زنجان - ایرنا - فوتبال و فوتسال زنجان با وجود ورزشکاران شایسته و لایق و داشتن ظرفیت و توانایی بالا به دلیل نبود حامی مالی و کمبود زیرساخت‌ها آنگونه که باید و شاید دیده نشده و به جایگاه اصلی خود در سطح کشور دست نیافته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نام رشته ورزشی فوتبال که آورده می شود طرفداران و علاقه مندان به این ورزش به پهنای تمام کشور گسترده می شوند و به جرات می توان گفت این ورزش محبوبترین رشته شاید در تمام دنیا و به یقین در ایران است.

قدمت رشته فوتبال که ورزش تیمی،‌ مهیج، پرنشاط و مفرح و یکی از پردرآمدترین ورزشهاست، به پیش از میلاد باز می گردد و هم اکنون بر اساس آمارهای ارایه شده بیش از ۲۵۰ میلیون بازیکن در بیش از ۲۰۰ کشور دارد.

درآمد و طرفدار بالا موجب شده است سرمایه گذاران زیادی برای حمایت مالی از تیم های معروف رغبت نشان دهند درحالیکه بسیاری از رشته های ورزشی از نبود حامی مالی رنج می برند و این امر موجب عقب ماندگی این رشته ها و شکوفا نشدن استعدادهای آنها شده است.

تاریخ فوتبال در ایران هرچند به طور غیررسمی مربوط به اواخر عهد قاجار است اما این ورزش به طور رسمی‌ در نخستین سال‌های دوران پهلوی ایجاد و در سال ۱۳۲۵ نیز فدراسیون فوتبال ایران راه اندازی شد.

سرآغاز فعالیت فوتبال در استان زنجان نیز مربوط به اوایل دهه ۱۳۳۰ است که از آن تاریخ تاکنون طرفدان این رشته ورزشی همچنان در انتظار روزهای خوش برای فوتبال زنجان هستند و افت و خیزهای این رشته حاکی از آن است که تا زمانیکه این ورزش زیرساختهای لازم و استاندارد و حامی قوی و پای کاری نداشته باشد،‌ نمی توان روزهای خوشی را برای آن متصور بود.

با توجه به آغاز رقابت های استانی فوتبال برای تعیین نماینده استان در مسابقات کشوری، خبرنگار ایرنا برای اطلاع از آخرین وضعیت این رقابت ها با نادر بلباسی،‌ رییس هیات فوتبال استان گفت و گو کرده است.

ایرنا:‌ رقابت های فوتبال استان هم اکنون در چه وضعیتی است؟

این مسابقات هم اکنون رو به اتمام است و نمایندگان استان در مسابقات فوتبال مشخص شده اند. تیم "ستاره ساز زنجان" و " دنیای طیور ابهر" نمایندگان استان در مسابقات مناطق کشور خواهند بود.

تمام بازی ها در رده های سنی مختلف و از ۱۰ تا ۱۸ سال به صورت لیگ برگزار و قهرمان استان در لیگ برتر و لیگ یک مشخص شد که امسال به عنوان نماینده استان در مسابقات دسته بالاتر خواهند بود.

یکی از اتفاقات خوبی که امسال در استان روی داد فعالیت مدارس فوتبال بود که در کل کشور معمولا به صورت فستیوال و یک روزه برگزار می شود در حالیکه در زنجان برای اینکه استعدادها مشخص شود، این مسابقات را به صورت لیگ برگزار کردیم.

ایرنا: هم اکنون وضعیت فوتبال استان زنجان را چگونه ارزیابی می کنید؟

در زمان حاضر فوتبال زنجان بسیار عالی است و همه مسابقات به صورت منظم و طبق برنامه ریزیها انجام می شود.

مشکل بسیار مهم این رشته ورزشی زمین مناسب است. در زنجان ۲۵۰ تا ۳۰۰ بازی را در یک زمین و آن هم در ورزشگاه قدیمی زنجان برگزار کردیم.

در مجمع سالانه فوتبال استان به اهالی فوتبال قول دادیم واقعیت ها را ببینیم و احساسی حرف نزنیم. مشکل فوتبال زنجان زیرساختهاست.

در این خصوص جلسه ای با رسانه ها برگزار کردیم که برای فوتبال قوی در استان مطالبه گری می کنند، در این راستا مجموعه ورزشی امجدیه و ورزشگاه ۱۵ هزار نفری فوتبال بازدید شد که پس از آن اذعان داشتند نباید فوتبال داشته باشیم چراکه زمین مناسب نداریم.

امجدیه قدیمی‌ترین ورزشگاه زنجان ست اما واقعیت این است که چمن آنجا تنها سبز است و استاندارد نیست، سکو و پله ندارد و علاقه مندان و اولیایی که برای تماشای بازی ها می آیند ایستاده آن را تماشا می کنند چون جایی برای نشستن نیست، این درحالی است که هیات فوتبال استان در سخت‌ترین شرایط به نحو احسن مسابقات را برگزار کرده و بدون مشکل بازیها به اتمام رسیده و قهرمان استان در همه رده ها مشخص شده است.

ایرنا: هم اکنون ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان در چه مراحلی از ساخت است؟

برای تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان استاندار زنجان تلاش زیادی کردند. این ورزشگاه، فراموش شده بود و همه شهروندان و حتی وزارت ورزش و جوانان نیز آن را فراموش کرده بود.

استاندار زنجان در این خصوص سنگ تمام گذاشت و با پیگیری های لازم، پیمانکار آن را بومی کرد، از روزیکه کارفرما و پیمانکار این ورزشگاه بومی شد ورزشگاه پیشرفت خیلی خوبی پیدا کرد و از همه مهمتر استانداردسازی آن است که فیفا و فدارسیون فوتبال آن را از ما می خواهند.

هزینه هایی که از سال ۸۴ برای ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان انجام شده به دلیل طولانی شدن روند کار به هدر رفته است.در این خصوص رییس فدراسیون فوتبال دعوت شد و از نزدیک در جریان مراحل کاری استانداردسازی ورزشگاه قرار گرفت. سه بار کارشناس استانداردسازی ورزشگاه از تهران به این ورزشگاه آمد.

قبلا زمین آن چمن مصنوعی بود در حالیکه الان فیفا و فدراسیون آن را قبول ندارند از همین رو برای ایجاد چمن طبیعی قرارداد بسته شده است.

چندین سال گذشته برای ساخت این ورزشگاه هزینه زیادی شده و به هدر رفته بود. اخیرا فعالیت ها در خصوص اجرا و تکمیل طرح آغاز شده و انگار از صفر آغاز شده است. تاسیسات ورزشگاه از بین رفته بود که در حال بازسازی بوده و صندلی های تخریب شده آن در حال تعویض است.

سال ۸۴ کلنگ این طرح ورزشی به زمین زده شده بود که البته جانمایی آن نیز حرف و حدیث زیادی داشت چراکه به درستی انجام نشده بود. به طول انجامیدن طرح نیز موجب از بین رفتن اقدمات انجام شده در آن طی سالهای گذشته شد.

ورزشگاه ۱۵ هزار نفری زنجان هم اکنون ۸۰ درصد پیشرفت کاری دارد و بر اساس قول های داده شده، سال آینده قابل استفاده خواهد بود.

ایرنا: زنجان در فوتسال چه وضعیتی دارد؟

مشکل فوتسال استان نیز مشابه فوتبال است، باشگاههای ورزشی زحمات فراوانی می کشند و بسیار دلسوز هستند و باید فرصت بیان مشکلات را به مسوولان داشته باشند. زمین بازی مهمترین مشکل این رشته هاست، هفته گذشته ورزشکاران زیر ۱۰ سال بازی داشتند استقبال اولیا بسیار بالا و ورزشگاه مملو از جمعیت شده بود ولی با کمبود زمین مواجه بودیم.

در خصوص تامین زمین به آینده امید زیادی داریم. تلاش هایی نیز برای جذب حامی مالی انجام شده است و باید از استانهای دیگر الگو برداری کنیم.

در زنجان هنوز قدم موثری برای حمایت از ورزش های فوتبال و فوتسال برداشته نشده است.استانهای دیگر برای این رشته های پرطرفدار بسیار هزینه می کنند، بخش خصوصی، نیمه خصوصی و دولتی از آنها حمایت می کند این درحالی است که بچه های ما برای تامین کمترین هزینه، با مشکل مواجه می شوند و متاسفانه در زنجان تاکنون قدمی برای حمایت از رشته های ورزشی برداشته نشده است.

باید مسوولان،‌ نمایندگان و بخش خصوصی در این زمینه همت کنند تا ورزشکاران که سرشار از استعداد و انگیزه هستند در مسابقات کشوری حضور یابند و به نحو احسن بازی و افتخار آفرینی کنند.

بچه های فوتسال ما هم در بخش آقان و هم بانوان بسیار مستعد هستند و قبلا خود را نشان داده اند. در فوتسال تیم شایسته و مربی دلسوزی داریم که این تیم در دسته یک حضور دارد. یک ماه دیگر این تیم در مسابقات کشوری فوتسال شرکت خواهد کرد که مربی آن به عنوان مالک و مدیر نگرانی هایی دارد.

از بخش خصوصی، مسوولان شهر، شورای شهر و اداره کل صنعت و معدن درخواست داریم از فوتبال و به خصوص فوتسال در این روزهای حساس حمایت مالی داشته باشند تا فوتسالیست های استان با آرامش خاطر به مسابقات اعزام شوند.

ایرنا: چرا ورزشکاران ما در تیم های خارج استان بازی می کنند؟

" افسانه چترنور" فوتسالیست زنجانی امسال در تیم کرمان بازی می کند چراکه وضعیت مالی تیم کرمان خوب است و آنجا حمایت می شود. اکثیر تیم های کرمان در مسابقات آسیایی هستند و این نشان می دهد هر جا حمایت مالی باشد رشد و پیشرفت نیز هست.

هیات زنجان نیز همراه باشگاههاست و با اداره کل صنعت و معدن جلسه ای داشتیم که قول همکاری در این زمینه را دادند.

از سوی شورای شهر و شهرداری زنجان نیز برای حمایت های لازم پیگیری می کنیم و جلساتی نیز با نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و امام جمعه زنجان برای رفع مشکل ورزشکاران استان خواهیم داشت.

ایرنا:‌ آموزش و استعدادیابی در این هیات چگونه انجام می شود؟

زنجان در فدراسیون فوتبال و فوتسال ۲ کرسی دارد که اینها می تواند به بهبود شرایط فوتبال استان کمک کند. عضویت کمیته آموزش فدراسیون فوتبال و عضویت در هیات رییسه فدراسیون فوتسال در اختیار رییس هیات فوتبال زنجان است از همین رو جزو پنج استان ایران هستیم که کلاس های آموزشی را برگزار کردیم. ۱۲ کلاس آموزش در این رشته ورزشی به نحو احسن در زنجان برگزار شده است.

زنجان با عضویت نادر بلباسی رییس هیات فوتبال استان در کمیته آموزش فدراسیون فوتبال و هیات رییسه فدراسیون فوتسال، ۲ کرسی در فدراسیون در اختیار دارد.در بحث استعدادیابی نیز با عباس چمنیان، سرمربی تیم ملی نوجوانان مکاتبه کرده ایم که در آینده نزدیک با سفر به زنجان بچه های ورزشکار زیر ۱۶ سال را از نزدیک ارزیابی خواهد کرد این درحالی است که به خاطر امکانات پایین خودمان نیز خجالت می کشیم.

از مسوولان ارشد و ورزشی استان می خواهیم ۲ تیم شایسته را که به عنوان نماینده استان به مسابقات فوتبال مناطق اعزام خواهند شد، از نظر مالی حمایت کنند تا آنها آبرومندانه در کشور رقابت کنند.