قشم - ایرنا - مدیر آموزش و پرورش شهرستان قشم با بیان اینکه مدارس نقش حیاتی در فرهنگ سازی عمومی پدافندغیرعامل دارند، گفت: آشنایی دانش آموزان با این دفاع بدون سلاح باعث افزایش مقاومت آنان در برابر تهدیدات و خطرات احتمالی می شود که همواره در کمین جان انسان ها است.

حسین رنجبر گلشواری روز شنبه همزمان با آغاز هفته نکوداشت پدافندغیرعامل(پنجم تا یازدهم آبان) در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: مدرسه به عنوان نخستین محیط اجتماعی شدن و مسئولیت‌پذیر شدن دانش آموزان، نقشی حیاتی در فرهنگ سازی، آماده‌سازی و آموزش عمومی آنان در به کارگیری اصول، ضوابط و راهکارهای مقابله و مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات است که این امر می‌تواند باعث کاهش آسیب‌پذیری در این زمینه شود.

وی ادامه داد: برای آموزش و تعمیق درک دانش آموزان از موضوع پدافندغیرعامل و نقش آن در امنیت و استقلال کشور می توانیم آنان را با آموزش های گفتمان سازی و فرهنگ سازی این دفاع بدون سلاح و ترویج و توسعه مفاهیم آن، تمرین خروج اضطراری از کلاس های درس در هنگام وقوع انواع حوادث احتمالی، نحوه پناه گیری در شرایط اضطراری و عمومی انواع سوانح احتمالی، مقابله با تهدیدات ترکیبی نوپدید در عرصه‌های حقیقی و مجازی و نظایر آشنا کنیم.

مدیرآموزش و پرورش شهرستان قشم با بیان اینکه آموزش و پرورش می تواند در آگاه سازی جامعه نسبت به مسائل پدافندغیرعامل نقش مهم و بسزایی داشته باشد، توضیح داد: مدیران مدارس و معلمان وظیفه دارند تا ضمن توجه به بخش پدافندغیرعامل مدارس، در آگاهی بخشی به دانش آموزان به عنوان قشر فعال جامعه تلاش کنند.

رنجبر گلشواری اضافه کرد: این آموزش های می تواند در قالب محورهای صرفه جویی اقتصادی، حفظ و بقای منابع انسانی، کاهش آسیب پذیری، تداوم چرخه خدمات دستگاه های اجرایی، افزایش هزینه تهاجم دشمن، ایجاد آمادگی دفاعی و ارتقای آستانه تحمل ملی به دانش آموزان ارائه و منتقل شود.

پنجم تا یازدهم آبان ماه با شعار «پدافند غیرعامل؛ تدبیر امروز، امنیت فردا» هفته پدافندغیرعامل نامگذاری شده است.

پدافند رایانیکی، نگهبانی از دارایی‌های ملی در برابر تهدیدها، پدافند زیستی، ارتقای سلامت عمومی، پدافند مردم‌محور، حفاظت از مردم در شرایط بحران، پدافند غیرعامل، تدبیر امروز، امنیت فردا، پدافند کالبدی، ارتقای تاب‌آوری زیرساختی، پدافند غیرعامل، دفاع فراگیر در برابر جنگ ترکیبی و پدافند شهری، شهر مقاوم در برابر بحران‌ها از عناوین روزهای این هفته است.

پدافندغیرعامل از نظر واژه شناسی اینگونه تعریف می شود، واژه پدافند از ۲ جزء (پد) و (افند) تشکیل شده که در فرهنگ و ادب فارسی «پاد» یا «پد» پیشوندی است که به معانی ضد، متضاد بوده و هرگاه قبل از واژه ای قرار گیرد معنای آن را معکوس می نماید، واژه «آفند» نیز به مفهوم جنگ، جدال، تهاجم، حمله و پیکار است در این راستا پدافند که همطراز با واژه «دفاع» می باشد شامل اقداماتی است که برای مقابله با حمله و تهاجم دشمن انجام می شود.

این اقدامات شامل انواع و اقسام برنامه های دفاعی از جمله «پدافندغیرعامل» و «پدافند عامل» است که در پدافندغیرعامل برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن بدون استفاده از تسلیحات تهاجمی یا دفاعی و با استفاده از مجموعه ای از اقدامات و تمهیدات تدافعی، موجب کاهش آسیب پذیری تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی می شود. در صورتی که در «پدافند عامل» برای مقابله با تهاجم و تهدیدات دشمن و دفع تهدیدات وی از انواع و اقسام تسلیحات دفاعی نظیر توپ، موشک، تانک، هواپیماهای شکاری، بمب افکن، رزم ناو، زیردریایی و نظایر آن استفاده می شود.

کوتاه ترین تعریف پدافند غیرعامل، «دفاع بدون سلاح» است.

در سال تحصیلی ۱۴۰۴ -۱۴۰۳ بیش از ۳۲ هزار دانش آموز در شهرستان قشم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۹ هزار ۳۸۷ دانش آموز در مقطع ابتدایی، هفت هزار و ۳۲۹ نفر متوسطه اول و چهار هزار و ۵۴۱ نفر نیز در مقطع متوسطه دوم به تحصیل می پردازند.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.