بیرجند - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۸۱۰ میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری برای خرید توافقی زرشک در استان اختصاص یافت.

به گزارش ایرنا محمدحسین اکبری روز شنبه در جشنواره زعفران و زرشک که همزمان با روز ملی زعفران در شهرستان قاینات برگزار شد، اظهار کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۵۱۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۳ درصد برای تشکل‌ها جذب شد تا محصول زرشک‌کاران را به صورت توافقی خریداری کنند.

وی افزود: همچنین ۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات ۲۰ درصد از محل اعتبارات وزارت‌خانه در قالب زنجیره ارزش جذب شده و به صنایع تبدیلی که خریدار زرشک هستند، اختصاص می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: سطح زیرکشت زرشک در خراسان جنوبی را ۲۶ هزار هکتار است و ۲۰ درصد زرشک استان در شهرستان قاینات تولید می‌شود که نشان می‌دهد این شهرستان در کشت زرشک و زعفران پیشگام است.

اکبری از برگزاری سومین جشنواره ملی زرشک در استان خبر داد و بیان کرد: تعیین قیمت پایه صادراتی زرشک توسط این استان یکی از دستاوردهای برگزاری جشنواره ملی زرشک طی ۲ سال اخیر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر خرید تضمینی فقط برای گندم و دانه‌های روغنی وجود دارد، گفت: در مورد محصولاتی چون زرشک باید به سمت خرید توافقی برویم لذا قیمت زرشک از ۲۵۰ هزار ریال سال گذشته اکنون به حدود ۴۰۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسیده است که به نظر می‌رسد این قیمت رضایت‌نسبی کشاورزان را به همراه داشته است.

اکبری با اشاره به اینکه سطح زیر کشت زعفران در استان خراسان جنوبی بیش از ۱۶ هزار هکتار است، افزود: حدود ۳۰ درصد سطح زیر کشت زعفران خراسان جنوبی در شهرستان قاینات است و این شهرستان رتبه نخست برداشت زعفران را در استان داراست.

وی با بیان اینکه برداشت زعفران در خراسان جنوبی از آبان ماه شروع می‌شود و تا آخرین فروردین ماه ادامه دارد، گفت: این محصول با توجه به زمان مناسب برداشت و آبدهی قنوات و بارندگی‌ها و همچنین ارزش بالای اقتصادی در الگوی کشت استان جایگاه بالایی دارد و باید سطح زیرکشت این محصول توسعه دهیم و به سمت صنعتی شدن تولید این محصول حرکت کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه برای افزایش کیفی و کمی زعفران باید از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم، تصریح کرد: عمر بالای ۱۰ سال مزارع کاشت زعفران یکی از دلایل کاهش تولید زعفران در استان است در حالی که حتما باید بعد از ۶ سال پیاز زعفران به زمین جدید منتقل شود.

اکبری با اشاره به ناترازی برق در کشور و قطعی برق چاه‌هاش کشاورزی، عنوان کرد: با اجرای طرح نصب پنل‌های خورشیدی در جوار چاه‌های کشاورزی می‌توانیم مسئله ناترازی برق کشور و استان را حل کنیم.

وی اظهار کرد: در همین راستا حدود ۲۵ هزار میلیارد ریال برای استان تامین تسهیلات شده تا با خود یاری مردم این طرح اجرا شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۴۲۰ هزار حلقه چاه کشاورزی مجاز و تعدادی زیادی هم چاه غیرمجاز داریم که همه این چاه‌ها خط انتقال برق و ترانس دارند اما بخش کشاورزی با هزینه کمتری می‌تواند مشکل ناترازی برق کشور را حل کند تا شعار امسال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم محقق شود.