بجنورد-ایرنا- سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی گفت: ۲۶ کودک بی سرپرست و بدسرپرست واجد شرایط در این استان از ابتدای سال جاری تاکنون به خانواده های متقاضی فرزندخواندگی سپرده شدند.

صادق جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: این تعداد کودک شامل دختر و پسر زیر ۶ سال هستند.

وی افزود: ۳۹۰ متقاضی در این استان پشت نوبت فرزندخواندگی هستند و شرایط متقاضیان فرزندخواندگی باید بر اساس دستورالعمل‌های موجود بررسی شود.

سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان شمالی ادامه داد: سن‌ متقاضیان، عدم اعتیاد و سو پیشینه و سلامت روحی و روانی از جمله این شرایط است که هر کدام به‌صورت حرفه‌ای و هوشمندانه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد: پس از تحویل فرزند بر اساس دستورالعمل‌های سازمان بهزیستی، نظارت‌های دوره‌ای و بازدید از خانواده‌های فرزندپذیر پس از صدور حکم از طرف دادگاه به ‌صورت سالیانه ادامه دارد.

جعفری بیان کرد: افزایش تعداد متقاضیان و عدم تناسب آمار فرزندان با تقاضا، درخواست‌های گروه سنی زیر ۶ سال و شیرخواره بودن از چالش‌های واگذاری است که اغلب باعث طولانی شدن پروسه فرزندخواندگی می‌شود.

به گزارش ایرنا، بر پایه آمار اداره کل بهزیستی خراسان شمالی؛ ۲۴ هزار و ۲۲۰ معلول در این استان یک میلیون نفری زیر پوشش این سازمان حمایتی قرار دارند و در مجموع ۴۶ هزار و ۱۰۷ خانواده شامل ۱۲۴ هزار نفر از خدمات این سازمان حمایتی بهره مند می شوند.

۱۴ مرکز نگهداری کودک و نوجوان بی سرپرست و بدسرپرست در شهرستان های بجنورد و شیروان فعالیت دارند که ظرفیت نگهداری هر مرکز از هشت تا ۱۴ نفر است و کودکان بدو تولد تا ۱۸ سال در آن نگهداری می شوند.

خراسان شمالی یک میلیون نفر جمعیت دارد که ۴۴ درصد آنان در نواحی روستایی زندگی می کنند.