تهران- ایرنا- مقام‌های امنیتی ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا در ملاقاتی در واشینگتن بار دیگر ادعاها نسبت به اعزام هزاران نیروی کره‌شمالی به روسیه را تکرار و نسبت به این موضوع به شدت ابراز نگرانی کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت که سه کشور ژاپن، کره جنوبی و آمریکا حضور نیروهای کره شمالی (در روسیه) را تازه ترین نشانه از پیشرفت روابط نظامی بین مسکو و پیونگ‌یانگ می‌بینند و از روسیه و کره شمالی می خواهند تا انتقال تسلیحات و موشک را متوقف سازند، چراکه چنین نقل و انتقالاتی ناقض قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

اظهارات جان کربی به دنبال ملاقات و مذاکره روز جمعه (روز گذشته به وقت محلی) جک سالیوان مشاور امنیت مالی آمریکا در واشنگتن با همتایان کره جنوبی و ژاپنی خود شین وون سیک (Shin Won-sik) و تاکئو آکیبا (Takeo Akiba) به عمل آمد.

کربی در این باره گفت: مشاوران امنیتی هر سه کشور، نگرانی عمیق خود را در مورد اعزام نیرو توسط کره شمالی به روسیه، به ویژه جهت استفاده از آنها در جنگ با اوکراین ابراز کردند.

سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید افزود: حضور نیروهای کره شمالی در روسیه و انتقال تسلیحات، پیامدهای امنیتی جنگ نامشروع روسیه (علیه اوکراین) را فراتر از اروپا و به منطقه هند و اقیانوس آرام گسترش خواهد داد.

به گزارش ایرنا، سرویس اطلاعات ملی کره‌جنوبی جمعه ۲۷ مهر ادعا کرد که اعزام حدود یکهزار و ۵۰۰ سرباز کره شمالی به منطقه «ولادیوستوک» (Vladivostok) روسیه آغاز شده است. سئول مورخ فردای آن روز نیز مدعی شد که کره شمالی قصد دارد در جهت حمایت از مسکو، حدود ۱۲ هزار سرباز برای جنگ با اوکراین به روسیه اعزام کند.

کره جنوبی مورخ یکشنبه گذشته نیز با تکرار ادعای پیشین خود مبنی بر اعزام سربازان کره شمالی به روسیه برای شرکت در جنگ اوکراین، این بار بر تصاویر ماهواره‌ای برای اثبات ادعای خود استناد کرد.

سرویس اطلاعاتی کره‌جنوبی همچنین مدعی شد که پیونگ‌یانگ اعزام نیروهای ویژه خود را به روسیه از هشتم تا سیزدهم اکتبر (۱۷ تا ۲۲ مهر جاری) آغاز کرده است.

واشنگتن نیز دوم آبان جاری با تکرار ادعای سئول مبنی بر اعزام سربازان کره شمالی به روسیه برای شرکت در جنگ علیه اوکراین، مدعی شد که پیونگ‌یانگ سه هزار نیروی نظامی خود را برای این هدف به روسیه اعزام کرده است.