به گزارش ایرنا، روستاها به عنوان یکی از دروازههای مهم تولید، نقش موثری در اقتصاد کشور دارند، بنابراین تحول در توسعه راههای روستایی، ارتباط روستانشینان با مناطق شهری را پیوند داده و این مهم نقش روستاها در اقتصاد را بیشتر نشان می دهد.
در سالهای اخیر، توسعه راههای روستایی در مناطق مختلف کشور و دسترسی روستانشینان به شهرها با پیشرفت خوبی روبرو شده است اما با وجود تلاش های انجام شده، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله بسیار است و استانهایی همانند کردستان در زمینه راه روستایی جزو استانهای آخر کشور به شمار می رود.
به گفته کارشناسان یکی از موانع اصلی توسعه راههای روستایی در استانهای کم برخوردار همانند کردستان کمبود اعتبار است و این مساله از سال ۱۳۹۷ و با حذف ردیف ملی اعتبارات راههای روستایی شدت گرفت و توسعه روستاها بویژه در بخش راه را با چالش جدی مواجه کرده است و نیاز است در این تصمیم بازنگری جدی صورت گیرد.
شاخص برخورداری روستاهای کردستان از راه آسفالته ۵۷ درصد است
رییس اداره ساخت و توسعه راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان کردستان در این رابطه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: استان کردستان ۶ هزار و ۱۸۳ کیلومتر راه روستایی دارد که تاکنون سه هزار و ۵۳۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۲ هزار ۶۵۰ کیلومتر آن خاکی و شنی است.
حسن شهبازی با بیان اینکه در مجموع شاخص برخورداری روستاهای کردستان از راه آسفالته ۵۷ درصد است، گفت: از هزار و ۷۸۵ روستای استان، هزار و ۸۵ روستا از راه آسفالته برخوردار و ۷۰۰ روستا نیز خاکی و شنی است.
وی سطح برخورداری روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان از راه آسفالته را ۷۲.۵ درصد اعلام کرد و افزود: از اول سال جاری تاکنون ۷۵ کیلومتر راه روستایی در سطح استان آسفالت شده است و پیشبینی می شود تا پایان فصل کاری و مساعد بودن هوا این میزان به ۱۰۰ کیلومتر برسد.
پنج هزار میلیارد ریال مطالبه پیمانکاران
رییس اداره ساخت و توسعه راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان ادامه داد: تاکنون برای این میزان آسفالت در سال جاری ۶ هزار و ۳۷۵ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده و در حال حاضر مطالبات پیمانکاران از ما در زمینه آسفالت راه روستایی بیش از پنج هزار میلیارد ریال است.
وی یادآور شد: در زمینه احداث راههای روستایی در مجموع از اعتبارات استانی استفاده میشود که باید مدیران ارشد استانی اعتبارات جهشی برای آسفالت راههای روستایی و همچنین پرداخت مطالبات پیمانکاران اختصاص دهند.
شهبازی به حذف ردیف ملی اعتبارات راههای روستایی در سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت: راه روستایی در سال ۱۳۹۸ از راه و شهرسازی جدا و به راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه شد و پس از آن کارهای راه روستایی به راهداری و حمل و نقل جاده ای واگذار شد و اقداماتی خوبی انجام شده است.
لزوم احیای ردیف ملی اعتبارات راههای روستایی
وی با بیان اینکه در طول سه سال گذشته طول آسفالت راههای روستایی استان حدود ۱۰ درصد افزایش داشته است، افزود: یکی از مشکلات راههای روستایی کمبود اعتبار است و حذف ردیف ملی اعتبارات راههای روستایی نیز این مشکلات را بیشتر کرد و خیلی به ضرر استان تمام شد.
رییس اداره ساخت و توسعه راه های روستایی اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای کردستان، اضافه کرد: استان کردستان در هرکدام از بخشها راه، آب، بهداشت و آموزش و پرورش نیاز به اعتبارات غیر استانی دارد و باید از طریق اعتبارات ملی به استان کمک ویژه شود که این بخشها از جمله راه روستایی حالت جهشی به خود بگیرد و مردم از نعمت راه آسفالته برخوردار شوند.
وی با بیان اینکه استان کردستان در زمینه سطح برخورداری از راه آسفالته در ردیف ۲۸ کشور قرار دارد، گفت: مجمع نمایندگان بویژه نمایندگان استانهایی که در آخر جدول قرار دارند باید برای جبران این عقب ماندگی تلاش کنند تا با جذب اعتبارات ملی و احیای ردیف ملی اعتبارات راههای روستایی، مشکلات موجود برطرف شود.
استان کردستان هزار و ۷۸۵روستای دارای سکنه دارد و بیشتر این روستاها مربوط به شهرستانهای بیجار، سقز و دیواندره است.