اهواز - ایرنا - مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد گازهای ارسالی به مشعل تا پایان سال ۱۴۰۴ جمع‌آوری خواهد شد گفت: طرح جمع آوری گازهای مشعل از سال ۱۳۹۸ آغاز شده و با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال اجرا است.

غلامرضا نورانی روز شنبه با اشاره به اهداف و برنامه‌های این شرکت در راستای جمع‌آوری گازهای مشعل در جمع خبرنگاران اعلام کرد: در این شرکت برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت جهت جمع‌آوری گازهای مشعل در دستورکار قرار گرفته است که با دستیابی به اهداف این برنامه‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ بیش از ۹۰ درصد گازهای ارسالی به مشعل جمع‌آوری و با تبدیل این گازها به محصولات با ارزش، کمبود خوراک مجتمع پتروشیمی پایین دست تامین خواهد شد.

به گفته مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در طرح‌های کوتاه‌مدت، ماشین‌آلات و ادوات جمع‌آوری گاز نظیر توربین‌ها، الکتروموتورها و کمپرسورها تحت تعمیرات اساسی قرار گرفتند.

نورانی با بیان اینکه بخشی از گازهای ارسالی به مشعل در حال حاضر به علت نداشتن عملکرد مناسب تجهیزات سوزانده می‌شوند بیان کرد: شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در راستای رفع این مشکل، تلاش کرده در تعمیرات اساسی ماشین‌آلات فرآیندی تا حد امکان از قطعات باکیفیت ساخت داخل استفاده کند.

وی به تشریح برنامه‌های میان‌مدت جمع‌آوری گازهای مشعل در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب پرداخت و افزود: در برنامه میان‌مدت، طرح جایگزینی ماشین‌آلات بسیار فرسوده در قالب پروژه پیشران تولید در مناطق نفتخیز در حال پیگیری است.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به فرایند طرح پیشران تولید و جایگزینی ماشین‌آلات فرسوده ادامه داد: در قالب این طرح تعدادی از ردیف‌های تراکم گازها که دربردارنده الکتروکمپرسور یا توربوکمپرسور با توان بالا هستند، پس از ساخت و تامین از سوی سازندگان داخلی و تامین‌کنندگان، جایگزین ردیف‌های فرسوده و غیرقابل تعمیر فعلی می‌شود که نقش بسزایی در جمع‌آوری گازهای مشعل خواهد داشت.

طرح‌های بلند مدت جمع‌آوری گازهای مشعل

نورانی به اجرای طرح‌های بزرگ جمع‌آوری گازهای مشعل در قالب طرح بلندمدت مناطق نفتخیز اشاره کرد و افزود: در حال حاضر طرح بزرگ جمع‌آوری گاز با سرمایه‌گذاری و اجرای شرکت‌های پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس و پتروشیمی مارون با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱.۴ میلیارد دلار در مناطق نفتخیز جنوب در حال اجرا است که تکمیل آن‌ها به جمع‌آوری بیش از ۹۰ درصد گازهای ارسالی به مشعل در پهنه استان‌ خوزستان و سایر استان‌های هم‌جوار نظیر بوشهر و کهگلویه و بویراحمد می‌انجامد.

وی گفت: این طرح‌ها از سال ۱۳۹۸ آغاز شده‌اند و هم‌اکنون با پیشرفت ۷۰ درصدی در حال اجرا هستند و امید می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسند.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب به مزایا و اهمیت جمع‌آوری گازهای مشعل در تامین خوراک پتروشیمی‌ها اشاره کرد و گفت: با جمع‌آوری این گازها افزون بر اجتناب از سوزاندن سرمایه ملی و حفاظت از محیط زیست، کمبود خوراک شرکت‌های پتروشیمی نیز تامین می‌شود و این واحدها با ظرفیت اسمی در مدار عملیات قرار خواهند گرفت.

خاموشی همه مشعل‌ها امکان‌پذیر نیست

به گفته نورانی خاموش کردن همه مشعل‌ها از نظر علم مهندسی نفت و شیمی امکان‌پذیر نیست و در طراحی کارخانه‌های فرآورش نفتی وجود شبکه تخلیه فشار و ارسال گاز به مشعل به‌عنوان ضرورتی ایمنی اجتناب‌ناپذیر بوده و همواره باید مشعل روشنی در این کارخانجات وجود داشته باشد تا در صورت اضطرار گاز محبوس در کارخانه را سوزانده و از بروز فجایع و حوادث ناخواسته ممانعت کند؛ اما در شرایط عادی عملیاتی حجم گاز ارسالی به مشعل قابل ملاحظه نبوده و پیامد زیست محیطی و آلودگی چندانی به همراه نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به زمینه‌های بروز آلودگی هوا در شهراهواز خاطرنشان کرد: اینکه تنها دلیل آلودگی شهر اهواز را فعالیت مشعل یا همان فلرها بدانیم حرف دقیقی نیست؛ زیرا آمارها نشان می‌دهد که کمتر از ۲۰ درصد آلودگی خوزستان مربوط به مشعل‌هاست و ذرات معلق، ریزگردها، سوخت‌های فسیلی مصرف شده توسط شهروندان، صنایع، نیروگاه‌های بزرگ و ... بیشترین حجم آلودگی خوزستان را شامل می‌شوند؛ البته چون دود حاصل از سوخت گاز در این موارد به‌صورت ممترکز قابل مشاهده نیست، توجه‌ها به آن جلب نمی‌شود.

مدیر تولید شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با تاکید بر ضرورت تولید نفت برای کشور افزود: اگر تاریخچه استخراج نفت را مورد بررسی قرار گیرد درمی‌یابیم این گازها که اخیرا درباره آن صحبت‌های زیادی می‌شود در واقع گازهای همراه نفت هستند یعنی از زمانی که تولید نفت در ایران آغاز شد، روشن شدن این فلرها هم بخش اجتناب‌ناپذیر صنعت نفت بوده که در سال‌های اخیر با توجه به بحران جهانی محیط‌زیست تلاش شد تا این گازهای مشعل جمع‌آوری شوند.

نورانی با تاکید بر اینکه افزایش تولید نفت با تولید همزمان گازها همراه است ادامه داد: تاسیساتی در کنار واحدهای فرآورشی راه‌اندازی می‌شود که با جمع‌آوری و فرآوری این گازها محصولات پایین‌دستی پتروشیمی‌ها را تهیه می‌کند؛ البته این طرح در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب اجرا شده و در حال توسعه و تکمیل است.

وی بخشی از علل آلودگی هوای استان را فعالیت‌های نفتی کشور عراق و استان‌های هم‌مرز آن دانست و گفت: باتوجه به جهت وزش بادهای غالب که از سمت عراق به سمت خوزستان می‌وزند، بخشی از دود و آلودگی مربوط به مشعل‌ها در این کشور به سمت خوزستان منتقل شده و آلودگی شهرهای استان را تشدید می‌کند از این رو دستیابی به هوای پاک در استان علاوه بر خاموش کردن مشعل‌های نفتی نیازمند همکاری کشور عراق و کاهش آلودگی قابل انتقال از این کشور است.