تهران - ایرنا- رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تخصیص ارز ترجیحی همچنان یکی از ابزارهای حمایتی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت داروها و حفظ پایداری بازار دارو است.

سیدحیدر محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا با اشاره به توجه ویژه دولت به حوزه دارو و تجهیزات پزشکی در بخش نخست لایحه بودجه 1404 افزود: افزایش نیافتن تعرفه گمرکی و سود بازرگانی دارو، تجهیزات و شیرخشک نوزادان و ادامه تخصیص ارز ترجیحی برای سال آینده نشان‌دهنده توجه ویژه دولت به حفظ دسترسی عمومی به اقلام مذکور با قیمت مناسب است.

وی تاکید کرد: این تصمیم می‌تواند به کاهش فشار بر زنجیره تأمین کمک کرده و از افزایش قیمت در بازار داخلی جلوگیری کند؛ در این راستا سازمان غذا و دارو تلاش می‌کند تا با استفاده از این سیاست‌ها، داروهای با کیفیت بالا در دسترس عموم مردم قرار گیرد.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: با توجه به اهمیت سلامت عمومی، تخصیص ارز ترجیحی همچنان یکی از ابزارهای حمایتی دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت داروها و حفظ پایداری بازار دارو است.

محمدی تاکید کرد: همچنین، سازمان غذا و دارو باید نظارت دقیقی بر فرآیند واردات و تخصیص ارز داشته باشد تا از هرگونه تخلف و سوءاستفاده جلوگیری کرده و اطمینان حاصل کند که این سیاست‌ها واقعاً به نفع مردم و نظام سلامت کشور اجرا می‌شود.

به گفته معاون وزیر بهداشت، ایران با داشتن تاییدیه‌های بین‌المللی در زمینه تولید و بازرسی دارویی، از جمله عضویت در پیکس و اخذ تاییدیه‌های سازمان بهداشت جهانی، ظرفیت بالایی در تامین و نظارت بر دارو و تجهیزات پزشکی دارد.

حمدی تصریح کرد:باید شرایط تامین و توسعه صادرات دارو در راستای برنامه هفتم توسعه به انجام برسانیم و هدف گذاری و رسیدن به تراز تجاری مثبت با همکاری دولت، مجلس و شرکت ها ضروری است.