همدان- ایرنا- مسوولان فرهنگی دیار هگمتانه در پاییز هزار رنگ این کهن شهر با برنامه ریزی و تشکیل ۱۸ کمیته در تکاپوی میزبانی شایسته از شرکت کنندگان بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هستند و برای برگزاری مطلوب این رخداد مهم بین المللی آماده شده اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهر فرهنگی همدان از یازدهم تا هفدهم آبان ماه جاری میزبان میهمانان داخلی و خارجی تئاتر کودک و نوجوان است رویدادی که امسال پس از ثبت جهانی هگمتانه، بزرگترین و مهم‌ترین افتخار برای همدانی‌ها به شمار می‌رود و باردیگر نام پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین در فضای جهانی طنین‌انداز می‌شود.

جشنواره‌ای که هنرمندان تئاتر، آن را به عنوان مامن و مرجع اقتباس هنری می‌دانند، محلی که آثار جدید حوزه کودک و نوجوان اجرا و ارزیابی می‌شود.

براین اساس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان را از آن جهت که به مسأله هنر برای کودک و نوجوان می‌پردازد و از نظر بین‌المللی هم اهمیت ویژه‌ای دارد یکی از تخصصی‌ترین جشنواره‌های هنری کشور می‌داند.

همدان میزبان ۲۱ دوره جشنواره تئاتر کودک

مدیر اجرایی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک نوجوان همدان در این باره گفت: همدان با توجه به قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری فوق‌العاده خود موفق به میزبانی ۲۱ دوره جشنواره شده است.

محمود رجبی افزود: امسال با تلاش و حمایت شهرداری و مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان و نگاه‌های مثبت موجود در شهر تاریخی همدان این رویداد بین‌المللی را میزبانی خواهیم کرد.

وی درباره آمادگی‌ها و برنامه‌ریزی‌های برگزاری این رویداد بین‌المللی اظهار کرد: ۱۸ کمیته برای انجام فعالیت‌های مرتبط با جشنواره تشکیل شده و این کمیته‌ها در جلسه‌های مکرر و مداوم برنامه‌ریزی و اجرای آن را آغاز کردند.

۱۸ کمیته برای انجام فعالیت‌های مرتبط با جشنواره تشکیل شده و این کمیته‌ها در جلسه‌های مکرر و مداوم برنامه‌ریزی و اجرای آن را آغاز کردند.

رجبی با یادآوری اینکه دبیرخانه جشنواره در یادمان عین‌القضات همدانی فعال است، تاکید کرد: هم‌افزایی توان همه دستگاه‌ها نقش موثری در بهتر برگزار شدن این رخداد خواهد داشت پس انتظار نگاه حمایتی از مجموعه‌ها داریم.

مدیر اجرایی جشنواره در همدان افزود: پوستر جشنواره که نمادی از پاکی روح و لطافت کودکان در آن نقش بسته است با حضور هنرمندان، اهالی فرهنگ و هنر همدان و مدیران کشوری و استانی وزارت ارشاد و مهمان ویژه آن هفته‌های اخیر رونمایی شده است.

وی خاطرنشان کرد: مراسم آغازین جشنواره کودک و نوجوان همراه با شاد پیمایی در پیاده‌راه بوعلی همدان برنامه‌ریزی شده است.

توجه به مخاطبان جشنواره درمناطق محروم

معاون سیاسی -امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این باره گفت: برگزاری جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی همدان باید به افزایش سرمایه‌های اجتماعی بیافزاید و موجب تقویت انسجام و نشاط در بین شهروندان همدانی شود.

حسن رضانیا با قدردانی ویژه از حمایت شهردار و شورای شهر همدان در برگزاری این جشنواره و رخداد بزرگ فرهنگی و هنری،افزود: با توجه به سابقه و تجربه برگزاری جشنواره‌های قبلی در همدان سهم مردم و مخاطبان در اجرای جشنواره باید به خوبی دیده شود.

وی ادامه داد: در جشنواره توجه جدی به حضور مخاطبان مناطق محروم در اجراها داشته باشید و برای حضور آنان برنامه‌ریزی خاصی پیش‌بینی شود.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان بیان کرد: باید از مشارکت مردم در برنامه‌های جشنواره استفاده شود و هر روز برنامه‌های جشنواره با هماهنگی سایر دستگاه‌های همکار و ناظر رصد و ارزیابی شود تا از شکل‌گیری آسیب‌های احتمالی پیشگیری کرد.

رضانیا خاطرنشان کرد: بر اساس مستندات برگزاری دوره‌های قبلی، نقاط قوت برگزاری جشنواره تقویت و ضعف‌های احتمالی که ممکن است ایجاد شود را برطرف خواهید کرد.

وی اظهارکرد: جامعه ما نیازمند برنامه هایی به منظور تقویت نشاط و انسجام است که برنامه هایی نظیر جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان می تواند به تحقق این مهم کمک کند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار همدان یادآور شد: توجه به رعایت مسایل و شئونات اسلامی در برگزاری برنامه‌های جشنواره اهمیت خاصی دارد که متولیان جشنواره باید به آن توجه خاص داشته باشند.

معرفی هیات داوران تئاتر خیابانی جشنواره کودک و نوجوان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان نیز از معرفی هیات داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در این شهر خبر داد.

مسعود ویژه همچنین اظهار کرد: هیات داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان طی روزهای گذشته با صدور احکامی جداگانه از سوی امیر مشهدی عباس دبیر این رویداد معرفی شدند.

وی بیان کرد: ناصر آویژه، سروش جمشیدی، مهدی حبیبی، امیرحسین شفیعی، احمد ندافی به عنوان اعضای هیات داوران بخش مسابقه تئاتر خیابانی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان معرفی شده‌اند.

ویژه خاطرنشان کرد: بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با شعار «تئاتر گفت‌وگوی بدون مرز» و با هدف «تقویت همدلی و همراهی، رشد و آگاهی و اعتماد به نفس فرزندان ایران از مسیر هنر نمایش» در شهر تاریخی همدان برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: تحقق مشارکت اجتماعی کودکان و نوجوانان، ارتقای سطح فرهنگ عمومی، تقویت بنیان‌های اصیل خانواده و ارتباط نسل‌ها، آموزش شهروندی و افزایش مسئولیت پذیری با ایجاد زمینه مشارکت فعال کودکان و نوجوان ایران زمین در تولید آثار نمایشی به عنوان بخشی از حقوق قشر پویا و اثر گذار جامعه بخش دیگری از اهداف ستاد برگزاری بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان است.