بجنورد-ایرنا- هیات ۱۵ نفره تجاری از کشور تاجیکستان امروز (شنبه) با هدف بررسی زمینه‌های همکاری و سرمایه‌گذاری از ظرفیت های صنعتی خراسان شمالی بازدید کردند.

به گزارش ایرنا، هیات تجاری متشکل از ۱۵ نفر از فعالان اقتصادی تاجیکستان به منظور بررسی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی و همچنین ارتقای سطح همکاری‌ها و مناسبات تجاری و اقتصادی به دعوت رسمی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی خراسان شمالی به بجنورد سفر کردند.

این هیات متشکل از کارآفرینان و فعالان اقتصادی در زمینه‌های صنعت ساختمان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع غذایی و دارویی هستند.

فعالان اقتصادی کشور تاجیکستان از شهرک صنعتی بیدک، نمایشگاه صنایع خلاق و تعدادی از واحد های تولیدی استان بازدید کردند.

همچنین این هیات روز یکشنبه نیز از شرکت های تولیدی صنایع تبدیلی و تکمیلی از جمله شرکت بهنوش و کارخانه مزرعه سبز خرم شهرستان شیروان بازدید خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، تاجیکستان یک کشور محصور در خشکی در آسیای مرکزی است که ۱۴۳ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع مساحت وحدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد و پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن دوشنبه است.

به استناد آمار؛ حجم مبادلات تجاری و اقتصادی ۲ کشور ایران و تاجیکستان از ۵۷ میلیون دلار در سال ۱۳۹۹ به ۳۰۰ میلیون دلار در سال جاری رسیده و رشد پنج برابری دارد.

اقتصاد استان بر محور کشاورزی بنا نهاده شده و این امر ظرفیت مهمی را برای رونق تولید و صادرات در این بخش را فراهم کرده است ضمن اینکه در سال های اخیر صادرات صنایع فولادی و پتروشیمی نیز در این استان رونق زیادی یافته است.

سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تُن محصول کشاورزی، بیش از یک میلیون تُن سیمان، ۲۳۰ هزار تُن پودر آلومینا، ۴۵ هزار تُن فولاد و ۹۰۰ هزار تُن محصولات پتروشیمی در این استان تولید می شود که ظرفیت اقتصادی برای مراودات تجاری محسوب می‌شود اما آمارها بیانگر این است که خراسان شمالی با وجود داشتن حدود ۴۰۰ واحد صنعتی با اشتغال حدود چهار هزار نفر در رتبه‌های آخر شاخص‌های توسعه در بین سایر استان‌ها قرار دارد.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با ۳۹.۶ درصد، صنعت با ۲۴.۳ درصد و خدمات ۳۶.۱ درصد است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.