مشهد-ایرنا- رییس گروه اقتصادی دفتر رهبر معظم انقلاب و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اهمیت همکاری بین بخش‌های دولتی و خصوصی بیان کرد: جمعی که بدون اجبار و الزام قانونی دور هم جمع شوند، دغدغه بزرگی داشته و این اقدام آنان بسیار ارزشمند است.

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری نمایشگاه بین المللی مشهد در روز جمعه، علی آقا محمدی در نخستین نمایشگاه بین‌المللی صادرات به آسیای میانه و افغانستان و نمایشگاه فرصت های سرمایه در سومین نشست کارگروه هماهنگی توسعه کریدور شرق کشور افزود: جمع کردن ارکان صادرات کشور دور یک میز و توسعه مسیرهای ترانزیتی کشور، کار بسیار بزرگی است.

وی ادامه داد: بدون شک باید مردم پای کار حضور پیدا کنند، تغییر روش ها با بخشنامه حل نمی‌شود. این نشست‌ها نیاز است تا سازماندهی رخ دهد و در قالب یک دبیرخانه چارچوب‌بندی شده، شفاف عمل کنند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز در این نشست گفت: طرح توسعه محور شرق یکی از دلایل اساسی بوجود آمدن منطقه آزاد چابهار بود. هم افزایی و تعالی برنامه‌های تجاری مثلث لجستیکی چابهار، مشهد، تبریز و تمام مناطق آزاد و ویژه در این منطقه موضوع اصلی این نشست‌ها است.

حمیرا ریگی افزود: زیربنای تحولات سیاسی در ایران با اقتصاد است، لذا وقتی امنیت بین المللی می شود که اقتصاد بین المللی شود.

رییس اتاق مشترک ایران و افغانستان نیز اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود ریاست این کارگروه به صورت دوره‌های دوساله بین استانداران استان‌های شرقی گردش کند.

محمود سیادت افزود: برای توسعه این کریدور انگیزه‌های بسیاری از سمت افغانستان وجود دارد، اما به طور قطع، معطل نمی‌مانند. در هر بازه زمانی کوتاه یک ایده و یک مسیر جدید در حال ایجاد است و ما به دلیل تحریم‌های داخلی و خارجی، از این مسیرها جا می‌مانیم.

گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS است

معاون هماهنگی استان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: برای تأمین زیرساخت‌های حمل و نقلی، بخش خصوصی و سرمایه مردمی را پای کار بیاوریم.

حسن نوری زاده ادامه داد: با تکیه بر اعتبارات محدود دولت، انجام این امر مهم مدت‌ها طول خواهد کشید. گمرک سرخس نقطه عطف اتصال به حوزه CIS است و با توجه به اینکه کشورهایی مصرف‌گرا هستند و بازارهایشان به شدت برای صادرات کالای ایرانی مناسب است، منطقه سرخس نیازمند توجه ویژه است.

معاون هماهنگی استان خراسان جنوبی نیز گفت: نیاز به اعتبارات ملی برای پروژه کریدور شرق، نوسازی ناوگان باری و توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی ضرورت دارد.

مهدی جعفری تاکید کرد: اعتبار ویژه برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی و خدماتی کریدورها لازم است. برای مثال پروژه راه آهن چابهار، نیشابور، مشهد که اعتبار پروژه در حال حاضر جابجا شده و از اولویت خارج شده است.

وی ادامه داد: توسعه کریدورها نیاز است اما مشکل سوخت کامیون دارها همچنان پابرجاست و نمی‌گذارد پروژه بازدهی داشته باشد. همدلی استان های شرقی رکن اصلی به ثمر رسیدن طرح توسعه کریدور شرق است.