بیرجند - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: قبل از انجام ساخت و سازها یا اجرای زیرساخت‌ها در استان باید از اداره کل پدافند غیرعامل استعلام‌های لازم اخذ و بر اساس رعایت اصول اساسی، قوانین و ضوابط پدافندی اقدام شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا سید محمدرضا طالبی روز شنبه در دیدار اعضای شورای پدافند غیرعامل و رابطان پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی استان با نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی افزود: اجرای اصول اساسی پدافند غیرعامل در ساخت و سازها به منظور پیشگیری از خطرات ناشی از حوادث و تهدیدات در استان در دستور کار قرار دارد.

وی بیان کرد: در قالب پدافند غیرعامل یکسری اقدامات در زمان بروز تهدید می‌توان انجام داد که خسارات، آسیب‌ها و صدمات ناشی از آن تهدید یا بحران را به حداقل رساند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: اقدامات مورد نیاز در پدافند غیرعامل به سمت و سوی جنگ نظامی پیش برده شده در حالیکه در بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله نیز اگر اصول این پدافند را به درستی رعایت کنیم بسیاری از آسیب‌ها کاهش می‌یابد لذا این مهم را باید همیشه مدنظر داشته باشیم.

وی با اشاره به اهمیت پدافند غیرعامل از ابتدای خلقت بشر تاکنون تصریح کرد: کمیته دائمی پدافند غیرعامل پیرو فرمان مقام معظم رهبری هشتم آبان ماه سال ۱۳۸۹ تشکیل شد که رعایت استحکامات، جابه جایی، اختفا، فریب، پراکندگی و آموزش‌ها از جمله اصول آن تعیین شده است.

طالبی با اشاره به رعایت اصول پراکندگی در پدافند غیرعامل عنوان کرد: در مرکز خراسان جنوبی زمانی بر خلاف اصول پدافند غیرعامل ساخت و سازهای اداری در یک مجموعه انجام شده که جای تامل دارد.

وی ادامه داد: اینکه چند پادگان نظامی در کنار یکدیگر قرار بگیرد یا مراکز آموزشی درمانی در یک منطقه باشند از لحاظ پدافند غیرعامل درست نیست.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی تاکید کرد: اکنون قبل از انجام ساخت و سازها یا زیرساخت‌ها در استان باید از اداره کل پدافند غیرعامل استان استعلام‌های لازم صورت بگیرد تا بر اساس قوانین و ضوابط پدافند غیرعامل اقدام شود.

وی تصریح کرد: در حوزه پدافندی، در قالب کارگروه‌ها زیرمجموعه تهدیدات احتمالی، نقاط آسیب پذیر و مخاطرات احصا، طبقه بندی و اولویت بندی شده است.

طالبی افزود: در طبقه بندی مراکز که شامل مراکز حیاتی، حساس، مهم و قابل حفاظت هستند در استان مرکز حیاتی نداریم که در صورت بروز آسیب کشور یا بخشی را مخاطب قرار دهد وجود ندارد اما سایر مراکز مذکور شناسایی شده و آدرس، مکان و نقشه آنها تهیه است.

وی ادامه داد: همچنین این مرکز طبقه بندی شده و دستورات لازم در زمینه پدافندی به دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در حادثه آتش سوزی مینی پالایشگاه منطقه ویژه اقتصادی بیرجند که سال قبل رخ داد اگر همه اصول پدافندی رعایت شده بود شاید دچار برخی خسارت‌ها نمی‌شدیم و موضوع راحت‌تر مدیریت و حل می‌شد.

وی یادآور شد: تامین نیازمندی‌های ضروری مردم به خصوص در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است بنابراین بحث نان، غذا، آب، برق، سلامت، بهداشت و درمان، انبارهای دارویی، مواد غذایی و سایر بررسی شده و پیش بینی‌های لازم انجام و تذکرات داده شده است.

طالبی با بیان اینکه آموزش‌ها در پدافند غیرعامل مهمترین اصل هستند گفت: این مهم شاید در اصول پدافند غیرعامل نیامده باشد اما تاکید کرده‌ایم به عنوان مهمترین اصل پدافند غیرعامل در دستورکار قرار بگیرد.

وی بر لزوم انجام مانورهای پدافند غیرعامل در استان تاکید کرد و افزود: به تمام دستگاه‌‎ها به خصوص حوزه‌های بهداشتی درمانی و از این قبیل ابلاغ کرده‌ایم همه ژنراتور برق داشته باشند لذا در قالب رزمایش یا بطور سرزده برق ادارات قطع و وضعیت رصد می‌شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ابلاغ شده حداقل باید ۵۰ درصد نانوایی‌ها ۲ مشعل داشته باشند تا در صورت بروز حادثه دچار اختلال نشویم.

وی با اشاره به تهیه طرح‌های پدافندی در استان تصریح کرد: همچنین طرح‌های پدافند عملیات روانی نیز پیش بینی شده که اگر چنانچه اتفاقی بیفتد مردم به رسانه‌های معاند توجه نکنند و اخبار دقیق را از رسانه ملی پیگیری کنند.

طالبی بیان کرد: در حوزه پدافند زیستی که بسیار اهمیت دارد برنامه‌ریزی خاصی از جمله قرنطینه‌ها، حفاظت‌های فیزیکی، تهیه بانک‌های اطلاعاتی مواد شیمیایی و خطرزا انجام شده است.

وی تاکید کرد: رابطان پدافند غیرعامل دستگاه‌های اجرایی باید دستورالعمل‌ها به ویژه دستورهایی که اخیرا ابلاغ شده را به شور گذاشته و اقدامات لازم در پیگیری کنند ما نیز نظارت‌های لازم را انجام خواهیم داد.