تهران- ایرنا- شرکت یونیون الکتریک اپراتور دولتی شبکه برق سراسری کوبا در بیانیه‌ای با اعلام خبر احیای برق در اکثر استان‌های کوبا، تاکید کرد که به زودی مشکل کمبود برق در این کشور به طور کامل برطرف خواهد شد.

به گزارش بامداد جمعه ایرنا، با وجود اینکه طوفان گرمسیری اسکار به مشکل خاموشی سراسری در کوبا دامن زده بود اما شرکت یونیون الکتریک با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری خود در رسانه اجتماعی فیس بوک اعلام کرد که در حال حاضر برق بیشتر استان‌های این کشور وصل شده و به حالت عادی بازگشته است.

آلفردو لوپز والدس مدیرعامل شرکت یونیون الکتریک با بیان اینکه قطعی برنامه‌ریزی شده برق در تعطیلات آخر هفته نخواهیم داشت، گفت: تلاش برای بهبود تامین برق در سراسر کشور در حال انجام است و به مردم توصیه می‌شود شایعات بی اساس را باور نکنند و برای اطلاعات تائید شده به منابع رسمی مراجعه کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اپراتور انتظار دارد با به کار افتادن چندین نیروگاه دیگر در روزهای آینده و افزوده شدن آنها به شبکه سراسری برق در این کشور، مشکل کمبود برق در کوبا به طور کامل برطرف شود، تاکید کرد: ما منابع مورد نیاز خود را داریم و متخصصان، تکنسین‌ها و کارکنان ما برای بازگرداندن برق به تمام نقاط کشور به طور خستگی‌ناپذیر در حال تلاش هستند.

به گزارش ایرنا، وزارت انرژی کوبا پیش تر در بیانیه‌ای اعلام کرد که به دنبال خرابی یکی از نیروگاه‌های بزرگ تولید برق، شبکه برق سراسری قطع شده و این کشور را در خاموشی فرو برده است.

مانوئل ماررو کروز نخست‌وزیر کوبا در یک سخنرانی تلویزیونی با بیان اینکه بسیاری از کارخانجات این کشور تعطیل شده‌اند تا مردم به طور کامل بدون برق نمانند، اظهار کرد: ما فعالیت‌های اقتصادی را به خاطر اینکه مردم بدون برق نمانند، فلج کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه کمبود سوخت در نیروگاه‌ها باعث به وجود آمدن مشکل در تولید انرژی برق شده است، تاکید کرد: با این وجود، این مشکلی نیست که لاینحل باشد و استفاده از قایق‌ها در امر حمل و نقل وضعیت را در روزهای آینده بهبود خواهد بخشید.

به نوشته سی ان ان، مقام‌ها کوبایی همزمانی برخی وقایع از جمله افزایش تحریم‌های اقتصادی این کشور از سوی آمریکا و وقوع طوفان‌های اخیر را در کنار ضعف زیرساخت‌های تولید انرژی برق در این کشور جزیره‌ای، مسبب وضعیت کنونی می‌دانند.

در طول هفته گذشته دولت کوبا که به طور فزاینده‌ای با کمبود انرژی مواجه است، خواستار اقدامات سختگیرانه برای صرفه‌جویی در مصرف برق شده بود، از جمله اینکه با تعطیل کردن کارخانجات، از کارگران آنها خواست در خانه‌های خود بمانند.