تهران - ایرنا - گزارش عملکرد شش ماه نخست امسال سازمان فنی و حرفه‌ای کشور نشان می‌دهد که این سازمان ۱۶۷ میلیون و ۹۵ هزار و ۵۲۷ نفر - ساعت، برنامه و عملکرد آموزشی در کشور ارائه داده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، این آمار نشان می‌دهد سازمان فنی‌وحرفه‌ای در این بازه زمانی توانسته ۸۸ درصد برنامه‌ریزی برای آموزش بیش از ۱۹ میلیون نفر-ساعت را تحقق بخشد.

۵۹۱ هزار و ۸۸۱ نفر در بخش خصوصی (موسسات کارآموزی آزاد و مراکز جوار و بین کارگاهی صنایع و صنوف) و ۴۳۵هزار و ۷۵۵ نفر در بخش دولتی موفق به کسب مهارت‌های فنی و حرفه‌ای شده‌اند.

سازمان فنی و حرفه‌ای متولی ارائه آموزش‌های غیررسمی مهارتی در دو بخش دولتی و خصوصی با ۱۹ گروه مخاطب و هدف است و آموزش‌های مهارتی در ۶۵۹ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی (ثابت و شعب شهری)، چهار هزار و ۶۶۴ کارگاه آموزشی و ۲۷ هزار و ۲۲۵ آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد فعال در ثبت نام کارآموز با هدف تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر و گسترش چتر مهارتی ارائه می‌شود.

بیش از ۱۱ هزار و ۷۰۰ استاندارد مهارتی در قالب شغل و شایستگی، سند حرفه و ایران مهارت در سازمان فنی و حرفه‌ای وجود دارد از این تعداد ۱۵۸ هزار و ۷۰۱ نفر زن و ۲۷۸ هزار و ۵۴ نفر مرد در بخش دولتی و ۳۳۰ هزار و ۸۶۸ نفر زن و ۲۶۱ هزار و ۱۳ نفر مرد در بخش خصوصی، در این آموزش‌ها ثبت‌نام کرده و پس از گذراندن مراحل آموزشی جهت سنجش مهارت معرفی شده‌اند.

۳۰ درصد از آموزش‌های مهارتی ارائه شده از طریق سازمان فنی و حرفه‌ای، به‌صورت تئوری و ۷۰ درصد آموزش‌ها به‌صورت عملی است و افراد در آموزش محیط واقعی کار به واحدهای کارگاهی معرفی شده و تحت پوشش بیمه مسئولیت مدنی قرار می‌گیرند، طبق آمار بیش از ۵۸ درصد این افراد جذب بازار کار شده و این طرح باعث افزایش بهره‌وری ملی می‌شود.

۹۱ هزار و ۳۰۵ نفر دوره در ۶ ماه نخست سال جاری موفق به کسب و ارتقاء مهارت‌های مورد نیاز در حوزه صنایع، اتحادیه‌ها و اصناف شده‌اند.