تهران بزرگ - ایرنا - سرپرست قائم مقام شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: طی ۲۵ سال گذشته (از شروع فعالیت مترو تاکنون) بدون حتی یک روز تعطیلی، نزدیک به ۱۲ میلیارد سفر در شبکه‌ مترو پایتخت انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رضا حشمتی روز شنبه در آیین افتتاحیه نمایشگاه عکس نگاهی به فرهنگ ژاپن در ایستگاه مترو میدان جهاد خط ۳ مترو تهران افزود: شبکه مترو پایتخت اکنون ۲۹۶ کیلومتر طول و ۱۵۹ ایستگاه دارد.

وی با بیان اینکه مترو توکیو با بیش از ۹۷ سال سابقه و جابه‌جایی روزانه ۶.۵ میلیون مسافر، یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های حمل‌ ونقل ریلی جهان را دارد، ابراز امیدواری کرد: برگزاری این نمایشگاه بهانه‌ای برای همکاری‌های متقابل شود.

حشمتی در ادامه اظهار کرد: نمایشگاه عکس نگاهی به فرهنگ ژاپن را در ایستگاهی که خود نمادی از معماری اصیل و سنتی ایران اسلامی است، برگزار کردیم رویدادی که در راستای ارتباط میان دو فرهنگ غنی ایرانی و ژاپنی بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه مترو تهران و حومه به عنوان شاهرگ حیاتی در حمل و نقل پایتخت، روزانه میلیون‌ها نفر را جابه‌جا می‌کند، افزود: این حجم بالای تردد، فرصت بی‌نظیری برای ما فراهم کرده تا ضمن ارائه خدمات حمل‌ونقلی، فضایی برای ترویج فرهنگ و هنر نیز ایجاد کنیم.

این مسوول شهری افزود: قطعا برگزاری این نمایشگاه عکس فرصتی ارزشمند برای ما و مسافران گرانقدر متروی تهران است تا با یکی از قدیمی‌ترین فرهنگ‌های جهان بیشتر آشنا شویم.

وی گفت: این نمایشگاه که حاوی عکس‌های دیدنی از فرهنگ، آداب و رسوم ژاپن است، به ما کمک می‌کند تا با جلوه‌های کمتر شناخته شده این کشور آشنا شویم البته ژاپن در حمل‌ونقل عمومی و به‌ویژه مترو، یکی از کشورهای پیش رو در دنیا است.

حشمتی همچنین اضافه کرد: از تلاش‌های مجمع شهرداران آسیایی، شهرداری تهران، سفارت ژاپن و همه دست‌اندرکاران برای برگزاری این نمایشگاه، تشکر و قدردانی می‌کنم.

برپایی نمایشگاه فرهنگی ایران در ژاپن 

معاون امور بین‌الملل شهرداری تهران خبر از برپایی نمایشگاه عکس مشابهی برای معرفی ایران به مردم ژاپن خبر داد.

حمیدرضا غلامزاده در خصوص علت برپایی این نمایشگاه در ایستگاه مترو گفت: شهرداری تهران متولی فضاهای شهری است که با همکاری مترو این مهم محقق شده است.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است در قالب این نمایشگاه جلوه‌ای از کشور ژاپن را به مردم تهران نشان دهیم.

وی همچنین ادامه داد: به موازت این نمایشگاه عکس در ایستگاه جهاد در خط ۳، در ایستگاه تجریش در خط یک نیز نمایشگاه مشابه‌ای برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، نمایشگاه عکس «نگاهی به فرهنگ ژاپن» به پیشنهاد مجمع شهرداران آسیایی و با همکاری شهرداری و متروی تهران و سفارت ژاپن، به منظور انعکاس فرهنگ، آداب و رسوم، پوشاک سنتی، هنرهای دستی و جاذبه‌های گردشگری متنوع استان‌های ژاپن برگزار شده و هدف از برگزاری آن، معرفی ابعاد کمتر شناخته شده‌ فرهنگ ژاپن و ایجاد فرصتی برای آشنایی عمیق‌تر مخاطبان با این کشور است.