مشهد-ایرنا- وزیر جهاد کشاورزی گفت: تقویت دیپلماسی اقتصادی، توسعه پیمان‌های منطقه‌ای، ایجاد برند ملی و تسهیل فرآیندهای صادراتی از اولویت‌های مهم در حمایت از فعالان عرصه زعفران در کشور است.

به گزارش ایرنا، غلامرضا نوری قزلجه در پیامی به نخستین جشنواره روز ملی زعفران که توسط رییس سازمان تعاون روستایی در اتاق بازرگانی مشهد قرائت شد، روز ملی زعفران را به تلاشگران و دست‌اندرکاران این عرصه تبریک گفت.

وی اظهار کرد: زعفران، این طلای سرخ ایران زمین نه تنها نماد هنر و دانش کشاورزی ایرانیان، بلکه میراث‌ تاریخی و فرهنگی این سرزمین است. روز ملی زعفران فرصتی مغتنم است تا از تلاش‌های بی‌وقفه کشاورزان، تولیدکنندگان و صادرکنندگانی قدردانی کنیم که به رغم محدودیت‌های موجود در عرصه تجارت بین‌الملل، همچنان پرچم کیفیت و اصالت زعفران ایرانی را در جهان برافراشته نگه داشته‌اند.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امروز، زعفران ایران نه تنها به عنوان گرانبهاترین ادویه جهان شناخته می‌شود بلکه به عنوان نمادی از پایداری و سازگاری با اقلیم ایران، راهکاری هوشمندانه برای مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی و کم‌آبی به شمار می‌رود، این محصول استراتژیک با کمترین نیاز آبی، بیشترین ارزش افزوده را در بخش کشاورزی ایجاد می‌کند و نقشی بی‌بدیل در معیشت پایدار روستاییان و ارزآوری برای کشور ایفا می‌ کند.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی که صادرکنندگان با موانع متعدد بانکی و محدودیت‌های نقل و انتقال مالی روبرو هستند، خلاقیت و ابتکار فعالان این عرصه در یافتن راهکارهای جدید برای حضور در بازارهای جهانی، حفظ سهم بازار و توسعه صادرات شایسته تقدیر است.

نوری قزلجه ادامه داد: بی‌تردید تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که بخش خصوصی ما با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های تجارت منطقه‌ای، قادر است مسیرهای جدیدی برای عرضه این محصول ارزشمند به بازارهای جهانی بگشاید.

وی افزود: توسعه کشت این محصول ارزشمند نه تنها گامی مؤثر در جهت تغییر الگوی کشت و بهینه‌سازی مصرف آب است، بلکه با توجه به ارزش افزوده بالا و امکان صادرات به اقصی نقاط جهان، می‌تواند نقشی کلیدی در تقویت اقتصاد مقاومتی و توسعه صادرات غیرنفتی ایفا کند.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان این پیام ضمن گرامی داشت روز ملی زعفران، از همه دست‌اندرکاران این صنعت ارزشمند که با تلاش خستگی‌ناپذیر خود در تولید، فرآوری و صادرات این محصول راهبردی می‌کوشند، قدردانی کرد و گفت: اطمینان دارم با همت جمعی، برنامه‌ریزی دقیق و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، نه تنها بر چالش‌های موجود فائق خواهیم آمد، بلکه شاهد درخشش بیش از پیش زعفران ایران در بازارهای جهانی باشیم.

کمتر از ۱۰ درصد تجارت زعفران جهان متعلق به ایران است

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: زعفران طلای سرخ ایران به عنوان یک محصول صادراتی و ارزآور، بسیار ارزشمند بوده اما در این حوزه، دچار خلا گفتمان تجارت هستیم.

محمدرضا طلایی افزود: میزان تولید زعفران در کشور ۴۰۰ تن است در حالی که میزان تولید جهانی آن به ۴۰ تن در سال می‌رسد، این در حالی است که کمتر از ۱۰ درصد از تجارت زعفران در جهان متعلق به ایران بوده که در تناسب سهم صادراتی زعفران از این کشور بسیار پایین است.

وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره‌هایی مانند جشنواره روز ملی زعفران از نقطه تولید تا عرضه در بازار، می تواند به فعالان این عرصه کمک می‌کند که چه محصولی در این کشور به عمل آید و چقدر برای این کشور اهمیت دارد.

سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در تولید زعفران ۲ هدف دنبال می‌شود که هدف نخست افزایش بهره وری و کاهش هزینه‌ها است و این موضوع به جد در سطح مزارع کشور دنبال می‌شود، هدف دوم اشتغال پایدار و ارزآوری است که این موضوع نیز از طریق هفت هزار تشکل اقتصادی زیر پوشش این سازمان که این موضوع را در حوزه تولید تا بازار هدایت و سیاست گذاری می کند، پیگیری می‌شود.

طلایی بیان کرد: مجموعه تعاون روستایی و شبکه تعاون روستایی در راستای وظایفی که دارند، می‌توانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند و از ظرفیت خوب استان برای ارتقای کیفی زعفران بهره گیرد، امید است در ادامه این جشنواره کارگاه های آموزشی زیادی در قالب «طرح های کلان زعفران» اجرا و پیگیری شود.