لالجین (شهر جهانی سفال) از توابع شهرستان بهار استان همدان افزود: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید نسبت به فراهم کردن بازار مناسب برای هنرمندان تلاش کند تا تولیدات هنرمندان به اقصی نقاط ایران و جهان صادر شود.

وی اضافه کرد: موانع صادرات باید برداشته شود، چرا که راه حل مساله صنایع دستی در ایران برداشتن موانع صادراتی است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: یکی از اهداف این وزاتخانه برداشتن موانع صادرات است که در این باره نشست هایی با مسئولان و وزرا به ویژه وزیر صمت هفته گذشته برگزار شده است.

صالحی امیری افزود: تلاش داریم با تشکیل یک دفتر و میز تخصصی در وزارت خانه مساله صنایع دستی به ویژه سفال و سفالگری را به صورت ویژه دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: همکاران بنده در وزارت میراث فرهنگی مصمم هستند این هنر و هنرمندان را به ایران و ایرانیان معرفی کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تاکید کرد: باید تلاش کرد استان همدان را به ایرانیان سپس به جهانیان بشناسانیم.

صالحی امیری افزود: رمز و رازهای زیادی در این جغرافیا نهفته که هنوز برای نسل جوان کشف نشده است، امیدواریم بتوان با همت بلند هنرمندان لالجین، در آینده نزدیک تصویر زیباتری از این شهر را به جهان معرفی کنیم.

وی گفت: آموزش مستمر به همه جوانان در استان های مختلف برای خلق صنایع دستی توسط هنرمندان این شهر یک ضرورت قطعی است .

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: همکاران بنده تلاش می کنند استادکاران این شهر را به استان های دیگر معرفی کنند که در این راستا باید آموزشکده و دانشکده ای برای تربیت جوانان جدید به منظور جایگزینی نیروهای قدیمی دایر شوند.

صالحی امیری بیان کرد: استادکاران قدیمی روزی از دست می روند ، بنابراین مبادا این هنر از استمرار فارغ شود، لازمه تداوم هنر سفالگری در لالجین تربیت نیروهای جوان و ماهر جدید است .

وی گفت: آموزش و پرورش و مراکز علمی و دانشگاهی تلاش کنند، ظرفیت این جغرافیا را به ایرانیان معرفی کنند تا همه برای زیستن در این جغرافیا و کشور احساس غرور و نشاط می کنند.