تهران- ایرنا- دبیر ستاد زیست فناوری، سلامت و فناوری‌های پزشکی از حمایت از «کنسرژنومیکس» رویکردهای نوآورانه و فناورانه در درمان سرطان خبر داد و گفت: در مواجهه با سرطان، باید روند درمانی به سمت فناوری‌های نوین درمانی حرکت کند.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، مصطفی قانعی در افتتاحیه دومین کنگره بین‌المللی کنسرژنومیکس گفت: کنسرژنومیکس به دنبال این است که دستورالعمل‌های نوین درمانی جایگزین شیوه‌های قدیمی شود، بر این اساس کنگره کنسرژنومیکسیک رویداد علمی نیست و دستاوردهای فناورانه و نوآورانه این کنگره می‌تواند در حوزه سلامت و درمان مردم قابل اجرا و الگویی برای سایر کنگره‌های علمی کشور باشد تا به سمتی بروند که با همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌ها، رویکردهای نوآورانه را در کنگره‌ها پیاده‌سازی کنند.

وی افزود: سال گذشته، نخستین کنگره با همکاری انجمن بیوفیزیک و زیست‌شناسی مولکولی ایتالیا به صورت هم‌زمان برگزار شد و در کنسرژنومیکس ‌تلاش شد تا فعالان رشته‌های سلولی مولکولی و بیمه‌ها را یک جا جمع کنیم و با رویکردی نوآورانه و فناورانه، از دانش محض به سمت اجرا، از اجرا به سوی تجاری‌سازی و در نهایت ارائه راهکارهایی برای نجات مردم حرکت کنیم.

قانعی گفت: پیشگیری و غربال‌گری در زمینه مناسب نظیر آنچه مکسا با همراهی دانشگاه علوم پزشکی قم و شبکه ملی خیرین فعال در حوزه سرطان در قم انجام داده، گام مؤثری در پیشگیری از سرطان است.

وی اظهار امیدواری کرد با چشاندن لذت خیر به نیکوکاران بالقوه جامعه، این گروه به عرصه مبارزه با سرطان از مسیر تولید دانش نوین نظیر ژنومیکس یا عرصه پیشگیری و مقابله با سرطان بپیوندند.

دبیر ستاد زیست فناوری، سلامت و فناوری‌های پزشکی به مشارکت متخصصان و فعالان استارتاپی حوزه کنسرژنومیکس عنوان کرد و گفت که پس از پایان کنگره سال گذشته تا برگزاری دوره دوم، تلاش کردیم در طول این یک سال شرکت‌های دانش‌بنیان، استارتاپ‌ها و افرادی توانمند در این حوزه، تربیت شوند.

وی افزود: از جمله برنامه‌ها در حوزه کنسرژنومیکس، تربیت نسل جدید دانشجویان و فارغ‌التحصیلان، سوق دادن ‌پایان‌نامه‌ها به سمت کنسرژنومیکس، شکل‌گیری و تربیت استارتاپ‌ها، شکل‌گیری کلینیک مجازی و ‌داروخانه، توسعه پوشش‌های درمان سرطان و ایجاد متخصصان ایجاد شبکه‌ای تخصصی در این حوزه است.

قانعی با اشاره به دعوت از ۲۵ انجمن علمی گفت: این شبکه ایجاد شد و بیش از ۱۱۰ انجمن دانشجویی شکل گرفت تا دانشجویان با این مفهوم آشنا شوند و با یک رویکرد علمی به جلو برویم و از دانش روز دنیا عقب نمانیم.

دومین کنگره بین‌المللی کنسر ژنومیکس، از ۲ تا ۴ آبان‌ماه در سالن اجلاس سران برگزار شد و شب گذشته به کار خود پایان داد. بخش مسئولیت‌پذیری اجتماعی این کنگره را خیرین سلامت، مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان (مکسا) و شبکه ملی سرطان برعهده دارند.

به گزارش ایرنا، ژنوم مجموعه‌ای کامل از اطلاعات مربوط به یک فرد است که از تجزیه و تحلیل آن می‌توان اطلاعاتی در رابطه با متابولیسم‌های پایه، مکانیسم‌های نمو و حتی طول عمر فرد به‌دست آورد.

به علم مطالعه‌ ژنوم، ژنومیکس می‌گویند که می‌توان آن را شاه‌راه اصلی بیوانفورماتیک نیز دانست، ژنومیکس به زیرشاخه‌های کاربردی‌تری تقسیم می‌شود که ژنومیکس عملکردی، ساختاری، مقایسه‌ای، اپی‌ژنومیکس و فارماکوژنومیکس از جمله آنهاست.