مشهد-ایرنا- مشاور وزیر و رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور گفت: شرق آسیا بویژه کشور چین فرصت جدیدی برای توسعه بازار زعفران ایران است که باید برای ورود به آن فرصت‌سازی کرد.

به گزارش ایرنا، احمد معصومی فر روز شنبه در نخستین جشنواره روز ملی زعفران در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: یکی از موارد با اهمیت در شرق آسیا آن است که از مصارف دارویی یک محصول باید مطمئن شوند، لذا اگر برای چینی ها ثابت شود که زعفران کالایی شادی آفرین است، نسبت به خرید آن اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه نام زعفران از قدیم با ایران عجین شده است، بیان کرد: امروز زعفران را به نام ایران می شناسند، زعفران یک جنبه ملی نیز دارد که برای حفظ و صیانت از جایگاه ملی آن باید دست به دست هم داده و همکاری کنیم.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور ادامه داد: با اینکه ایران سهم ۹۰ درصدی از تولید زعفران در دنیا را دارد اما سهم کشورمان از تجارت جهانی آن بسیار ناچیز است و نقش پررنگی در قیمت گذاری آن ندارد، برای رفع این مشکل، انجام سه مرحله از فعالیت ضروری است.

وی فرصت یابی در بازارهای جهانی از طریق استفاده از شیوه‌های نوین بازاریابی، رعایت استانداردهای کشور هدف صادراتی و تطبیق زعفران تولیدی ایران با آن استانداردها، برندسازی به منظور ایجاد اطمینان از زعفران ایرانی برای مصرف کننده نهایی را سه مرحله مزبور ذکر کرد.

معصومی خاطر نشان کرد: عمده مصرف زعفران ایران در کشورهای اروپایی و آمریکا است، سهم اندک ما از تجارت جهانی زعفران به قبل از تحریم ها بازمی گردد، لذا نمی توان تحریم ها را عامل اصلی در کم بودن سهم جهانی ایران از تجارت این محصول برشمرد.

وی گفت: لازم است از طریق ادغام شرکت های صادراتی، یک شرکت قوی در زمینه صادرات ایجاد کرد تا روی بسته بندی زعفران تمرکز بیشتری شود به طوری که همه ترکیبات کالا، مصارف، فواید و مضرات آن روی بسته ذکر گردد.

رییس نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور ادامه داد: زعفران محصولی است که کاربردهای وسیع دارویی دارد، با تبیین موارد مصرف دارویی زعفران می توان برای آن بازارهای زیادی ایجاد کرد، در این صورت برای این کالا ارزش افزوده زیادی نیز ایجاد می گردد.

وی تصریح کرد: می توان با استفاده از روش های بازاریابی جدید بویژه در عرصه‌هایی دارویی و بهداشتی در عرصه بین المللی، ارزش افزوده زیادی برای زعفران ایجاد کرد.

معصومی فر با تاکید انتخاب بازارهای جدید برای زعفران افزود: بازار چین بسیار مهم است و برای ورود به آن باید فرصت سازی کرد.

وی همچنین به بهره گیری بیشتر از شرکتهای دانش بنیان برای افزایش راندمان تولید زعفران تاکید کرد و گفت: وزارت امور خارجه در ۱۴۰ نقطه از جهان نمایندگی دارد که می تواند به تاجران زعفران برای رسیدن به بازارهای جدید کمک کند.

نخستین جشنواره روز ملی زعفران امروز همزمان با روز ملی زعفران در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد.