بیرجند - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: باید از ژن‌ زعفران استان به عنوان سرمایه ملی، حفاظت کنیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی جعفری روز شنبه در جشنواره زعفران و زرشک که به مناسبت پنجم آبان‌ماه روز ملی زعفران در قاینات برگزارشد، اظهار کرد: سنوات گذشته کشت زعفران مختص قاین، فردوس و گناباد بوده و الان دیگر نمی‌توانیم جلوی صدور پیاز زعفران را بگیریم اما باید از ژن‌ زعفران خراسان جنوبی به عنوان سرمایه ملی محافظت کنیم و اجازه صادرات و قاچاق غیرمجاز آن به سایر کشورها را ندهیم.

وی بیان کرد: همایش ملی زعفران در روزهای ۲۱ تا ۲۳ آبان‌ با محوریت دانشگاه بیرجند و حضور دانشمندان و نخبگان حوزه زعفران برگزار خواهد شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: چون راه برون‌رفت از مشکلات امروز در علم است باید در این جهت حرکت کرده و به لحاظ علمی بتوانیم مشکلات خودمان را حل کنیم.

جعفری از هم‌افزایی مردم قاینات در برگزاری هر ساله این جشنواره به صورت خودجوش قدردانی کرد و افزود: همچنین المان زرشک در این شهرستان رونمایی شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته دومین جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران" در فرهنگسرای بیرجند برگزار شد، عنوان کرد: خراسان جنوبی با وجود محدودیت‌های اقلیمی، استانی چهارفصل است و می‌توانیم ادعا کنیم در حوزه امنیت غذایی یک استان تولیدکننده در حوزه دامی، کشاورزی و کالاهای اساسی هستیم.

جعفری اظهار کرد: متولی در حوزه زعفران زیاد داریم و در این زمینه باید متولی مشخص داشته باشیم و ساختارسازی برای زعفران به معنای واقعی انجام شود.

وی با بیان اینکه در کارکردها باید به سراغ فرآورده‌سازی در حوزه زعفران برویم، افزود: متناسب تغییرات اقلیم در استان باید بر ارتفاع کشت زعفران افزوده شود چراکه این محصول باید در مناطق سردسیر کشت می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: امیدواریم با تلاش و پیگیری استان، روز ملی "زرشک" هم در تقویم رسمی کشور به ثبت برسد.