تهران- ایرنا- معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به مدیران کل استان‌های گلستان و مازندران دستور داد تا اطلاع ثانوی هیچ دستگاهی فعالیت عمرانی و اجرایی در جزیره آشوراده نداشته باشد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی به مدیران کل حفاظت محیط زیست استان گلستان و مازندران اعلام کرد که دیگر هیچ دستگاهی حق فعالیت عمرانی و اجرایی در جزیره آشوراده را ندارد.

وی با اشاره به اتخاذ تصمیم سازمانی در خصوص نحوه پیگیری طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده گفت: تا اطلاع ثانوی در محدوده‌های موسوم به ۲۲ هکتاری و ۴۸ هکتاری هرگونه فعالیت عمرانی و اجرایی اعم از ورود مصالح و منابع قرضه و ساخت و ساز مربوط به هر یک از دستگاه‌های ذینفع در جزیره ممنوع بوده و تخلفات احتمالی دستگاه‌ها قابل پیگیری قانونی و حقوقی است.

ظهرابی همچنین از محیط زیست استان گلستان خواست تا گزارشی از آخرین وضعیت طرح طبیعت گردی آشوراده به ویژه قرارداد با سرمایه گذار را به این معاونت اعلام‌ کند.

به گزارش ایرنا، طرح طبیعت‌گردی آشوراده بعد از ۲۰ سال در دولت سیزدهم عملیاتی شد، جزیره آشوراده با مساحت ۶۸۰ هکتار در منتهی الیه شرقی پناهگاه حیات وحش میانکاله واقع شده است؛ این جزیره در جنوب شرقی دریای خزر و در فاصله حدود دو کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد، در منتهی الیه شرقی جزیره، روستایی به نام آشوراده و همچنین تاسیسات شیلات، اردوگاه تابستانی آموزش و پرورش قرار دارد که قبل از ارتقاء سطح منطقه به عنوان پناهگاه، دارای مالکیت بودند.

استفاده طبیعت گردی از جزیره آشوراده از دهه‌های پیش مطرح و در دهه ۸۰ مورد پیگیری جدی‌تر مقامات استانی قرار گرفت، پس از تلاش‌های بسیار، در سال ۱۳۹۷ طرح ارزیابی زیست محیطی طبیعت گردی آشوراده تایید و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست صادر شد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم جلسات متعددی مبنی بر رفع مشکلات پیش روی این طرح برگزار شد که در نهایت مقرر شد که تفرج متمرکز به‌ ویژه اقامت شبانه از محدوده ۲۲ هکتاری اراضی ملی حذف و در این محدوده فعالیت‌های مجاز تفرج گسترده انجام و اقامت در قالب اکولاژ در مستثنیات روستای آشوراده با اولویت جوامع محلی صورت گیرد اما اکنون سازمان حفاظت محیط زیست برای بررسی بیشتر ابعاد طرح دستور به توقف فعالیت های عمرانی و اجرایی در جزیره آشوراده داده است.