تهران- ایرنا- یافته‌های یک پژوهش جدید نشان می‌دهد؛ نه‌فقط کووید ۱۹ بلکه سایر عفونت‌های تنفسی تأثیراتی طولانی‌مدت بر سلامت بیماران دارند.

به گزارش گروه علمی ایرنا از وبگاه مِدیکال اِکسپرس، بیمارانی که به دلیل ابتلا به عفونت کووید ۱۹ در بیمارستان بستری می‌شوند، معمولاً ماه‌ها پس از بیماری اولیه خود طیف گسترده‌ای از علائم را گزارش می‌کنند؛ اما یک پژوهش نشان می‌دهد که سندرم عفونت حاد پس از بیماری (post-acute infection syndrome) منحصر به کووید ۱۹ نیست و ممکن است پس از سایر عفونت‌های تنفسی نیز رخ دهد.

گزارش این پژوهش که به صورت مقاله در مجله انجمن پزشکی آمریکا (JAMA Network Open) منتشر شده، نکات مهمی درباره تأثیرات طولانی‌مدت عفونت‌های شدید تنفسی بر سلامت بیمار ارائه می‌دهد.

عفونت دستگاه تنفسی به هر عفونتی در دستگاه تنفسی اطلاق می‌شود؛ چنین عفونت‌هایی معمولاً به دو دسته عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و فوقانی تقسیم می‌شود. عفونت دستگاه تنفسی تحتانی مانند سینه‌پهلو معمولاً خیلی جدی‌تر از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند سرماخوردگی است.

این پژوهش که به سرپرستی دکتر جون‌چینگ شی (Junqing Xie) از گروه آموزشی ارتوپدی، روماتولوژی علوم اسکلتی‌عضلانی آکسفورد (NDORMS) در انگلیس، با استفاده از بانک اطلاعات پزشکی (بیوبانک) ‌بریتانیا، اطلاعات مربوط به ۱۹۰ هزار شرکت‌کننده را که به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ یا سایر عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی (LRTIs) بستری شده بودند بررسی کردند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش پرسشنامه‌هایی را تکمیل کردند که بیانگر ۴۵ علامت فیزیکی و روانی متفاوت بود.

جون‌چینگ توضیح داد: یافته‌های ما نشان می‌دهد سندرم عفونت حاد منحصر به کووید ۱۹ نیست و ممکن است با سایر عفونت‌های تنفسی شدید نیز رخ دهد.

پژوهش‌های قبلی نشان داده است بیماران کووید ۱۹ ممکن است از دست دادن حس چشایی (آگیوزیا) یا خستگی شدید را تجربه کنند؛ اما پژوهش حاضر نشان داد یکی از نگرانی‌های اصلی این است که علائم عصبی و شناختی مانند مشکلات مربوط به فکر کردن و برقراری ارتباط نیز در این بیماران بیش از مبتلایان به عفونت‌های دستگاه تنفسی تحتانی است.