اصفهان - ایرنا - وزیر آموزش و پرورش گفت: اساسی‌ترین مشکل آموزش و پرورش، «نحوه معماری و برنامه درسی نظام تعلیم و تربیت» است و همه مولفه‌های موثر در این نظام حول محور برنامه درسی می‌چرخد.

به گزارش ایرنا، خانه ریاضیات اصفهان شامگاه جمعه به نقل از علیرضا کاظمی که از طریق ویدئو کنفرانس در جلسه « برنامه درس ملی و هوش مصنوعی» سخن می‌گفت، اضافه کرد: برنامه درسی ملی، ریل اصلی نظام تعلیم و تربیت است و کمیت، کیفیت، میزان، مکان و همه ابعاد مولفه‌های موثر در این نظام را مشخص می‌کند.

وی، یکی دیگر از چالش های آموزش و پرورش را « کوچک انگاری» آن خواند و گفت: آموزش و پرورش، نظام اثرگذار، بزرگ، مولد سرمایه نیروی انسانی و زیرساخت توسعه کشور است، باید در اولویت قرار گیرد و مسائل آن به خوبی دیده شود.

کاظمی تاکید کرد: اگر این نظام با کوچک انگاری مواجه شود، مسائل آن حل نمی شود، با انباشت انواع مسائل روز و کلاف سردرگم مواجه خواهد شد که برخی از آنها بدون راه حل خواهد ماند.

وی، یکی دیگر از چالش های موجود را ساده انگاری خواند و گفت: برخی تصور می کنند که هر فردی می تواند آموزش و پرورش را بچرخاند، درحالیکه این نظام واقعا پیچیده، وسیع، متنوع، متکثر و ظریف و مدیریت آن کار بسیار دشواری است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ما معلمان فرهیخته زیادی داریم که باید زمینه رشد و شکوفایی آنها در میدان های تصمیم سازی و تصمیم گیری فراهم شود.

کاظمی، یکی دیگر از چالش ها را «بی‌ثباتی مدیریتی» دانست و افزود: این موضوع بلای جان آموزش و پرورش است که باید برای رفع آن تدابیری اتخاذ شود.

وی، یکی از سیاست‌های کلان آموزش و پرورش در دولت چهاردهم را ارتقای نظام تعلیم و تربیت اعلام کرد و گفت: یک نقشه راه در این زمینه داریم که نخستین مرحله آن محقق شد و رییس جمهور نیز با نگاه عمیقی که دارد آموزش و بهداشت را اولویت دولت خود قرار داد.

کاظمی با اشاره به تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش با حضور رییس جمهور، افزود: تلاش های زیادی نیز برای پرداخت مطالبات نیروهای بازنشسته صورت گرفته است.

بر اساس این گزارش، در این نشست که روز جمعه در خانه ریاضیات اصفهان برگزار شد و وزیر آموزش و پرورش از طریق ویدئو کنفرانس در آن شرکت کرد، جمعی از معلمان و نمایندگان خانه های ریاضیات و انجمن های معلمان ریاضی کشور به بیان نظرات و پیشنهادات خود درباره مسائلی مانند لزوم بازنگری در سند برنامه درسی و تحول بنیادی، توجه به برنامه های ضمن و پیش از خدمت، لزوم داشتن استانداردهای محتوایی و فرایندی در روش تدریس و برنامه درسی، تربیت مدرسان و معلمان، جایگاه معلمان و توجه به نهادهایی مانند انجمن های معلمان و خانه های ریاضیات پرداختند.

این نشست یکی از برنامه های مجمع عمومی شورای خانه های ریاضیات کشور و شورای نمایندگان اتحادیه انجمن های علمی - آموزشی معلمان ریاضی ایران بود؛ این مجمع با حضور نمایندگانی از خانه های ریاضیات کشور و انجمن های علمی - آموزشی معلمان ریاضی استان ها ، نمایندگان اتحادیه انجمن های ایرانی علوم ریاضی ، انجمن ریاضی ایران و انجمن آمار ایران از دیروز( پنجشنبه) در خانه ریاضیات اصفهان آغاز شد و تا امروز چهارم آبان ادامه داشت.

خانه ریاضیات اصفهان بعنوان نخستین خانه ریاضیات ایران و جهان در سال ۱۳۷۷ آغاز به کار کرد.

این مرکز بعنوان واحدی غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و شهرداری اصفهان با هدف آماده سازی نوجوانان و جوانان برای تحقق اهداف فرهنگی آموزشی، ارتقای کیفیت آموزش ریاضی و بهبود روش‌ها و پژوهش‌های علمی کاربردی بمنظور ارتقای دانش ریاضی فعالیت می‌کند.